۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۱۸۷۶۴۳
استاد حوزه:

بصیرت انسان را از فتنه دور می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه با بیان اینکه بصیرت انسان را از فتنه دور می‌کند، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «اگر انسان به مسائل زمانش، به مشکلات عصرش و برنامه های اعتقادی خودش بصیرت داشته باشد دچار فتنه و هجمه دشمن و شیطان نمی‌شود».
بصيرت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام نادم، کارشناس مباحث مهدویت و ادیان و مذاهب، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، در پاسخ به پرسش «چرا بعضی افراد از حق جدا شده و به باطل می‌گرایند؟ یا اینکه ادعای مدعیان دروغین مهدویت را باور می‌کنند؟» گفت: گاهی اوقات برای انسان قابل تصور نیست که چرا دو برادر به جان هم می‌افتند و یکی جان برادر خود را می‌گیرد و قصه هابیل و قابیل پیش می‌آید.
وی ادامه داد: این‌ها فرزندان پیامبر خدا بودند اما اشتباه کردند، جلوتر که می‌آییم می‌بینیم که پسر یک پیامبر با بدان می‌نشیند و خاندان نبوتش گم می‌شود، ما در طول تاریخ از این نمونه‌ها کم نداشتیم، خیلی از بزرگ زاده‌ها و عالم زاده های ما حتی بزرگان ما در برهه ای از زندگی منحرف شده‌اند و عاقبت آن‌ها به خیر و خوبی تمام نشده است.
این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اما به راستی چه می‌شود با همه تفاوت‌هایی که بین خوبی و بدی و بین حق و باطل است ما گاهی اوقات راه را اشتباه می‌رویم، جوابش را قرآن داده است خداوند در قرآن می‌فرماید «آیا می‌پنداری عالم با جاهل برابر است؟ آیا انسان کور با انسان بینا برابر است؟ آیا کسی که می‌داند با کسی که نمی‌داند برابر است؟» اگر انسان در زندگی معرفت و بصیرت داشته باشد و تحقیق کند به این راحتی فتنه‌ها به سراغش نمی‌آیند.
وی اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «اگر انسان به مسائل زمانش، به مشکلات عصرش و برنامه های اعتقادی خودش بصیرت داشته باشد دچار فتنه و هجمه دشمن و شیطان نمی‌شود» از این روایت معلوم می‌شود که چرا برخی با مهدویت به ستیز برخاستند و چرا کسی که به ظاهر روحانی و عالم است به یک باره از سر درس سید کاظم رشتی در نجف بلند می‌شود و ادعای بابیت می‌کند و علی محمد باب شیرازی می‌شود.
حجت‌الاسلام نادم بیان داشت: این جهل در طول تاریخ مشکلاتی را در بر داشته است، برخی مردم به خاطر ندانستن به یک باره عرق چین شیطانی بر سر می‌گذارند و ادعای مهدویت می‌کنند، انسان گاهی این کلیپ‌ها و فیلم‌ها را می‌بیند برایش قابل تصور نیست که این‌ها چگونه این همه مرید دور خود جمع کرده‌اند، ما معتقدیم که امام زمان (عج) ما با یک حضور معنوی و با یک ویژگی‌های خاص ظهور می‌کند.
وی ادامه داد: هنگامی که امام زمان (عج) ظهور کنند مردم او را می‌شناسند و به ظهور ایشان علائم بعید و نزدیک دارد، چه طور می‌شود که یک نفر در فلان جای کشور ادعای مهدویت می‌کند، بدون هیچ گونه مدرک و معجزه ای مردم هم قبول می‌کنند و تعداد زیادی مرید دور او جمع می‌شوند، این از جهل و ناآگاهی مردم است، ما اعتقاداتمان قوی نیست و بنیه اعتقادی نداریم که دور چنین انسان‌هایی جمع می‌شویم.
این کارشناس ادیان و مذاهب بیان داشت: مشکل دیگری که داریم تعصبات بی جا است، وقتی ما زمینه فکری کهنه خودمان را حفظ می‌کنیم، پای درس استاد اخلاق نمی‌نشینیم و این افکار دینی خود را به روز نمی‌کنیم و همچنان به آن‌ها پای بند می‌مانیم تعصب پیش می‌آید، ما نمی‌توانیم با فکرهای کهن در جامعه امروز پیش برویم، ما باید اطلاعاتمان را زیاد کنیم و هر روز آموخته های دینی و اعتقادیمان را زیاد کنیم.
وی در پایان اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که باعث مهدوی ستیزی می‌شود منفعت طلبی است، کسی که منافع خودش را به امام زمانش ترجیح می‌دهد، وقتی نمی‌تواند دست نوازش بر سر یتیمی بکشد، وقتی نمی‌تواند از مالش بزند و خمس و زکات یا صدقه بدهد چگونه می‌تواند محبت امام زمانش را در دل داشته باشد، مشکلات اقتصادی و پول پرستی افراد آن‌ها را از شناختن امام عصرشان باز می‌دارد و به بیراهه می‌کشاند. /9194/پ202/ی
ارسال نظرات