۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۲۱۶۰۳۵
حجت الاسلام کشوری:

اختلاف دو فرهنگ دینی و غربی بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را ضروری کرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس عرصه پیشرفت و عدالت گفت: پس از انقلاب سعی بر این بود که فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه پیاده شود و از طرف دیگر فرهنگ غرب برای مصارف داخلی ترجمه می شد تا اینکه بعد از حدود 30 سال از انقلاب اختلافات عمیق آن دو فرهنگ نمایان شد و رهبر معظم انقلاب در سال 85 بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کردند.
حجت الاسلام کشوري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی کشوری در برنامه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رادیو معارف به بررسی مسئله الگوی پیشرفت اسلامی پرداخت و در پاسخ به این سوال که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در سال 85 چه مراحلی را گذرانده است گفت: باید توجه کنیم که پیشرفت اسلامی بعد از سخنان رهبر انقلاب در سال85 شروع نشد و آغاز آن به همان سال های اول انقلاب برمی‌گردد یعنی درست در زمانی که اختیارات اجتماعی به دست فقها رسید پیشرفت اسلامی شروع شد و ما درگیر اداره جامعه اسلامی شدیم.


وی ادامه داد: در ایران بعد از تاسیس مدرسه دارالفنون سبک زندگی و اداره اجتماع از کشورهای دیگر وارد و ترجمه شد و این مساله به تدریج تبدیل به یک فرهنگ شد در حالی که در کشور های غیراسلامی مدل ارائه شده، دینی و مذهبی نیست و با مبانی اسلام اختلاف دارد.


این پژوهشگر عرصه دین اظهار داشت: از طرفی مردم ایران تشنه فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) بودند و پس از انقلاب سعی بر این بود که فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه پیاده شود و از طرف دیگر فرهنگ غرب برای مصارف داخلی ترجمه می شد تا اینکه بعد از حدود 30 سال از انقلاب اختلافات عمیق آن دو فرهنگ نمایان شد و رهبر معظم انقلاب در سال 85 بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کردند.


وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری لفظ پیشرفت را بکار بردند نه لفظ توسعه را چرا که توسعه در حال حاضر نمونه های عینی دارد و ما نمی خواهیم مشکلاتی از جمله بی عدالتی و سستی در بنیان خانواده که کشور های توسعه یافته دارند در آینده ما را هم دچار مشکل کند.


حجت الاسلام کشوری اظهار داشت: این درست در زمانی بود که طرفداران الگوی فرهنگی توسعه غرب به صراحت اعلام کردند که پاسخگوی بحث عدالت در کنار توسعه نیستند و عدالت که یکی از مبانی دین اسلام است را نفی کردند. اینجا بود که متفکرین اسلامی بنا را بر این گذاشتند که مدلی برای پیشرفت مطرح کنند که پاسخگوی عدالت هم باشد.


وی ادامه داد: بنابراین ما سال 85 را سال طرح مسئله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ضرورتش می دانیم، طبیعی است که پس از طرح این مسئله از سوی رهبری، کشور وارد فضای گفتمان سازی حول آن شد یعنی اندیشمندان و متفکران ادله ناکارآمدی توسعه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.


حجت الاسلام کشوری بیان داشت: دومین مرحله از کار که از سال85 آغاز شد تحقیق و پژوهش در راستای ارائه مدل اسلامی ایرانی پیشرفت است که همزمان با گفتمان سازی آغاز شد.


وی با اشاره به این که تا امروز 10 جریان به صورت اختصاصی روی این موضوع کار می کنند گفت: این جریان ها باید بتوانند به این 3 سوال پاسخ دهد؛ چرا ما نیاز به الگوی پیشرفت داریم؟ الگوی پیشرفت اسلامی چیست؟ و چگونه باید آن را تولید و محقق کرد؟ فعالان این عرصه حتی اگر به صورت اجمالی به این سوالات پاسخ دهند ما آن ها را به عنوان یک جریان فعال در زمینه الگوی اسلامی پیشرفت معرفی می کنیم./916/202/س

 

ارسال نظرات