۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۱۹۴۴۳۸

پیش همایش ملی «حکیم طهران آقا علی مدرس زنوری» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پیش همایش ملی «حکیم طهران آقا علی مدرس زنوری» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و مسؤولان حوزوی در مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران برگزار شد.
پيش همايش حکيم طهران - آقا علي مدرس زنوزي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش همایش «حکیم تهران آقا علی مدرس زنوری» صبح امروز چهارشنبه هجدهم دی ماه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و مسؤولان حوزوی در مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران برگزار شد.

در این همایش آیت‌الله سید حسن مصطفوی، استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: پس از این‌که نفس به بدن افاضه شد، بدن را تدبیر می‌کند، ما اصلاً نفس را نمی‌شناسیم و بر اساس صفاتش آن را نام‌گذاری می‌کنیم، برای نمونه از این حیث که بدن را تدبیر می‌کند، به آن نفس می‌گوییم.

 

وی ابراز داشت: ازجمله چیزهایی که در اثر تدبیر نفس خواه ناخواه پیدا می‌شود، حالت کشش اجزاء بدن به نفس است، برخی از اولیاء خدا بر اثر طبیعی که نفس بر بدن می‌گذارد، بدنشان سالم می‌ماند، آقا علی مدرس می‌گوید بر اثر بارندگی شدید سیلی در شهرری ایجاد شده بود که همه قبرها را ویران کرده بود، اما بدن شیخ صدوق سالم مانده بود.

بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این همایش با اشاره به این‌که گاهی در تهران جلساتی برای لعن شهید مطهری به جرم این‌که وی حکیم بوده، برگزار می‌شود، افزود: صدای گام‌های اخباری گری به گوش می‌رسد، در کشور حرف‌هایی زده می‌شود که بوی اخباری گری می‌دهد و نگران کننده است.

وی با تأکید بر این‌که باید حکمت و حوزه تهران احیا شود و پا بگیرد، گفت: خدمت آیت‌الله جوادی آملی رسیدم، ایشان گفتند «باید کاری کنیم که حوزه تهران دوباره به عهد قجر برگردد»، این مطلب حقیقت تلخ ارزشمندی است.

همچنین منوچهر صدوقی سها، از اساتید فلسفه دانشگاه با اشاره به خصوصیات عمده حوزه تهران که فقط مختص این حوزه است، گفت: اهل حکمت از بلاد مختلف حتی حوزه سبزوار به تهران آمدند مانند میرزا حسین سبزواری که یکی از حکمای اربعه عصر ناصری بود.

وی در ادامه بیان خصوصیات حوزه تهران، ابراز داشت: آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های غربی در تهران پیدا شد.

صدوقی سها جامعیت حوزه تهران را از دیگر خصوصیات این حوزه دانست و گفت: حکمت مشاء و اشراق، عرفان، کلام، ریاضی، فروع ریاضی و حتی موسیقی در حوزه تهران وجود دارد.

این گزارش می‌افزاید حجت‌الاسلام معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی و حجت‌الاسلام محمد تقی واعظی از دیگر سخنرانان این همایش بودند.

شایان ذکر است این همایش به همت مجمع عالی حکمت اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حوزه علمیه امام رضا(ع) و بنیاد حکمت اسلامی صدرا برگزار شد./956/پ203/ن
 

ارسال نظرات