۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۸۲۹۸۶
معاون فرهنگی سفیران هدایت خراسان جنوبی:

افراط و تفریط با کمال‌خواهی انسان منافات دارد

خبرگزاری رسا - معاون فرهنگی حوزه علمیه سفیران خراسان جنوبی اعتدال را مهم ترین مسیر برای استقرار عدالت و حل مشکلات جامعه عنوان کرد و گفت: افراط و تفریط دو مسیر مخالف اعتدال هستند و انسان را از مسیر کمال دور می کنند؛ بنابراین اگر انسان در زندگی خود معتقد به خطا باشد از مطلق‌نگری دور شده و در مسیر کمال الهی قرار می گیرد.
کتاب عدالت صحابه

حجت الاسلام  علی حاجی زاده، معاون فرهنگی حوزه علمیه سفیران خراسان جنوبی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که اعتدال به معنای میانه روی در امور و هرچیزی را در جای شایسته خود قراردادن است، گفت: این روزها واژه اعتدال در میان دولتمردان و عموم کاربرد بسیاری پیدا کرده است؛ بنابراین در راستای استقرار اعتدال در جامعه و پیروی از آن این واژه نیازمند تعریف است.

 حاجی زاده افزود: دین اسلام، دین اعتدال بوده و اعتدال در کلام قرآن و در منظر اهل بیت(ع) از جایگاه برجسته ای برخوردار است.

 حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: افراط و تفریط دو مسیر مخالف اعتدال هستند و انسان را از مسیر کمال دور می کنند؛ بنابراین اگر انسان در زندگی خود معتقد به خطا باشد از مطلق‌نگری دور شده و درمسیر کمال  الهی قرار می گیرد.

 معاون فرهنگی حوزه علمیه سفیران خراسان جنوبی با بیان این که در قرآن کریم تنها صراط مستقیم به عنوان مسیر درست برای دستیابی به کمال معرفی شده است، گفت: صراط مستقیم همان صراط اعتدال است.

 معاون فرهنگی حوزه علمیه سفیران خراسان جنوبی ادامه داد: قرآن کریم جامعه معتدل را امت نمونه و الگویی برای  جوامع بشری معرفی می کند، چنان که می فرماید:«وَ کَذلِکَ جَعَلناکُم أُمَّةً وَسَطَا لِتَکُونوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ» یعنی این چنین ما شما را امت میانه و نمونه قرار دادیم تا الگویی برای سایرمردم وامت ها باشید.

 حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: امیر مؤمنان علی(ع) در توصیف ویژگی های  پیامبر(ص) می فرمایند«ما در جایگاه میانه ایم، عقب افتادگان باید به ما ملحق شوند و تندروان غلو کننده باید به سوی مابازگردند».

 معاون فرهنگی حوزه علمیه سفیران خراسان جنوبی با بیان این که  اعتدال یکی از ویژگی‌های مکتب اهل‌ بیت(ع) است، گفت: اعتدال در دولت  و در میان ملت ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

 حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده اند رعایت اعتدال در فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه زمینه جذب حداکثری و دفع حداقلی را فراهم کرده و قضاوت‌ها، سلوک و رفتار افراد جامعه از آن متاثر می شود و به این ترتیب رفتار افراد جامعه گرایش بیشتری به سمت عدالت و تقوا پیدا می کند.

 معاون فرهنگی حوزه علمیه سفیران خراسان جنوبی گفت: زیاده ‌روی در کارها موجب خستگی و دلزدگی انسان می‌شود و از سوی دیگر کوتاهی در انجام وظایف و کارها سبب می‌شود که انسان به هدف نرسد، بنابراین همواره آن اعتدالی که خدا و اهل‌ بیت(ع) فرموده‌اند را باید در هر کاری مد نظر داشت و براساس آن عمل کرد.

وی نظم وآرامش را کمترین اثر اعتدال در جامعه عنوان کرد و گفت: ترویج میانه روی و اعتدال از وظایف مسؤولان فرهنگی جامعه در حوزه، دانشگاه و مدارس و سایر نهادها است.

 معاون فرهنگی حوزه علمیه سفیران خراسان جنوبی سخن حضرت علی(ع) مبنی بر این که «هر آنچه که برای خود می‌پسندیم برای دیگران بپسندیم و هر آنچه برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران نپسندیم» را زیباترین مصداق برای اعتدال عنوان کرد.

 حجت الاسلام حاجی زاده با بیان این‌که رعایت اعتدال در عرصه سیاسی سبب وحدت جامعه می شود، گفت: میانه روی در زندگی فردی و اجتماعی می‌تواند یک خط مشی بسیار موزون به انسان داده که با عمل به آن زندگی انسان را در یک مسیر معقول و منطقی قرار می دهد.

 وی ادامه داد: امامان بزرگوار پیوسته شیعیان را به میانه روی دعوت کرده ومی فرمایند «ای شیعیان پیوسته برجایگاه میانه باشید، تا عقب افتادگان به شما ملحق شوند و تندروان به سوی شما بازگردند».

 معاون فرهنگی حوزه علمیه سفیران خراسان جنوبی یادآورشد: اگر دولت کنونی به شعار اعتدال به معنای اسلامی و قرآنی آن پایبند باشد به یقین می تواند جامعه را در مسیر یک جهش علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بزرگی قرار دهد./968/ت302/ی

ارسال نظرات