۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۲۰۸۱۱۳
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

اندیشه تقریب با بازشناسی در منظومه فکری همزیستی کارآمد می شود

خبرگزاری رسا _ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: ما اندیشه تقریب را بد تعریف کرده ایم و نسبت به آن دچار بدذهنیتی هستیم و گمان می کنیم باید دست از عقایدمان برداریم در حالی که تقریب در حوزه اعتقادات نیست بلکه مربوط به فضای رفتار و در حوزه مناسبات اجتماعی است.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشست علمی چالش های فکری فراروی اندیشه تقریب در قم برگزار شد با اشاره به چهار چالش فکری فراروی اندیشه تقریب اظهار داشت: امکان پذیری، مشروعیت، مصلحت و ناکارآمدی اندیشه تقریب از چالش هایی است که که با بررسی شبهات مخالفان تقریب می بینیم شبهه های آنان بازگشت به یکی از اینها دارد.
وی سرنوشت شیعه و جامعه اسلامی را مرتبط با اندیشه تقریب دانست و گفت: در برزخ رها کردن یک اندیشه مهم باعث بروز اندیشه های کج و معوج می شود و تکیه به احتیاط را زیاد می کند در حالی که در مسائل سرنوشت ساز نباید به احتیاط وابسته باشیم.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی می گویند شیعه و سنی دو مذهب فقهی مثل مالکی و شافعی نیستند بلکه اختلافات فقهی آنها ریشه در اندیشه های کلامی شان در باره خلافت و امامت دارد برای همین بر نفی هم و باطل بودن دیگری دلیل می آورند و این نفی، بخشی از تاریخ و هویت این دو مذهب شده برای همین اندیشه تقریب اندیشه محالی است.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: برخی علما معتقدند شیعه بر حق است و اجتماع حق با باطل مشروع نیست. این طرز فکر خلط بین دو موضوع اندیشه و مناسبات اجتماعی است چرا که ارتباطات اجتماعی تنها بر اساس دو فکر هم طراز منجر به تشکیل جامعه نمی شود.
 وی ادامه داد: برخی هم اندیشه تقریب را به مصلحت اسلام و شیعه نمی دانند در حالی که این حرف باطلی است چون تا زمانی که شیعه و سنی با هم رابطه درستی نداشته باشند نمی توانند به مصلحت خودشان برسند و این تفکر خلاف قواعد اجتماعی است و نتیجه آن ذبح کردن شیعه، اسلام و امت اسلامی است.
وی در ادامه با اشاره به این که اندیشه تقریب هرچند ایده خوبی است اما پاسخگوی وضعیت کنونی شیعه و سنی نیست گفت: این اندیشه را باید در منظومه ای فکری که تقریب جزئی از آن است تعریف کرد چرا که ما اندیشه تقریب بدتعریف کرده ایم و نسبت به آن دچار بدذهنیتی هستیم و گمان می کنیم باید دست از عقایدمان برداریم در حالی که تقریب در حوزه اعتقادات نیست بلکه مربوط به فضای رفتار و در حوزه مناسبات اجتماعی است.
حجت الاسلام والمسلمین با اشاره به این که در روایات اخوت در مورد دو نفری مطرح شده که شهادتین را بر زبان جاری کرده اند گفت: در جامعه اسلامی نفی دو اندیشه کلامی همواره به صورت یک نفی طبیعی بوده لکن این نفی هرگز تکفیری و تعصبی نبوده است، برای همین در این مساله بازتاب های اجتماعی چندانی وجود نداشته است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به نظریه همزیستی که در روایات هم بر آن تاکید شده است اظهار داشت: اندیشه تقریب اندیشه ای ممکن، مشروع، واجب و به مصلحت است لکن اکنون ناکارآمد و غیرپاسخگو است.
وی نظریه همزیستی را ایده ای بشری و عقلایی دانست که بر اساس آن انسان ها با تغافل و تساهل و تحمل یکدیگر به گونه ای رفتار می کنند که زندگی اجتماعی آنها شکل بگیرد.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: مذاهب مختلف باید درباره نظریه تعایش اجتماعی کارهای علمی گسترده ای انجام دهند و با تکیه بر نصوص دینی پایه های آن را بنا کنند تا در سایه این منظومه فکری اندیشه تقریب در رفتار اجتماعی مسلمین بروز کند./916/پ202/ج
ارسال نظرات