۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۲۰۰۵۲۱

بهترین اعمال در سرزمین وحی چیست؟

خبرگزاری رسا ـ بهترین اعمال در سرزمین وحی عنوان کتابی به قلم داوود حسینی با بهره‌گیری از معارف زیبا و بلند ائمه معصومین علیهم‌السلام تدوین شده است.
بهترين اعمال در سرزمين وحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب بهترین اعمال در سرزمین وحی به قلم داوود حسینی با تدوین پژوهشکده حج و زیارت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

 

حج و عمره فرصت بسیار مناسبی برای بهره‌گیری از فضای معنوی مسجدالحرام، مسجدالنبی و سایر اماکن مقدس سرزمین وحی است و افزون بر انجام مناسک حج و عمره، زمینه انجام اعمال عبادی دیگری را فراهم می‌سازد که در سایر موقعیت‌های زمانی و مکان، چنین فرصت‌هایی به دست نمی‌آید.

 

بسیاری از زائران از روحانی کاروان خود می‌پرسند بهترین عمل در این اماکن مقدس چیست؟ اولیای خدا به چه اعمالی سفارش کرده‌اند و پاداش چه اعمالی نزد پروردگار، در این سرزمین و اماکن مقدس آن، بیشتر است؟

 

برای پاسخ‌گویی به این سؤال‌های زائران، با مراجعه به سخنان معصومین علیهم‌السلام و با بهره‌گیری از معارف زیبا و بلند آنان، مجموعه‌ای با عنوان «بهترین اعمال در سرزمین وحی» تدوین شده است.

 

در مقدمه این اثر می‌خوانیم: هر ساله، نزدیک یک میلیون نفر از سراسر ایران اسلامی به طنین اذان ابراهیمی لبیک می‌گویند و راهی سرزمین وحی می‌شوند تا از منافع خداوندی، در این سرزمین مقدس استفاده کنند.

 

این مقدمه افزوده است: بخشی از این منافع، با انجام دادن مناسک و بندگی خداوند به دست می‌آید که فقها، وظیفه حج‌گزاران و معتمران را مشخص کرده‌اند؛ اما زائران سرزمین وحی بعد از انجام مناسک، فرصت‌هایی دارند که باید بهترین بهره را از آن ببرند.

 

اگرچه در روایات امامان معصوم علیهم‌السلام برخی از مستحبات این سفر روحانی ذکر شده که انجام دادن آن، افزون بر صفای باطن، زائر را آماده درک رحمت پروردگار می‌کند؛ اما نویسنده در اثر خود کوشیده تا برترین اعمال این سفر معنوی را از روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام برای زائران بازگو کند.

 

نماز، خواندن قرآن، روزه، انفاق در حج و عمره، طواف، نوشیدن زمزم و هدیه آوردن آن، نیابت حج، عمره و طواف از بستگان، نگاه به کعبه، صلوات بر محمد و آل محمد، تسبیح خداوند، خدمت به زائران، دعا برای مؤمنان، زیارت قبرستان ابوطالب، زیارت مولد النبی، وداع با خانه خدا و زیارت قبرستان بقیع از اعمال نامبرده شده در این اثر است.

 

در بخش زیارت قبرستان بقیع آمده است: بقیع حرم سبط اکبر و سید جوانان بهشت امام مجتبی علیه‌السلام و حرم سید ساجدین و زینت عبادت کنندگان علی بن حسین علیه‌السلام و حرم شکافنده علوم انبیا باقرالعلوم محمدبن علی علیه‌السلام و حرم رییس مذهب شیعه اثنی عشری جعفر بن محمد صادق علیه‌السلام و مادر ولایت فاطمه بنت اسد و دختران، همسران، فرزند رسول خدا و جمعی از صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.

 

اینجا جایگاهی است که باید با ادب حضور و با پای برهنه وارد شد که خداوند به موسی علیه‌السلام هنگام ورود به وادی طور فرمودند «کفش‌هایت را بیرون آر، که تو در سرزمین مقدس طوی هستی» و حقیقتا فضای معنوی با چنین انوار مقدسی در هیچ جای کره زمین یافت نمی‌شود و کوتاهی در بهره‌گیری از چنین فضای معطری خسران جبران‌ناپذیری خواهد بود.

 

کتاب بهترین اعمال در سرزمین وحی به قلم داوود حسینی در قطع پالتویی، 72 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت 1100 تومان به همت پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است./920/ن602/ع

ارسال نظرات