۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۱۵۶۹۵
حجت الاسلام عباسی در رادیو معارف مطرح کرد:

طلاق راه درمان اعتیاد نیست/ همه در برابر اعتیاد جوانان مسؤولیم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه توجه به عوامل زمینه ساز اعتیاد دید ما را نسبت به معتادان واقعی می‌کند گفت: معتادها دوستان فریب خورده ای هستند که جامعه به آن ها به چشم دشمن قسم خورده نگاه می کند و این اشتباه است چرا که معتاد با قاچاقچی مواد مخدر فرق دارد.
حجت الاسلام محسن عباسي ولدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن عباسی در برنامه پرسمان خانواده رادیو معارف به بررسی برخی مشکلات موجود در سبک زندگی پرداخت و گفت: برخی از گناهان و برخی رفتار های ناپسند اخلاقی ریشه در حاکمیت قوه تخیل بر انسان دارد.


وی ادامه داد: در اصول تربیت دینی مشاهده می کنیم که هدف، برقراری حاکمیت تفکر بر ماهیت وجودی انسان است. تفکر یعنی مشغول کردن ذهن به واقعیات عالم هستی، از جمله وجود خداوند متعال نعمت هایی که از جانب خداوند به ما رسیده و مسائلی مانند آن .


کارشناس امور خانواده با اشاره به این که تفکر رقیب سرسختی به نام تخیل دارد گفت: تخیل اعم از این است که ذهن را مشغول غیر واقعیت ها کنیم یا دل بستگی های بدون ریشه داشته باشیم یا در مورد مسائلی که انسان های وسواسی دارند خیال و شبیه انسان های دارای سو ظن تخیل کنیم.


وی اظهار داشت: درمان این معضلات این است که افراد ذهنشان را به تفکر عادت دهند درباره مرگ، معاد، عظمت عالم و تاریخ و در آیات قرآن تفکر کنند. این باعث می شود که فکر تقویت شود و تفکر، محور ذهن انسان را در دست بگیرد در این صورت تخیل، سرباز تفکر و وسیله ای برای پیشبرد تفکرات می شود.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: به جای اینکه با تخیلات انسان هایی که دچار سوظن هستند برخورد سلبی شود باید با استفاده از ابزار تفکر با آن برخورد اثباتی کرد. این کار باعث می شود که تخیل به صورت خودکار جای خود را به تفکر بدهد و گمان های بد و سوظن ها از بین برود.


وی در ادامه به بیان مراحل تفکر پرداخت و گفت: تفکر در مرحله اول همان تفکر بر روی معانی عام است و مصادیق آن نیز همان معاد ، قبر، قیامت، خدا است. مرحله دوم تفکر، تفکر بر روی صفاتی است که ما به آن مبتلا هستیم، برای مثال آدم های وسواسی که متاسفانه دچار همین تخیلات هستند باید فکر کنند که همین نمازی را که درآن وسواس دارند را برای خدا می خوانند و همین خدا می گوید به وسواس اعتنا نکن و اگر شما به وسواس اعتنا کردی در حقیقت از بندگی خدا تخطی کردی!


حجت الاسلام عباسی ادامه داد: در خصوص کسانی که دچار سوءظن هستند امیرالمومنین(علیه السلام) می فرماید: سوظن به کسی که خیانت نمی کند از پستی انسان است.


وی در ادامه اعتیاد را یکی از عوامل افزایش طلاق در جامعه عنوان کرد و گفت: اعتیاد بنیان بسیاری از خانواده ها را متزلزل کرده و سبب طلاق شده است لکن کسانی که همسرشان دچار اعتیاد است باید بدانند که طلاق راه چاره نیست، باید صبر و مقاومت کرد، مگر در شرایطی که جدا نشدن سبب بروز خطرات جانی و آبرویی شود.


این کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: باید قبول کنیم که بیکاری نقش موثری در اعتیاد دارد و از سوی دیگر ما نتوانسته ایم جلوی کارهای ضد فرهنگی را که برای افزایش اعتیاد صورت می گیرد با کارهای فرهنگی مثبت بگیریم.


وی بیان داشت: باید قبول کنیم که راحتی دسترسی جوانان ما به مواد مخدر از ضعف جامعه است، اگر ما به عوامل زمینه ساز اعتیاد در جامعه نگاه کنیم دید ما نسبت به معتادان نگاهی واقعی خواهد شد. معتادها در جامعه، دوستان فریب خورده ای هستند که جامعه به آن ها به دید دشمن قسم خورده نگاه می کند و این اشتباه است، معتاد با قاچاق چی مواد مخدر فرق دارد.


استاد حوزه علمیه در پایان گفت: حل مسئله اعتیاد نیاز به یک عزم ملی دارد و تک تک مردم در این مورد مسئولیت دارند، مردم باید درد اعتیاد را درد خودشان بدانند و به خانواده معتادان کمک کنند. /916/202/ع

ارسال نظرات