۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۹۵۵۱۹

بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به‌کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ مراسم اختتامیه بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور شخصت‌های لشگری و کشوری و جمعی از علمای شیعه و اهل سنت در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
بيست‌ و هفتمين کنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي اختتاميه کنفرانس وحدت اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی شامگاه یک‌شنبه بیست و نهم دی ماه با حضور شخصت‌های لشگری و کشوری و جمعی از علمای شیعه و اهل سنت در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ارائه گزارشی از بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پرداخت.

براساس این گزارش آبت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در این مراسم با اشاره به این‌که هنوز از نتیجه اساسی که از اول در اهداف تأسیس این نهاد بوده فاصله داریم، گفت: نیازمند وحدت واقعی جهان اسلام هستیم و دبیرخانه این کنفرانس، اعضا و علما باید تلاش مضاعف کنند که به این هدف نزدیک شویم.

وی بیان داشت: از اختلاف نظرها اختلاف عقیده هم پیش می‌آید و در مکتب، قرآن و سنت هم پذیرفته شده است؛ باید آسان‌ترین راه را درنظر بگیریم که جلوگیری از "نزاع" است.

آبت‌الله هاشمی رفسنجانی جنگ، درگیری، خون‌ریزی و وارد کردن خسارت براساس اختلاف عقیده را به‌کلی مذموم و نادرست دانست و با اشاره به این‌که بسیاری از موارد این مسأله گناه  کبیره است و تبعات بسیار سنگینی دارد، گفت: باید همت‌مان در این مقطع را روی جلوگیری از تنازع در جهان اسلام بگذاریم، باید راهی پیدا کنیم این وضع بسیار خطرناک است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اکتفا نکردن به این جلسات تأکید کرد و گفت: باید جایی باشد که علمای طراز اول چند کشور جمع شوند به‌گونه‌ای که حرف‌شان برای مردم حجت باشد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن اختری، دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این مراسم خطاب به علمای بزرگ اسلامی، تأکید کرد: باید در برابر افتراها و تهمت‌ها به پیامبر بزرگ اسلام(ص) و حرکت‌های نابهنجاری که نسبت به اسلام، قرآن و مسلمانان ازسوی مجموعه‌های مزدور قدرت‌های بزرگ در اروپا و آمریکا و برخی کشورهای اسلامی انجام می‌شود، احساس مسؤولیت و ایستادگی کنیم.

وی قرآن را آسان‌ترین وسیله و نزدیک‌ترین راه جهت رسیدن به یک هم‌سویی، علاقه و ارتباط برادرانه، قوی و مستحکم برای ایجاد قدرت و قوت اسلامی ارزیابی کرد و کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را یادگار امام خمینی(ره) و تأکیدات رهبر عظیم الشأن انقلاب دانست و با اشاره به این‌که دشمنان از اختلافات بین مذاهب و کمترین حرکت‌های علما از قبیل سخنرانی و قطع‌نامه استفاده می‌کنند، از علمای مسلمان و دولت‌های اسلامی خواست تا برای رسیدن به وحدت و یکپارچگی دست به دست هم دهند و اختلافات را کنار بگذارند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب همواره برای وحدت سرمایه‌گذاری و تلاش کرده و به آن دعوت کرده‌اند، تأکید کرد: باید دست به دست هم دهیم، به قرآن تکیه کنیم و آن را اساس و پیشوای خود قرار دهیم.

در این مراسم همچنین مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با ابراز تشکر از مقام معظم رهبری، افزود: ایشان در فکر اسلام و وحدت مسلمین هستند و مجمع تقریب از ابتکارات ایشان است.

وی با بیان این‌که خداوند از همه مذاهب و فرق اسلامی خواسته که به ریسمانش چنگ بزنند، گفت: بر همه لازم است که به ریسمان الهی چنگ بزنند و تفرقه ممنوع است.

مولوی عبدالحمید با بیان این‌که باید به مشترکات بین شیعه و سنی چنگ بزنیم، تأکید کرد: کسی که میان مسلمین اختلاف ایجاد کند، خداوند او را در دنیا به عذاب گرفتار و رسوایش می‌کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان محبت به اهل بیت(ع) را جزو اعتقادات و ایمان اهل سنت دانست و گفت: اهل بیت(ع) به‌ویژه آنها که صحابه هستند هم جزو مشترکات‌اند.

وی با بیان این‌که آل سنت در رأی دادن از برادران شیعه هم جلوتر بودند، ابراز داشت: آل سنت با افراط گری، تفرقه و خصومت مخالف است؛ آل سنت هم در دفاع مقدس شهید دادند، اگر کوچک‌ترین تعرضی به جمهوری اسلامی شود، نخستین دفاع کنندگان آل سنت‌‌اند که در مرزها هستند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان راه نجات همه کشورهای دنیا را گفتمان، مذاکره، و تشکیل دولت فراگیر و فراملی دانست.

شایان ذکر است در این مراسم از اقدامات تقریبی مرحومان آیت‌الله معرفت از علمای برجسته شیعه و مفسر قرآن و ملا قاضی حسین احمد که نقش مؤثری در تقریب بین مذاهب اسلامی در پاکستان داشته است و همچنین محمد حسن بیگی نویسنده کتاب «محمد(ص)» و ناشر انگلیسی آن تقدیر شد.

لازم به ذکر است رؤسای کمیسیون‌های مختلف بیست‌ و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به ارائه گزارش مختصری از این کمیسیون‌ها پرداختند./956/پ202/ج

ارسال نظرات