۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۲۰۳۶۹۰

آیین نکوداشت کتاب «خورشید در مشت» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین نکوداشت کتاب «خورشید در مشت» با حضور رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران و تعدادی از ادیبان و شاعران برگزار شد.
خورشيد در مشت

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین نکوداشت کتاب «خورشید در مشت» عصر امروز هشتم اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر رشاد، رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران، محمد خواجه‌پیری معاون بنیاد بعثت، عبدالرحیم سعیدی‌راد گردآورنده کتاب مذکور و علیرضا قزوه نویسنده معاصر در حوزه ادبیات مقاومت برگزار شد.

اسماعیل خواجه‌پیری معاون بنیاد بعثت در ابتدای این نشست ترجمه آثار اسلامی را مقوله مهم از سوی رهبری خواند و اظهار داشت: ترجمه آثار اسلامی به جهت توسعه آثار و اندیشه‌های دینی و اسلامی بسیار حائز اهمیت بوده است و از سالیان دور اقدامات بسیار گسترده برای نشر این آثار به جهت دسترسی آسان‌تر مسلمانان و علاقه‌مندان این متون صورت گرفته است.

خواجه‌پیری هدف بنیاد بعثت را نشر معارف اسلامی عنوان کرد و افزود:  این بنیاد مقوله ترجمه را با ساختاری جدید و با بهره‌گیری از تکنولوژی و استفاده از فضای مجازی در پیش‌گرفته است و توانسته در سال گذشته بیش از پنجاه عنوان کتاب را به 9 زبان پرمخاطب و زنده دنیا ترجمه کند و بر روی سایت «نهضت ترجمه» بارگذاری کند.

عبدالرحیم سعیدی‌راد گردآورنده کتاب «خورشید در مشت» ادبیات مقاومت را به عنوان ادبیاتی پرتکاپو و زنده که اکنون حضوری فعال دارد معرفی کرد و اذعان داشت: اشعار این دفتر نشان از «بیداری اسلامی» در جای‌جای جهان دارد و اینک موج بیداری از کشورهای منطقه و از کشورهای عربی گذشته و در آفریقا و اروپا و نیز دیگر سرزمین‌ها خود را به شکلی جدی به نمایش گذاشته است.

سعیدی‌راد کتاب «خورشید در مشت» را حاصل فراخوانی از سوی سایت شاعران فارسی زبان خواند و تصریح کرد: در خرداد سال 92 فراخوانی با عنوان – انتفاضه سوم – اعلام شد که طی آن شاعران سراسر کشور اشعار خود را پیرامون نهضت بیداری اسلامی برای سایت ارسال کردند و اکنون بیشتر شعرهایی که در این مجموعه گردآوری شده از بین آن اشعار رسیده و داوری شده است.

اسماعیل امینی طنزپرداز و نویسنده ایرانی با اشاره به آن‌که اتفاقاتی که در کشورهای منطقه افتاده مسأله نو و جدیدی نیست افزود: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی این اتفاقات در کشورهای منطقه جرقه خورد که اکنون چندسالی است به منصه ظهور رسیده است.

امینی این اتفاقات را نهضت عظیم فکری، اعتقادی و فرهنگی و نه صرفا یک حرکت سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: این تحولات بیش از آن‌که حرکتی سیاسی باشد سبقه فرهنگی دارد برای همان این مسأله در حوزه فرهنگ و ادبیات و نیز فرهنگ‌سازی در ادبیات مقاومت، اهمیت بیشتری دارد.

علی داوودی شاعر و غزل‌سرا که کار پرسرعت و عجولانه‌ای چون گردآوری «خورشید در مشت» را تاثیرگذارتر می‌داند گفت: این کتاب در ادبیات مقاومت یک اتفاق است که کمتر تکرار می‌شود.

داوودی شعر را درجامعه ایران علاوه بر حس و حال عاطفی داشتن با جنبه تازه‌تری تعریف کرد و افزود: کارکرد دیگر شعر در ایران سندیت داشتن آن است که بازتابی از نگاه سرایندگان آن و مخاطبانش است.

شاعر ایرانی با اشاره به سندیت داشتن اشعار «خورشید در مشت» ابرازکرد: این اشعار نیز سندیت دارند و بیانگر شناخت ما از تاریخ و جغرافیای کشورهای بیداری اسلامی است که شکل کارکردهای این اشعار برای تاریخ و ماندگاری آن است و نیز تعلق داشتن به جامعه انسانی است.

در پایان این نشست علیرضا قزوه نویسنده ادبیات مقاومت در ایران شاعران را ملزم کرد تا از تمام جنبه‌های شعری در خدمت حکمت، فلسفه، دین، اخلاق، و غیره استفاده کنند و تاکید کرد: آن‌چه در ادبیات امروز ما خودنمایی می‌کند ادبیات دفاع مقدس و ادبیات مقاومت است آن هم در کنار ادبیات آیینی ما که سابقه فرهنگی دیرینه و تاریخی بسیار دارد./9667/پ202/ص

ارسال نظرات