۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۸۹۴۶۲
استاد حوزه علمیه:

نماز بهترین وسیله تمرین موحد بودن است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به این که نماز برای آن بوده تا انسان تمرین موحد بودن را انجام دهد، بیان داشت: اگر کسی بخواهد آداب بندگی و ارتباط با خداوند منان را بیاموزد چاره ای جز نماز ندارد.
نماز بهترین وسیله تمرین موحد بودن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی، امروز در سلسله نشست های با موضوع نماز از دیدگاه متون دینی که در حسینیه ارشاد سادات نیاکی برگزار شد با بیان این که دین مجموعه ای از عقاید و احکام شریعت است، گفت: اگر بخواهیم عقاید پاک در ما بنشیند نیاز به احکام دینی داریم تا باورهای ما محکم شود.

 

وی با اشاره به این که نماز برای آن بوده تا انسان تمرین موحد بودن کند، بیان داشت: اگر کسی بخواهد آداب بندگی و ارتباط با خداوند منان را بیاموزد چاره ای جز نماز ندارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که همه اعمال حول محور توحید می گردد و نماز محور همه اعمال دینی است، گفت: اگر کسی بخواهد توجه کند چرا دین به نماز توجه دارد باید ببیند این نماز چه گوهری در درون خود دارد.

 

حجت الاسلام یزدان پناه با اشاره به این که گاهی انسان نمازی را که می خواند ممکن است مورد قبول درگاه الهی نباشد، ادامه داد: نماز صحیح رافع تکلیف بوده اما در نماز مقبول نه تنها تکلیف انجام شده بلکه سبب نورانیت وجودی انسان خواهد شد.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با تاکید بر این که انسان اگر حضور قلب در نماز داشته باشد نماز او مقبول درگاه الهی است، بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام در این راستا فرمود خداوند سبحان نماز بنده ای را که قلبش با بدنش در نماز نباشد نمی پذیرد.

 

وی با بیان این که انسان باید به باطن نمازهای خود توجه داشته باشد، ادامه داد: مقدار قبولی عمل نماز ولو با همه صحت در میزان توجه قلبی انسان بستگی دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که اگر شریعت این را می گوید در عین حال سخت نگرفته و دستوراتی داده شده تا حضور قلبی در انسان ایجاد شود، بیان داشت: با این که حضور قلب خواسته شده اما اگر بعد از نماز نوافل یومیه را به جا آوریم جبران عدم حضور قلب است.

 

حجت الاسلام یزدان پناه با تاکید بر این که حضور قلبی برای خود مراتبی دارد،گفت: امام صادق(ع) می فرماید به خدا قسم گاهی انسان پنجاه سال بر او می گذرد ولی حتی یک نمازش مورد پذیرش خداوند منان قرار نگرفته است.

 

وی با بیان این که انسان به اندازه ای که می تواند باید تلاش کند حضور قلبی ارزنده ای در او وجود داشته باشد، ادامه داد: اگر حالات خوشی در نماز ما روی می دهد باید مغتنم بشماریم./950/پ202/ب

ارسال نظرات