۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۱۸۷۶۱۱
معاون آموزش دادسرای استان قم:

طلاب بهترین گروه برای خدمت در دستگاه قضا هستند

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش دادسرای استان قم با بیان این‌که بهترین گروه برای خدمت به قوه قضائیه طلاب هستند، گفت: اگر طلبه درس طلبگی خود همانند شرح لعمه، فقه و‌ اصول را به درستی خوانده باشد می‌تواند قاضی موفقی باشد.
قضاوت و دادرسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عابدی، معاون آموزش دادسرای استان قم عصر دیروز در سلسله نشست‌های علمی آموزشی بایسته‌های یک قاضی«چگونه یک قاضی موفق باشیم؟» که در مرکز آموزش‌های تخصصی فقه القضا طلاب برگزار شد با بیان این‌که بهترین گروه برای خدمت به قوه قضائیه طلاب هستند، گفت: اگر طلبه درس طلبگی خود همانند شرح لمعه، فقه و‌ اصول را به درستی خوانده باشد می‌تواند قاضی موفقی باشد.

وی ادامه داد: ورود طلاب در دستگاه قضا افزون‌بر اثر کوتاه مدت اثر بلند مدت نیز خواهد داشت، اثر کوتاه مدت و سریع ورود طلاب به دستگاه قضا این است که پرونده‌های مردم را خراب نکرده و بر اساس فقه و نظر علما رفتار می‌کند، اثر دوم نیز همراه شدن طلاب با دانشگاهیان و آموزش مسائل فقهی به آن‌ها است.

معاون آموزش دادسرای استان قم با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته از سوی طلاب در دستگاه قضا، خاطرنشان کرد: طلاب تاکنون خدمات خوبی را در دستگاه قضا کشور انجام دادند، اکنون نیز ما در حال تدوین آیین‌نامه اجرای حقوق، دیه و قصاص هستیم.

وی افزود: ممکن است برای برخی از طلاب کار کردن در اماکن دیگر موقعیت اقتصادی خوبی داشته باشد، ولی بسیاری از این افراد تنها برای رضای خدا وارد عرصه قضاوت شده و موقعیت اقتصادی آن را در نظر نمی‌گیرند.

خدمت در دستگاه قضا کار ارزشمندی است

حجت‌الاسلام عابدی با بیان این‌که یک قاضی باید افزون‌بر تقویت ایمان خود عمل صالح نیز داشته باشد، اظهار داشت: اگر طلاب حساس باشند که به سبب حساسیت دستگاه قضا وارد این عرصه نشوند پس چه کسانی باید کار قضاوت را بر عهده داشته باشند؟ آیا به اندازه کافی افرادی را داریم که بخواهند وارد عرصه قضاوت بشوند؟.

وی تصریح کرد: این معقول نیست که برخی از افراد می‌گویند کسی که قاضی می‌شود جهنمی است، البته شخص قاضی باید دقت کرده و با احتیاط عمل کند تا در اجرا و یا بیان احکام گرفتار خطا و اشتباه نشود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خدمت در دستگاه قضا دارای ارزش است، عنوان ساخت: کار قاضی جدا کردن حق از باطل است و این کار خود ارزشمند است، البته طلبه‌ای که قاضی می‌شود باید از طلبگی خود بیرون نیامده و به تزکیه نفس نیز بپردازد، اگر مردم محاسبه نفس دارند محاسبه نفس قاضی باید جدی‌تر باشد.

وی افزود: دستگاه قضا یکی از مکان‌های پر از معنویت است و اگر طلاب به عنوان یاران امام زمان(عج) در این دستگاه حضور داشته باشند در حقیقت امام عصر(عج) را یاری می‌کنند، اگر فردی دوست‌دار امام(عج) باید خوب درس خوانده و امام زمان(عج) را کمک کند.

دستگاه قضا از مکان‌های است که در آن استقلال افراد حفظ شده است

معاون آموزش دادسرای استان قم با تأکید بر این‌که نیاز دستگاه قضا به طلاب بسیار زیاد است، یادآور شد: وکالت و مؤسسات حقوقی برای طلاب کم است، جایگزین کردن غیر طلبه نیز برای انجام کارهای یک طلبه بسیار کم است.

وی عنوان ساخت: البته هدف یک طلبه برای ورود به عرصه قضاوت باید خدمت و اثر گذاری باشد، باید ما به اندازه‌ای قاضی در سطح کشور داشته باشیم که بهترین‌ها را از میان آن‌ها انتخاب کنیم،‌ یعنی هر فردی در عرصه‌ای که تبحر دارد وارد شود.

حجت‌الاسلام عابدی با اشاره به این‌که اگر قاضی فرد باسوادی باشد دیگران جرأت دخالت در کارهای او را به خود راه نمی‌دهند، گفت: دستگاه قضا از مکان‌های است که در آن استقلال افراد حفظ شده است، به هیچ وجه افراد به یک قاضی با سواد نمی‌گویند که فلان کار را بکن و فلان کار را نکن.

وی ادامه داد: البته ممکن است بعضی اوقات افراد در تدبیر کمک کنند ولی اختیار را از قاضی نمی‌گیرند، اگر درس خوانده و با سواد باشید دغدغه دخالت در کارها را نخواهید داشت.

95 درصد کار قضات به علم فقه مربوط می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه فقه و اصول را از مسائل ریشه‌ای در دستگاه قضا دانست و اظهار داشت: اگر افراد تک تک پرونده‌ها قوه قضائیه را آنالیز کنند متوجه می‌شوند در تمام این پرونده‌ها از علم فقه استفاده شده است، علم اصول نیز سبب می‌شود تا افراد تحقیقات خوب را انجام داده و در تطبیق قوانین گرفتار مشکل نشوند، در قضاوت علم فقه و اصول مهم است وگرنه یادگیری اصطلاحات حقوقی کار بسیار دشواری نیست.

وی یادآور شد: 95درصد کار قضات حقوقی به حقوق مدنی بستگی دارد که قانون مدنی نیز بر اساس لمعه تدوین شده است و اگر فردی علم فقه را به خوبی آموخته باشد می‌تواند 95 درصد مشکلات حقوقی را حل و فصل کند؛ همچنین بیش از 60 درصد پرونده‌های بخش جزای، دادسرای و محاکم جزایی از تحریر الوسیله امام راحل است./993/پ202/ن

ارسال نظرات