۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۱۹۹۱۷۱
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

حیا از دیدگاه نبی‌اکرم/نماز راه رسیدن به ولایت‌الله است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که فرد باید تمام امور را به خدا سپرده و خود را همانند جسد در دست او ببیند، گفت: فرد به واسطه ولایت‌الله بر نفس خود غلبه می‌کند و راهکار رسیدن به ولایت ‌الله اهتمام ورزیدن به نماز است.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه، دوشنبه شب در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، گفت: نبی‌اکرم(ص)  در روایتی به ابوذر می‌فرمایند «یا اباذر آیا میل دخول به جنت را داری؟، برای دخول به بهشت اهل آرزوهای طولانی نباش، مرگ را نصب العین خود قرار داده و از خدا حیا کن».

وی افزود: اگر فردی این سه مطلب را رعایت کرده و نصب العین خود قرار دهد در نتیجه داخل بهشت می‌شود، حتی در این دنیا و آخرت نیز سعادتمند می‌شود، البته به شرط این‌که عامل به این روایت رسول‌الله(ص) باشد.

خطیب توانای کشور، طمع‌کاری را از آفات آرزو و امال طولانی دانست و اظهار داشت: آرزوی طولانی قناعت را از فرد می‌گیرد، فرد باید به اندازه‌ای که سرمایه دارد جلو رود و برای آینده نیز خدا بزرگ است.

در شادی و غم به یاد مرگ باشید

وی ادامه داد: استادی شبانه درب خانه شاگرد می‌رود و می‌گوید مطلبی را که من صبح گفتم اشتباه بوده است، شاگرد از او می‌پرسد چرا نگذاشتید تا این مطلب را فردا بگوید؟، استاد جواب می‌دهد «از کجا معلوم که من زنده باشم»، فرد باید مرگ را نصب العین خود قرار داده و آن را فراموش نکند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در قبر از فرد عمل می‌خواهند، اظهار داشت: اگر فرد سر سوزنی نیکی کند خیر آن را می‌بیند و اگر  سر سوزنی بدی کند عذاب آن را می‌بیند.

وی یادآور شد: در روایت آمده «وقتی خوشحالی و غمی بر شما وارد می‌شود به قبرستان بروید»، باور مرگ به فرد اعتدال داده و برای انسان توازن به وجود می‌آورد، برای آرامش دنیا و آخرت یاد مرگ بسیار مهم است.

حیا از دیدگاه نبی‌اکرم

حجت‌الاسلام مؤمنی در ادامه سخنان خود به بررسی دیدگاه پیامبر(ص) درباره حیا پرداخت و اظهار داشت: نبی‌اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند «حیا آن است که گورها و افراد گورها را فراموش نکنید، شکم و آن‌چه داخل آن قرار می‌گیرد را از یاد نبرید، مراقبت از ورودی‌ها بدن همانند گوش، چشم و زبان داشته باشید».

وی تصریح کرد: عاقبت هر فردی مرگ، قبر و قیامت است، وقتی واردات حقیقی به بدن درست نباشد، صادرات آن نیز واقعی و درست نخواهد بود، مادران بسیار دقت داشته باشند که به کودکان خود چه شیری می‌دهند.

استاد حوزه و دانشگاه، تأکید کرد: متأسفانه گناهانی که از طریق چشم، زبان و گوش به درون ما وارد می‌شود سبک شمرده می‌شوند، باید مراقب چشم، گوش، زبان، اعضا و جوارح خود باشیم، چرا که به واسطه مراقبت از این‌ها انسان حقیقتا می‌تواند تحت عنایت خدا قرار گیرد.

نماز فرد را به ولایت الله می‌رساند

وی یاد آور شد: آیت‌الله قاضی مقید بودند که سؤال‌ها را کوتاه جواب دهند، روزی از او سؤال می‌شود «چرا وسط زبانتان کبود است؟»، پاسخ می‌دهد «بیش از بیست سال ریگ زیر زبانم گذاشتم تا وقتی می‌خواهم سخن بگویم ببینم این سخنی که می‌خواهم بگویم درست است یا خیر؟».

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان این‌که فرد باید تمام امور را به خدا سپرده و خود را همانند جسد در دست او ببیند، گفت: فرد به واسطه ولایت‌الله بر نفس خود غلبه می‌کند و راهکار رسیدن به ولایت ‌الله اهتمام ورزیدن به نماز است.

وی ادامه داد: نماز فرد را در رسیدن به ولایت‌ الله کمک می‌کند، از رهگذر ترک نماز فرد بی‌پروا شده و از ولایت الهی خارج می‌شود./993/پ202/ع

ارسال نظرات