۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۱۹۶۱۷۳

تونس کشوری با قانون اساسی جدید

خبرگزاری رسا ـ با موافقت حزب النهضه مبنی بر عدم اشاره به قوانین اسلام در بسیاری از بندهای قانون اساسی، راه تصویب این پیش نویس هموار شد.
تونس

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ یورونیوز در خبری گفت: پیش نویس قانون اساسی تونس در مجلس قانون اساسی این کشور به تصویب رسید. این اولین قانون اساسی تونس پس از انقلاب سه سال قبل است که منجر به سرنگونی زین العابدین بن علی و آغازگر جنبش های اعتراضی مردم در خاورمیانه شد.


به گزارش این شبکه؛ پیش نویس با اکثریت نسبتا بالای 200 رای موافق از مجموع 216 رای به تصویب رسید که امیدها را نسبت به پایان بن بست سیاسی جاری افزایش می دهد. بن بستی که بر اثر اختلاف نظر میان نیروهای سیاسی اسلامگرا و سکولار ایجاد شده بود.


راشد غنوشی، رهبر حزب میانه روی اسلامی النهضت می گوید: مردم ما موفق شدند که انقلابی آرام را به سرانجام برسانند. انقلابی که جهان را روشن کرد. ما توانستیم از جنگ داخلی پرهیز کنیم و آن را با توافق جایگزین کردیم.


با موافقت حزب النهضه مبنی بر عدم اشاره به قوانین اسلام در بسیاری از بندهای قانون اساسی، راه تصویب این پیش نویس هموار شد. اگرچه در این پیش نویس دین رسمی کشور همچنان اسلام قید شده است.


منصف مرزوقی، رئیس جمهوری موقت از مهدی جمعه که سمت نخست وزیری را عهده دار شده خواسته است که کابینه انتقالی را تشکیل بدهد.


بنا به گزارش ها این کابینه متشکل از وزیران عمدتا غیرسیاسی و مستقل است و قرار است تا برگزاری انتخابات سراسری کشور تونس را اداره کند./1421/1409/ح

ارسال نظرات