۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۸۸۷۲۹
صدور فرمان عفو عمومی؛

گام های رو به جلوی «اسد» و عقب گردهای مخالفان

خبرگزاری رسا ـ بشار اسد درحالی فرمان عفو عمومی را برای سه بار متوالی اعلام کرد که سوریه در آستانه کنفرانس ژنو-۲ قرار گرفته است و می تواند برگ برنده ای برای پیروزی دمشق در این کنفرانس باشد.
بشار اسد

 به گزارش خبرگزاری رسا، بیش از دو سال از بحران سوریه می گذرد و برخی از کشورهای عربی و غربی برای براندازی «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه هزینه هنگفتی کردند؛ اما در این مدت همه تلاش های آنها به در بسته خورد، به طوری که امروز آنها از مواضع خود عقب نشینی و اقتدار بیشتری را نصیب نظام سوریه به خصوص «بشار اسد» کرده اند.


اکنون بشار اسد در شرایطی قرار دارد که می تواند از این موقعیت به نحو احسن بهره برداری کند و شرایط را به نفع خود بچرخاند؛ به خصوص که سوریه در آستانه برگزاری کنفرانس«ژنو – 2» قرار دارد و اخضر ابراهیمی نیز برای مذاکره با مقامات سوری و مخالفان این کشور به دمشق سفر کرده است تا بتواند پیش از برگزاری کنفرانس شرایط بهتری را آماده کند.


فرمان عفو عمومی که بشار اسد صادر کرده است، می تواند یک برگ برنده برای وی باشد؛ اگر چه دوبار دیگر نیز در مقاطع مختلف اسد دست به این اقدام زده است؛ اما تاثیر این اقدام به طور مشخص بیش از دو بار گذشته خواهد بود؛ چرا سوریه امروز با سوریه یکسال پیش از نظر موقعیت امنیتی و نظامی و حتی ثبات متفاوت است.


ارتش سوریه در این مدت توانسته است تا عملیات های گسترده ای با نتایج قابل ملاحظه انجام دهد و ثبات و امنیت را به برخی از مناطق پرمنازعه بازگرداند؛ به همین دلیل فرمان عفو عمومی که در آستانه کنفرانس ژنو- 2 اعلام شد، از سیاست هوشمندانه اسد حکایت دارد.


پوشش تبلیغاتی این فرمان، به اسد کمک می کند تا به مخالفان خود بگوید که آنها را در زیر چتر حمایتی خود قرار می دهد، به خصوص که به خاطر اقدام نیروهای تروریستی دولت اسلامی عراق و شام(داعش)، نیروهای ارتش آزاد چند صباحی است که سلاح های خود را به زمین می گذارند و به آغوش ارتش و نظام می پیوندند.


اسد با این فرمان عمومی می خواهد تا آرامش نسبی را به جامعه برگرداند و به مخالفان خود بگوید که برای چندمین بار متوالی با آنها از راه رافت و رحمت وارد شده و فرصتی برای پیوستن به نظام به آنها است.


اگر چه فرمان اخیر او شامل جرایمی است که قبل از 29 اکتبر 2013 مطابق با هفتم آبان رخ داده است؛ همچین شامل کسانی است که از خدمت سربازی فرار کردند؛ سربازان فراری باید ظرف سی روز و سربازان فراری خارج از کشور طرف 90 روز خود را برای خدمت زیر پرچم معرفی کنند. این فرمان شامل افراد تحت تعقیب دستگاه قضایی نمی شود؛ اما اسد در دو فرمان عفو پیشین خود محکومان به اعدام و شرکت کنندگان در تظاهرات ضد دولتی را مورد عفو قرار داد.


این فرمان عفو می تواند شرایط را برای سوریه تلطیف تر کند، به خصوص اینکه دمشق با سازمان نظارت بین المللی بر سلاح شیمیایی برای امحای سلاح شیمیایی اش همکاری موفقیت آمیزی کرد تا به ناظران ثابت کند که نظام علیه مردم سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.


همه این مسایل می تواند تاثیرات مطلوبی در روند کنفرانس ژنو-2 بگذارد و کفه ترازوی سوریه را نسبت به مخالفان و هوادران عربی و غربی آنها که در براندازی بشار اسد شکست خوردند، سنگین ترکند؛ اما باید منتظر ماند و دید که در کنفرانس ژنو که در اواسط ماه نوامبر(اواخر آبان) با حضور برخی از کشورهای عربی و غربی و ایران برگزار می شود، چه خواهد گذشت./982/د101/ک

 

منبع: خبرگزاری شبستان

 

ارسال نظرات