۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۱۸۳۷۷۱
استاد و پژوهشگر حوزه علمیه:

وجود مکتب قم از برکت حضرت فاطمه معصومه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مؤمنی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: به واسطه وجود مقدسه حضرت معصومه در شهر قم برای این شهر در روایات شؤون ممتازی ذکر شده که هیچ شهری در طول تاریخ بدین صورت ممتاز و با این ویژگی ها معرفی نشده است.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه، امشب در آستان امامزاده ابراهیم بن موسی بن جعفر مشهور به سید الکریم به بیان نکاتی پیرامون شأن والای حضرت معصومه پرداخت و گفت: معصومین دارای سه شأن هستند که شأن ولایی و تکوینی یکی از این شؤون است، یعنی ائمه اطهار همانطور که در روایات متعدد ذکر شده وسیله ای هستند برای رسیدن به خدا و سیر الی الله.
وی در ادامه افزود: از دیگر شئون ائمه شأن اجتماعی است که به معنای برکات حضرات معصومین در میان مردم و همچنین حجت واقع شدن قول، سیره و سنت ائمه است، سومین شأن اهل بیت شأن تاریخی است که به معنای اثر گذاری خاص و ویژه ائمه در طول تاریخ است که امری انکار ناپذیر است.
حجت الاسلام مؤمنی حضرت معصومه(س) را دارای هر سه شأن ائمه ذکر کرد و ابراز داشت: در زیارت حضرت معصومه که منقول از امام رضا(ع) است، حضرت خواهر خود را دارای شأن و شفیعه روز قیامت ذکر می کنند و این که امام توصیه به درخواست شفاعت از حضرت فاطمه معصومه می کنند نشان دهنده این است که ایشان دارای شأن ولایی و تکوینی هستند.
استاد حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: حضرت فاطمه معصومه در مسیر سیر الی الله بسیار مؤثر هستند و روایات متعددی در این زمینه وارد شده است، طبق تصریح علمای بزرگی همچون آیت الله مرعشی نجفی حضرت معصومه هادی قلوب و دل ها هستند و علمای بسیاری علم و مقامات خود را از عنایات حضرت ذکر کرده اند.
وی حرم حضرت معصومه را بنابر روایات حرم اهل بیت خواند و خاطرنشان کرد: این که در روایات حرم حضرت فاطمه معصومه حرم همه اهل بیت ذکر می شود نشان دهنده شأن والای ایشان است، جایگاه علمی خاص قم که در احادیث هم به آن بسیار اشاره شده و همچنین ممتاز شدن شهر قم از برکات شأن اجتماعی حضرت معصومه است.
پزوهشگر حوزه علمیه افزود: در روایات و احادیث متعدد جایگاه و شأن بسیار خاصی برای شهر قم دکر شده است که در طول تاریخ برای هیچ شهری دکر نشده و این امتیازات ویژه شهر قم از برکات وجود مقدسه حضرت فاطمه معصومه است.

وی در پایان مکتب قم را که از برکات وجودی حضرت معصومه است را بنیان بیداری اسلامی دانست و افزود: در روایات آمده که مردمی از مشرق زمین که تربیت شده مردی از قم هستند زمینه ساز ظهور امام زمان می شوند، و این که یک نفر پرورش یافته مکتب قم که حاصل برکات حضرت معصومه در این شهر است زمینه ساز ظهور و بیداری اسلامی می شود نشان دهنده شأن تاریخی حضرت است./پایان خبر/939/پ202/ع

ارسال نظرات