۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۱۸۹۵۳۷
حجت‌الاسلام رفیعی:

گاهی انحراف انسان از یک پیامک شروع می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام رفیعی با تأکید بر این‌که مسؤولان باید توجه ویژه‌ای به موضوع حجاب و عفاف داشته باشند، گفت: در تمام دولت‌ها گذشته مع الاسف به موضوع عفاف، حجاب و غیرت در حد نمی از دریا و یا سخنرانی توجه شده است.
حجت الاسلام محمد ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با شب هفتم ماه محرم الحرام در مراسم عزاداری هیأت رزمندگان اسلام قم که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به بررسی سبک زندگی سیدالشهدا(ع) پرداخت و گفت: غیرت یکی از ویژگی‌های خداوند متعال است و خدا افراد غیرتمند را دوست دارد.

وی ادامه داد: در روایت‌ آمده «در این عالم هیچ موجودی غیرتمندتر از خدا نیست و به سبب این غیرت کار فحشا را منع کرده است»، قرآن برخی از داستان‌های حساس همانند حضرت یوسف(ع)، زلیخا و حضرت مریم(س)، حضرت موسی(ع) و دختران شعب را بیان می‌کند ولی هرگز همانند رمان‌های که گاه تحریک کننده بوده و یا برخی از فیلم ها که به دنبال این سوژه هستند اصل جریان را بیان نمی‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که فرد غیرتمند اگر دیگران بخواهند به ارزش‌های او متعرض ‌شوند عکس العمل نشان می‌دهد، اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به محبوب غیرتمند متعرض شود جلوی او می‌ایستد، غیرت یعنی مرزبانی که میل فطری و درونی است.

غیرت یک میل فطری است

وی افزود: غیرت ممکن است درباره سرزمین، شهر، زبان، آبرو، دین، ناموس باشد هر چند غیرت بیشتر درباره ناموس به کار می‌رود، البته اگر مانند دیگر میل‌های فطری به غیرت بی‌توجهی شود فراموش و خاموش می‌شود.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌‌که میل غیرت می‌تواند در درون فرد به سبب بی‌اعتنایی خاموش شود، یادآور شد: در روایت آمده «فردی که غیرت ندارد قلب او وارونه است»، همان گونه که کاسه وارونه چیزی در درون آن‌جا نمی‌شود قلبی که غیرت ندارد حیا، شرم و عفاف ندارد و از تمام ارزش‌های اخلاقی خالی می‌شود و فرد راحت‌تر به سراغ معصیت می‌رود.

چرا به امام حسن یوسف آل‌الله گفته می‌شود؟

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) می فرمایند «پدرم ابراهیم غیرتمند بود ولی من از او غیرتمندتر هستم»، امام حسن(ع) در حال نماز بودند که یک زن بدحجاب آمد در نزد ایشان و شروع به ناز کرد، امام(ع) وقتی نمازشان تمام شد شروع به گریه کردند، زن هم تحت تأثیر قرار گرفت و شروع به گریه کرد، امام حسین(ع) وارد شد و وقتی این صحنه را دید شروع به گریه کرد، در روایت آمده امام حسن(ع) همان شب حضرت یوسف(ع) را خواب دیدند، حضرت یوسف(ع) به ایشان گفتند «تو شبیه منی و همانند من گرفتار شدی، تو گریه را انتخاب کردی و من زندان را»، شاید یکی از علت‌های که به امام حسن(ع) یوسف آل الله گفته می‌شود همین باشد.

گاهی انحراف از یک پیامک شروع می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن به بیان شاخصه‌های انتخاب همسر پرداخت و بیان کرد: خداوند متعال در قرآن مؤمن، تسلیم شدن امر خدا، حرف پذیری، اهل توبه، روزه‌داری و بنده خاص بودن را از شرایط همسر بیان می‌کند، نگاه به نامحرم و خلوت کردن با او خطرناک است، مواظب راه رفتن، تلفن جواب دادن و حتی پیامک‌ها زدن باشید گاهی انحراف از یک پیامک یا تلفن شروع می‌شود.

