۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۸۶۱۱۱
با وجود تعطیلی دولت؛

خرید سلاح های جدید توسط آمریکا

خبرگزاری رسا ـ شب پیش از تعطیلی اجباری دولت آمریکا، پنتاگون قرارداد خرید ۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی را امضا کرد.
خريد سلاح هاي جديد توسط پنتاگون

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: شب پیش از تعطیلی اجباری دولت آمریکا، پنتاگون قرارداد خرید 5 میلیارد دلار تجهیزات نظامی را امضا کرد.
دویچه وله بر پایه گزارش مجله "سیاست خارجی" (Foreign Policy) افزود: فهرست تجهیزات نظامی که پنتاگون در شب قبل از شکست مذاکرات کنگره بر سر بودجه دولت، قرارداد خرید آنها را امضا کرده، بسیار طولانی است.
قابل ذکر است در چارچوب این توافق 65 میلیون دلار برای کلاهخود، 19 میلیون دلار برای تخت های صحرایی و 40 میلیون دلار برای نارنجک های فنلاندی باید پرداخت شود. اما بزرگترین رقم را هزینه خرید قطعات یدکی تشکیل می دهد که 2 میلیارد و 500 میلیون دلار است.
علاوه بر این ارقام، بیش از دو میلیارد دلار نیز به خرید ماهواره های جاسوسی، ربات های زیردریائی و آینه های تلسکوپی اختصاص داده شده است.
به گفته دویچه وله؛ پنتاگون به این دلیل 94 قرارداد جدید را با حجم نزدیک به 5 میلیارد دلار شبانه امضا کرده که نمی خواسته برنامه‌ خریدش تحت تاثیر اجبار دولت به صرفه جویی، قرار بگیرد.
گفتنی است که این اقدام وزارت دفاع آمریکا در حالی است که فردای امضای این قراردادها، 400 هزار نفر از کارمندان غیرنظامی ارتش آمریکا به مرخصی اجباری فرستاده شده اند.
این خبرگزاری آلمانی در ادامه گفت: این اقدام پنتاگون تاثیر نامطلوبی بر روحیه نظامیان و کارکنان غیرنظامی ارتش آمریکا داشته است. فارین پالیسی می‌نویسد: ارتش تنها در مورد پرسنل غیرنظامی صرفه جوئی نمی‌کند، بلکه حتی اعلام شده که حقوق کسانی که در ماموریت به سر می‌برند نیز به صورت "فیش طلب" پرداخت خواهد شد.
این صرفه جوئی ها در حالی است که به گفته "کارل لوین" رئیس کمیسیون امور نظامی کنگره؛ در وضعیت ناوگان جنگی مستقر در مدیترانه و نیروهائی که برای حمله احتمالی به سوریه آماده شده اند تغییری ایجاد نخواهد شد.
باید گفت این اولین بار نیست که فعالیت ها و خدمات دولت آمریکا در نتیجه عدم توافق کنگره بر سر بودجه، متوقف می‌شود. آخرین بار اواسط دهه 1990 میلادی دولت به مدت 21 روز بخش مهمی از کارهای خود را تعطیل کرد و کارمندان را به دلیل عدم توانایی پرداخت حقوقِ آنان به مرخصی اجباری فرستاد.
همچنین پایتخت آمریکا از این شرایط استثنایی بیش از همه شهرها زیان می بیند. واشنگتن پست در بیان شرح حال بد این شهر گفته است: میزان کاهش درآمد کلان شهر واشنگتن روزانه 200 میلیون دلار برآورد می شود. "پایتخت جهان آزاد تا اطلاع ثانوی تعطیل است."
/1421/1409/ح

 

ارسال نظرات