۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۱۸۴۸۵۰
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت:

حج نباید وسیله تفرقه باشد

خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، اظهار داشت: حج نباید وسیله تفرقه باشد، حج جایگاه طرح مسایل اختلافی و قومی و مذهبی نیست، حج جایگاهی برای توسعه وحدت و همچنین توسعه روابط بین کشورهای اسلامی است.
حجت الاسلام قاضي عسكر در همايش طلاب و روحانيان عمره گزار در قم

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی قبل از عزیمت به مدینه در مصاحبه مطبوعاتی گفت: خداوند را شاکر و سپاسگزاریم که یکبار دیگر به ما توفیق داد تا در خدمت حجاج بیت الله الحرام باشیم.

وی افزود: این توفیق بزرگ، شکرگزاری اش در این است که بتوانیم با همه وجود در خدمت زائران عزیز بیت الله الحرام باشیم و تلاش کنیم حج آنها به خوبی انجام شود و بتوانند با حجی مقبول به وطن خود بازگردند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: شعاری را که برای حج امسال انتخاب کرده ایم شعار «حج، معنویت، هم اندیشی و اتحاد اسلامی» است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی افزود: برای ما اولویت در سفر حج مسئله بهره بردای معنوی است که تمام تلاشمان در طول سال این است که معرفت و بصیرت زائران عزیزمان در این سفر افزایش پیدا کند و بستر برای انجام دادن صحیح اعمال آنها فراهم شود و این عزیزان بتوانند عالی‌ترین بهره معنوی را از این سفر طولانی ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به مسئله وحدت امت اسلامی گفت: یکی از اهداف مهم حج شکل گیری وحدت در میان جوامع اسلامی است که ما هم به این مسئله اهتمام جدی داریم.

وی افزود: دلیل آن این است که هم توصیه دینی است و هم رهبر معظم انقلاب روی این مسئله بسیار تاکید دارند و هم در رهنمودها و پیام‌های امام راحل بارها روی این مسئله تاکید شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: امروز هم شعار وحدت، شعاری جدی است زیرا متاسفانه توطئه استکبار در سطح بین المللی تا حدودی موثر واقع شده است و اختلاف میان کشورهای اسلامی اوج پیدا کرده و فتنه طائفه ای و فتنه تکفیری‌ها بر این مسئله افزوده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: لذا تلاشمان در این است که در حج تمام حرکت زائران ایرانی و برنامه هایی که بعثه مقام معظم رهبری دارد در گسترش وحدت و توسعه معنویت باشد.


استفاده از حج برای بهبود روابط ایران و عربستان

وی گفت: ما از گذشته تاکنون این مسئله را بارها اعلام کرده ایم که در حج تلاشمان این بوده که حج را از روابط سیاسی دو کشور جدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکرافزود: یعنی اگر روزی روابط سیاسی خدای نکرده مثبت نبود ما آسیبی نبینیم و در چند سال گذشته هم این سیاست به عنوان رویکردی اصلی مورد توجه ما بوده است.

وی گفت: اگرچه تلاشمان در این است که از حج، ظرفیت جدیدی را برای بهبود روابط سیاسی ایجاد کنیم و دیروز هم که دیداری با رئیس جمهور داشتم بازهم روی این مسئله تاکید شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی افزود: به هر حال عربستان و ایران دو کشور مهم منطقه هستند و باید ارتباطاتشان توسعه پیدا کند و برخی مسائلی هم که فیمابین وجود دارد ان شاء الله اینها با تدبیر حل شود و روابط گسترش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکرگفت: به هر حال این توفیق میزبانی که به عربستان داده شده است و میزبان ضیوف الرحمان هستند اقتضا می‌کند که بهترین رفتار را با زائران عزیز از همه کشورها داشته باشد.

وی افزود: ما هم به عنوان یک کشور مهم در منطقه و به عنوان کشوری که بهترین حج گزاری را به اعتراف مقامات سعودی دارد این توقع را داریم که در همه بخش‌ها درخصوص زائران ایرانی ان شاء الله مراعات کنند و آن مسایلی که احیانا بعضی از تندروها در برخورد با زائران یا روحانیان ما دارند، شاهد اینگونه مسایل در حج نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه حج یک ظرفیت بزرگ برای جهان اسلام است، گفت: ما معتقدیم از این ظرفیت باید برای حل معضلات کشورهای اسلامی همه ساله بهره برداری شود.

وی افزود: حج نباید وسیله تفرقه باشد، حج جایگاه طرح مسایل اختلافی و قومی و مذهبی نیست، حج جایگاهی برای توسعه وحدت و همچنین توسعه روابط بین کشورهای اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: ما امیدواریم ان شاء الله امسال حجی آرام و مطلوب داشته باشیم.

وی افزود: همه کشورها دست به دست هم دهند، همانطور که در نهج البلاغه هم آمده و تعبیر به علم اسلام شده، این نشانه اسلام است، ما باید حج را هرچه بهتر برگزار کنیم و مشکلات حج به کمک همه کشورها حل شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: از خداوند متعال مسئلت داریم که به ما توفیق عنایت کند تا بتوانیم در تحقق این اهداف موفق باشیم./917/د102/ن

ارسال نظرات