وی بیان داشت: برخی از افراد مریض هستند و نسبت به افراد متلک می‌اندازند، یا صدها پیامک بدون هدف می‌فرستند تا یکی از این پیامک‌ها بگیرد، این کارها حرام است و امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد.

انتقاد حجت‌الاسلام رفیعی از فیلم‌ها صدا و سیما درباره حجاب

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در ادامه به بیان عوامل بی‌غیرتی پرداخت و اظهار داشت: بسیاری از بدحجاب‌ها در خیابان با همسر، خانواده و والدین خود هستند، در بسیاری از جاها دست دادن با نامحرم و برداشتن حجاب در نزد اقوام عادی شده است، صدا و سیما نیز در این‌باره مقصر است، در برخی از فیلم‌ها مراعات نمی‌کند.

وی تصریح کرد: درست است که در اسلام خواستگار حق دارد به قسمتی از گردن و یا حتی موی زن نگاه کند ولی متأسفانه برخی از افراد شش ماه یا یک سال رفت‌وآمد کرده و مسافرت می‌روند در حالی که هنوز هیچ خطبه‌ عقدی خواند نشده و می‌گویند می‌خواهیم ازدواج کنیم.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: در روایتی آمده «خانه‌ای که چهل روز در آن موسیقی شنیده و یا نواخته شود غیرت از بین می‌رود»، البته موسیقی که انسان را به معصیت تحریک کند درست نیست.

اختلاط زن و مرد غیرت را از بین می‌برد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اختلاط زن و مرد نیز غیرت را از بین می‌برد، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) بیان داشت: خدا لعنت کند کسانی را که کتاب‌های نفی حکم حجاب در اسلام را در اینترنت پخش می‌کنند، حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی می‌فرمود «حکم حجاب صریح قرآن است»، چرا عده‌ای این آیات را نادیده گرفته و زیر سؤال می‌برند؟، حتی برخی قلم می‌زنند تا حجاب اسلامی را زیر سؤال ببرند.

وی گفت: این کارهای ثمره‌ای جز افزایش بی‌حجابی در جامعه ندارد و این افراد نیز در برابر خدا مسؤول هستند؛ نگاه به نامحرم نیز بی‌غیرتی می‌آورد، کسانی که به این کار عادت می‌کنند حتی پس از ازدواج و بالا رفتن سنشان نیز ادامه می‌دهند، بانوان نیز توجه داشته باشند که در پوشش و راه رفتن خود دقت کنند.

برخی از خانواده‌ها غیرت نادرستی دارند

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به روایات گوشت خوک و شراب را از دیگر عوامل بی‌غیرتی دانست و اظهار داشت: خانواده‌ها نیز نقش مهمی دارند، متأسفانه گاهی متدین نیز در جای که نیاز به غیرت نیست غیرت نشان می‌دهند برای مثال نام همسر خود را در فرم نمی‌نویسند، یا این‌که تا زمانی که دختر بزرگتر ازدواج نکرده به دختر کوچک‌تر اجازه ازدواج نمی‌دهند.

وی افزود: برخی از خانواده‌ها سخت‌گیری می‌کنند و نمی‌گذارند دختران درس خوانده یا وارد جامعه شده و استقلال داشته باشند،‌ دختر حجاب خود را رعایت کند درس بخواند چه اشکالی دارد؟!

دولت‌های گذشته به موضوع حجاب و عفاف بی‌توجه بودند

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که مسؤولان باید توجه ویژه‌ای به موضوع حجاب و عفاف داشته باشند، گفت: در تمام دولت‌ها گذشته مع الاسف به موضوع عفاف، حجاب و غیرت در حد نمی از دریا و یا سخنرانی توجه شده است، به میزانی که در مسائل سیاسی، اقتصادی کشور سرمایه گذاری می‌شود درباره موضوع عفاف و حجاب سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

وی ادامه داد: بخش دولتی در دست دولت است حداقل دولت می‌تواند برنامه‌ریزی کند که حجاب در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات، فرودگاه‌ها الزامی شود، کارمند اداره باید به لوازم آن ملتزم باشد، حتی دانشگاه آکسفورد لباس و قوانین خاصی دارد./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات