۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۲۰۰۸۰۲
استاد حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

فرهنگ نخستین رویکرد پیامبر برای تشکیل حکومت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان این که اسلام یک دین فرهنگی است، گفت: برخلاف سایر ادیان اولین معجزه پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل حکومت اسلامی در شبه جزیره عربستان، مساله فرهنگ بود.
اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي

آیت الله محمد ابراهیم ربانی مهمویی، استاد عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که اولین راهبردهای پیامبراکرم(ص) برخلاف سایر ادیان برای نهادینه کردن اسلام در جامعه فرهنگ و اقتصاد بود، گفت: پیامبر اکرم(ص) پس از این که از جانب خداوند به رسالت انتخاب شدند ابتدا با رفتار و رهنمودهای خود به یارانشان فرهنگ عرب جاهلی و رسومی مانند رباخواری، زنده به گور کردن دختران، جنگ های قبیله ای را منسوخ کردند.

 

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در کوچک ترین رفتار سبک زندگی ماند مسواک زدن فرهنگ عرب جاهلی را اصلاح کرده و عرب جاهلی را با رسوم موهوم آن در مدت 23 به یکی از متمدن ترین انسان های روی کره زمین تبدیل کردند.

 

استادعالی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان این که در دین مبین اسلام فرهنگ و اقتصاد با یکدیگر پیوند عمیقی دارند، گفت: پیامبر اکرم(ص) در میان عرب جاهلی با برقراری پیوند اخوت سعی کردند عدالت و انصاف را بر معاملات حاکم کرده و رسومی مانند ربا را پس از آشکار کردن دعوت خود با اعلام جنگ با خدا در میان مردم منسوخ کرده و عدالت اقتصادی را بر معاملات حاکم کرده و با کم فروشی و گران فروشی به مقاله پرداختند که یکی از عوامل مهم نشر اسلام در جهان آن زمان انصاف تاجران مسلمان بود و به این ترتیب پیامبر با پشتوانه اقتصادی پایه های حکومت اسلامی را محکم کردند.

 

آیت الله ربانی مهمویی با اشاره به این که احکام اسلامی مانند خمس، زکات و وقف علاوه بر توسعه کشورهای اسلامی موجب کاهش فاصله طبقاتی در میان مردم می شود، گفت: پس از اجرای همین احکام بود که جامعه اسلامی در زمان پیامبر در عرصه های مختلف به خود کفایی رسید.

 

وی با بیان این که اقتصاد اسلامی بر خلاف سایر اقتصادها موجب شکوفایی جامعه شده و در جامعه عدالت را برقرار کرده و تولید و خودکفایی اقتصادی را به اوج خود می رساند، گفت: فرهنگ مصرف گرایی و اسراف در اقتصاد اسلامی جایی ندارد.

 

استادعالی حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: مصرف به اندازه در فرهنگ اسلامی موجب شده علاوه بر افزایش سلامت جسمی انسان، رابطه انسان با محیط زیست اطرافش به تعادل رسیده و انسان با زیاده خواهی های خود مانند بشر امروز موجب نابودی محیط زیست و انقراض جانواران نشود.

 

استادعالی حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی انسان ضمن برداشت و استفاده از طبیعت آبادگر آن نیز هست یعنی همان گونه که برای مصرف خود از چوب استفاده می کند به همان اندازه با کاشت درختان که حکم صدقه جاریه را دارد موجب آبادی و عمرانی زمین می شود.

 

آیت الله ربانی مهمویی ادامه داد: انسان در فرهنگ اسلامی و در قرآن کریم آبادگر و عمران گر زمین است و برخلاف کارهایی که انسان امروزی انجام نمی دهد قرآن کریم همواره انسان را به عمران و آبادی زمین دعوت می کند و او را از نابودی زمین بر حذر می دارد و به او می گوید انسان در برابر همه موجودات و محیط زیست اطراف خود پاسخگو بوده و دارای مسؤولیت است و برخلاف دیدگاه غربی انسان به حال خود رها نشده تا هرکاری که می خواهد انجام دهد.

 

وی با بیان این که رهبر انقلاب اسلامی با نامگذاری سال جاری به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد قصد دارد فرهنگ و اقتصاد صحیح را بر عرصه مبادلات جهانی حاکم کند، گفت: ما اگر بتوانیم فرهنگ و اقتصاد اسلامی را در عمل و در قالب نظام اسلامی به درستی به جهانیان معرفی کنیم خواهیم توانست فرهنگ اسلامی را به عنوان فرهنگ برتر به جهانیان عرضه کینم./968/ت302/س

ارسال نظرات