۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۲۱۶۴۰۲
عضو کمیته تخصصی نخبگان دفتر تبلیغات مطرح کرد؛

ازدواج پس از تحصیل؛ خطای مفهومی در فرهنگ عمومی

خبرگزاری رسا ـ نخبه تبلیغی کشور با بیان این که زندگی پس از تحصیل یک خطای مفهومی در عرصه ازدواج و فرهنگ عموی است، ادامه داد: مفهوم درست تقویت تفکر «زندگی به همراه تحصیل» است، کسانی بودند که با مدرک سیکل ازدواج کردند؛ اما توانسته اند در کنار زندگی زناشویی به مدارج عالیه هم رسیده اند.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

حجت الاسلام صادق گلزاده، مشاور رییس دفتر تبلیغات  اسلامی در امور روحانیون، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین مشکلات ازدواج آسان در جامعه پرداخت با بیان این که مسأله ازدواج یک معروف کلان و بشری است، گفت: مقوله ازدواج به ویژه در دهه‌های اخیر دستخوش سؤالات بسیاری شده است؛ بنابر این باید از زوایای مختلف آن را بررسی کرد.

 

وی رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها را پرمسؤولیت ترین نهاد در ترویج ازدواج آسان جوانان برشمرد و گفت: رسانه ها باید نیاز امروز فرهنگی کشور را درک و شناسایی کنند و در ادامه برای تنویر افکار عمومی در میدان اطلاع رسانی اثربخش حضور پیدا کنند، همچنین در این میان نباید از ساخت فیلم، مستند و گزارش غفلت کرد.

 

عضو کمیته تخصصی نخبگان دفتر تبلیغات اسلامی با ضروری خواندن خروجی محور بودن تولیدات فرهنگی رسانه‌ها در عرصه ترویج ازدواج آسان اظهار داشت: متأسفانه به سند چشم انداز بیست ساله نظام توجه نکرده ایم و این کوتاهی پذیرفتی نیست؛ چون ایمان جامعه به مسأله ازدواج گره خورده است.

 

وی گروه دوم متولیان ترویج فرهنگ ازدواج آسان را نهادهای تبلیغی و فرهنگی همچون سازمان تبلیغات و حوزه علمیه و اوقاف و وزارت فرهنگ و ارشاد دانست و گفت: شایسته است این نهادها حقایق مورد نیاز مسأله ازدواج را به صورت ریزتر بررسی کنند و مفاهیمی همچون سلامت اجتماعی، تولید نسل و آرامش روحی افراد از سوی آنان بیشتر توجه و تبیین شود، امروزه آنچه که این نهادها در عرصه ترویج ازدواج آسان صورت می دهند ناکافی است.

 

حجت الاسلام گلزاده با بیان این که مجموعه اجرایی کشور وظیفه سوم را بر عهده دارند، تصریح کرد: در عرصه تقنین و اجرا بیشترین مشکل را در عرصه ترویج ازدواج آسان داریم، زوج جوان هم در دریافت وام ازدواج به سختی می افتد و هم در صورت تأخیر پرداخت اقساط با جریمه های دیرکرد، رو به رو می‌شوند، آن هم جریمه ای که برخی علما در جواز و مشروعیتش حرف دارند.

 

وی حوزه سوم را حوزه ساماندهی فرهنگ عمومی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این زمینه جامعه ما دچار خلأهای اساسی است، قید تحصیل در امر ازدواج در گذشته زیاد دخالت نداشت؛ اما امروزه مدرک گرایی مشکل اساسی ازدواج آسان مطرح می شود.

 

مشاور رییس دفتر تبلیغات  اسلامی گفت: معنای دکتر و مهندس بودن پسر یا دختر در شرائط خواستگاری این است که تا قبل از تحصیلات عالیه نباید جوان جامعه ما به فکر ازدواج بیفتد، این مسأله خطر بزرگی در مسیر ازدواج به موقع و آسان است.

 

وی با بیان این که زندگی پس از تحصیل خطای مفهومی در عرصه ازدواج است، ادامه داد: مفهوم درست تقویت تفکر «زندگی به همراه تحصیل» است، کسانی بودند که با مدرک سیکل ازدواج کردند؛ اما توانسته اند در کنار زندگی زناشویی به مدارج عالیه هم رسیده اند.

 

نخبه تبلیغی کشور با اشاره به این که ازدواج آسان به معنای ازدواج ناقص و بدون تحقیق نیست، به چند مسأله مهم در این عرصه اشاره و تأکید کرد: اول این که جوانان در سن طبیعی باید نسبت به ازدواج اقدام کنند، دوم توقعات مالی ابتدای زندگی را محدود کنند، چون خداوند وعده رسمی رزق و روزی به زوج جوان  داده است و این که در مسأله ازدواج آنان را از فضل و رحمت خود محروم نمی‌کند، سوم در شرائط خواستگاری زیاده روی نکنند و مباحث ابتدای ازدواج در حد عرف دست نخورده و آسیب ندیده رعایت شود.

 

وی ادامه داد: اگر دختر و پسر و خانواده‌ها از تدین هم باخبرند، اگر از سلامت جسمی و اصالت های خانوادگی هم مطلع هستند و اگر از نظر ظاهری و زیبایی همدیگر را پسندیدند، برای ازدواج اقدام کنند.

 

حجت الاسلام گلزاده همچنین حفظ کرامت جوانان را در زمینه ازدواج و کمک به آنان ضروری خواند.

 

نخبه تبلیغی کشور به سادگی برنامه های و آیین های ازدواج‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: مهریه باید به نقطه معتدلی برگردد، ولیمه در ازدواج مستحب است؛ اما متأسفانه تبدیل به جشن های سنگین و تجملی شده است، وقف و باقیات و الصالحات باید به صورت جدی تبلیغ و ترویج شود، چون به مسأله مالی زندگی های نوپا کمک می کند.

 

وی با بیان این که مسأله مسکن و اکتفا به حداقل‌ها در تحقق ازدواج آسان کلیدی است، ادامه داد: مثلا در خانواده‌ بزرگی برای ازدواج جوانان فامیل اقدام به خرید منزل مسکونی شده است تا زوج جوان به مدت پنج سال دغدغه منزل مسکونی را نداشته باشند و از نظر اقتصادی به استحکام مطلوبی برسند.

 

عضو کمیته تخصصی نخبگان دفتر تبلیغات اسلامی عهدهای خانوادگی را سبب رخت بربستن تشریفات و تجمل دانست و بیان داشت: در برخی بستگان گزارشی رسیده که رفت و آمدهای فامیلی فراوان دارند و در خانه‌های هم غذا می‌خوردند؛ از این رو تصمیم گرفتند مهمانی‌های تعریف شده و دارای چارچوب داشته باشند تا همه بتوانند مشارکت کنند.

 

حجت الاسلام گلزاده در پایان با بیان این که مفاهیم مورد نیاز جامعه باید تحلیل شود، تأکید کرد: ازدواج آسان اگر تحقق بیابد حیا و عفاف در جامعه چشمگیر می شود و تعادل در جامعه اتفاق می افتد./918/ت302/س

ارسال نظرات