۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۱۸۷۱۳۷
پژوهشگر تربیتی:

ورع تمامی عرصه‌های زندگی را پوشش می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم و معارف حدیث و پژوهشگر مبانی تربیتی گفت: ورع خصوصیتی است که می‌تواند تمامی عرصه‌های زندگی انسان را پوشش دهد، چه عرصه‌هایی که در رابطه با خود او است و چه عرصه‌هایی که در رابطه با جامعه یا نظام خلقت است.
تقوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی صدوقی، کارشناس معارف حدیث و پژوهشگر تربیتی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث سلامت حج پرداخت و گفت: امام باقر(ع) می‌فرمایند «حاجی که به خانه خدا می‌رود اگر سه خصلت در او نباشد این حجش ارزش ندارد، اولین آن خصلت‌ها ورع است».

 

وی ادامه داد: شاید من به حج بروم و این سه خصلت را نداشته باشم، پس دیگر نباید توقع داشته باشم که ارزش‌های متعالی حج وارد قلمرو شخصیتی من شود، ورع باید ما را از معاصی و گناه باز دارد و ما را از عصیان پروردگار دور کند، حضرت نگفته‌اند تقوا، بلکه فرموده‌اند ورع، ورع بالاتر از تقوا است تقوا یعنی اینکه من روی مرز حرکت کنم یعنی انجام واجب و دوری از حرام، اما ورع یعنی احتیاط بالاتر.

 

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: ورع خصوصیتی است که می‌تواند تمامی عرصه های زندگی انسان را پوشش دهد، چه عرصه‌هایی که در رابطه با خود او است و چه عرصه‌هایی که در رابطه با جامعه یا نظام خلقت است، ما باید چگونه برخورد کنیم که این نظام خلقت دچار آسیب و چالش نشود، پس ورع خیلی مهم است، باید فکر، روح، ذهن و همه وجود ما در خدمت خدا باشد.

 

وی اظهار داشت: دومین صفتی که حضرت به آن اشاره کرده‌اند حلم است، حلم یعنی آن صبر شدید و متانت ویژه ای که فرد در برخورد با حوادث از خود نشان می‌دهد، حلمی که با آن خشم خودش را کنترل کند، ما در ایام حج با زائران معاشرات گوناگونی داریم، همه مردم از ظرفیت‌های گوناگونی برخوردار هستند و این ظرفیت‌های گوناگون گاهی اوقات تنش زا است، حاجی باید این تنش‌ها و نابسامانی‌ها را بپذیرد که در روابطش دچار اختلال نشود.

 

حجت‌الاسلام صدوقی بیان داشت: سومین صفت و خصلتی که امام مطرح می‌کنند خوش رفتاری با رفیقان و هم‌نشینان است، خوش رفتاری یک صفت و یک جریان است، بعضی هستند که وقتی با آن‌ها معاشرت می‌کنیم اذیت می‌شویم و نمی‌خواهیم که با آن‌ها صحبت کنیم اما بعضی هستند که وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم روحمان متعالی می‌شود و دلمان صفا پیدا می‌کند.

 

وی ادامه داد: اگر این سه خصلت را در خودمان رشد دهیم سلامت حج و سلامت روابط ما با دیگران را سبب می‌شود، وقتی ما از نظر فکری سلامت باشیم، ورع در ما هویت ارزشی پیدا می‌کند و روح ما سالم خواهد بود، حلم در ما تجلی می‌یابد، وقتی ما سلامت اجتماعی داشته باشیم خوش رفتاری در ما آشکار می‌گردد و دیگران از معاشرت با ما ابراز خرسندی می‌کنند.

 

این کارشناس مسائل تربیتی در پایان ابراز داشت: همه این خصلت‌ها بر می‌گردد به سلامتی ما، کسی که دارای این خصلت‌ها باشد از جسمش هم مراقبت می‌کند چون امانت خدا است، او هرگز در امانت خیانت نمی‌کند و می‌داند که خدا این جسم را وسیله‌ای برای بقای او قرار داده است، پس حاجی واقعی و انسان مؤمن کسی است که در حوزه سلامت به صورت بالنده و با نشاط حرکت می‌کند و این سلامت را با معاشرت به دیگران منتقل می‌نماید./9194/پ202/ی

ارسال نظرات