۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۱۹۸۷۰۰
حجت‌الاسلام رفیعی:

ملاک برخی افراد برای خداپرستی ثروت است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام رفیعی گفت: ثروتمندی دلیل بر خوبی فرد نیست، همان‌گونه که فقر دلیل بر بدی افراد نیست، متأسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند وقتی فردی گرفتار فقر می‌شود انسان بدی است ولی وقتی ثروتمند می‌شود انسان خوبی است.
حجت الاسلام ناصر رفيعي در همايش علمي پژوهشي هنر و تبليغ در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص) چهارشنبه شب در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با اشاره به آیات قرآن کریم، گفت: خداوند متعال با ثروت، فقر و فرزند افراد را امتحان می‌کند.

وی ادامه داد: ثروتمندی دلیل بر خوبی فرد نیست، همان‌گونه که فقر دلیل بر بدی افراد نیست، متأسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند وقتی فردی گرفتار فقر می‌شود انسان بدی است ولی وقتی ثروتمند می‌شود انسان خوبی است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص) با بیان این‌که ملاک برخی از افراد برای خدا پرستی کسب ثروت است، بیان داشت: برخی از افراد تا زمانی که خدا به آن‌ها ثروت می‌دهد او را قبول دارند ولی وقتی گرفتار سختی و مشکلات می‌شوند از خدا روی بر می‌گردانند.

وی تصریح کرد: حضرت ایوب(ع) با انواع امتحان‌های الهی هیچ تغییری نکرد و همان‌گونه که در زمان ثروتمندی خداوند متعال را عبادت می‌کرد در زمان فقر نیز عبادت کرد، ولی برخی از افراد با یک حادثه یا گرفتاری کوچک حتی برنامه‌های عبادی خود همانند قرائت قرآن و دیگر کارها را ترک می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه امتحان‌های الهی را به دو نوع عام و خاص تقسیم کرد و اظهار داشت: مرگ، درد و فقدان از امتحان‌های عام الهی برای انسان‌ها است، حتی ائمه اطهار(ع) و انبیا الهی نیز دارای امتحان‌های ویژه و خاصی بودند، مانند امتحان امام حسین(ع) در کربلا و امتحان حضرت ابراهیم(ع) در ذبح فرزند خود که این امتحان‌ها از امتحان‌های خاص بوده است.

وی افزود: در روایتی آمده که امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «خداوند متعال من علی را در چهارده جا امتحان کرد، که هفت امتحان آن در زمان حیات پیامبر(ص) و هفت امتحان پس از رحلت ایشان بود، همانند امتحان در بدر، احد، فتح مکه، صلح حدیبیه، خندق، سقیفه، نهروان، جمل، صفین و دیگر مکان‌ها امتحان شدم».

ثروت بیش از اندازه سبب سنگ دلی برخی صحابه شد

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که امتحان‌های الهی گاهی با حسنات و گاهی با بدی‌ها است، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «من از امتحان ثروت برای امتم از امتحان فقر بیشتر می‌ترسم»، فرد فقیر طغیان نمی‌کند و به گونه‌ای در فقر و مصیبت به خداوند متعال پناه می‌برد.

وی تصریح کرد: عبدالرحمان بن عوف که در ابتدای هجرت به مدینه انسان فقیری بوده است، پس از رحلت پیامبر(ص) در زمان خلفا سه گانه سرمایه زیادی را کسب می‌کند،‌ به گونه‌ای که پس از مرگش با تبر شمش‌های طلاهایش را جدا کرده و در میان وراث تقسیم می‌کردند، وقتی از او پرسیده می‌شود چرا بیشتر صحابه در زمان امیرمؤمنان(ع) در جهاد شرکت نمی‌کنند،‌ می‌گوید «آن روزی که فقیر بودیم صبر می‌کردیم، ولی اکنون ثروتمند شدیم و دیگر صبور نیستیم، از این‌رو طغیان کردیم».

استاد حوزه و دانشگاه امتحان و آزمایش را از سنت‌های الهی دانست و گفت: یکی از فلسفه‌ها و هدف‌های امتحان‌های الهی خالص کردن افراد است، خدا متعال در قرآن کریم می‌فرماید «جدا کنید مؤمنان را از کفار با امتحان کردن»، امیرمؤمنان(ع) نیز در نهج البلاغه می‌فرمایند «افراد با امتحان غربال می‌شوند».

ماجرای فوت مادر و ترک نشدن تدریس از سوی استاد

وی ادامه داد: یکی از علما که اکنون در قید حیات بوده و بیمار است، بنده در سال 65 نزد ایشان رسائل می‌خواندم، روزی دیدم یک تابوتی جلوی درب مسجد است و کسی نیز در کنار تابوت نیست، بنده فکر کردم تابوت متعلق به گروهی از شهرستانی‌ها است که در کنارش کسی نیست، وقتی کلاس تمام شد استادمان گفت «تابوتی که جلوی درب مسجد است جنازه مادرم است که ایشان دیشب فوت کردند، ولی راضی نبود من تدریس‌ام را ترک کنم»، من نیز درس‌ام راترک نکردم، حالا هر کسی می‌خواهد بیاید و کمک کند تا مادرم را تشییع کنم، که مراسم تشییع نیز با شکوه برگزار شد.

گاهی امتحان‌های الهی برای بازگشت افراد است

خطیب توانای کشور تعیین اشخاص برتر را از دیگر اهداف و امتحان‌های الهی برشمرد و بیان داشت: اگر امتحان‌های الهی گرفته نمی‌شد ابراهیم(ع)، سلمان، ابوذر،‌ مقداد و دیگر افراد از آن‌ها بیرون نمی‌آمدند.

وی افزود: هدف سوم از امتحان‌های الهی بازگشت افراد است، برخی از امتحان‌ها سبب به خود آمدن افراد می‌شود، هدف چهارم از امتحان کردن نشان دادن افراد برتر است.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان،‌ خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت مواد آزمون را خداوند متعال که معلم بشر است تعیین می‌کند نه خود بشر، همان‌گونه که مواد آزمون را دانش آموز تعیین نمی‌کند بلکه دست معلم است و محال است که خدا فردی را امتحان نکند، ولی فرد باید دعا کند که امتحان او آسان باشد./993/پ202/ن

ارسال نظرات