۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۸۲۸۸۷
کارشناس مباحث دینی؛

نورانیت دل از آثار مهم نماز شب است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث دینی با بیان اینکه نورانیت دل از آثار مهم نماز شب است، گفت: نورانیت دل پس از پاک شدن گناهان به وجود می‌آید، نور با ظلمت در یک جا جمع نمی‌شود.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مرتضی خاکسار، محقق و پژوهشگر مباحث دینی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به تبیین بحث آثار مناجات شبانه پرداخت و گفت: گناه؛ آلودگی، چرک و زنگار دل است، وقتی به واسطه نماز شب، این چرگ و آلودگی یا زنگار دل پاک می‌شود، جای آن را نورانیت می‌گیرد.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ذَلِکَ ذِکْرَى لِلذَّاکِرِینَ؛ و در دو طرف روز (اول و آخر آن‌) و نخستین ساعات شب، نماز را برپا دار، زیرا خوبی‌ها بدی‌ها را از میان مى‌برد؛ این براى پندگیرندگان، پندى است.

وی خاطرنشان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که «نماز شب، وسیله پوشش گناهانی است که انسان در روز انجام داده است» همچنین در روایتی دیگر از آن حضرت، نقل شده است که «نماز شب، کفاره گناهانی است که انسان در روز انجام می‌دهد».

وی تصریح کرد: بنابراین؛ نورانیت دل، از آثار مهم نماز شب است که پس از پاک شدن گناهان به وجود می‌آید؛ زیرا نور با ظلمت نمی‌تواند در یک جا جمع شود.

حجت‌الاسلام خاکسار در ادامه سخنان خود گفت: علّت بخشش گناهان، به واسطه نماز شب، نفس این نماز است؛ یعنی خودِ  نماز شب، سبب تقرب به خداوند است و هر تقرب به خدایی چنین آثاری دارد، ولی چون این نماز، در نیمه‌های شب و دور از تعلّقات دنیوی است، راحت‌تر مسیر تقرب را طی می‌کند.

وی اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی، درباره نماز شب فرموده است «وقتی که بنده‌ای  در نیمه شب، از خواب شیرین و لذیذ خود می‌گذرد و برای خواندن نماز شب، بر می‌خیزد، خداوند در پیشگاه فرشتگان، به چنین بنده‌ای افتخار کرده و می‌فرماید که آیا این بنده مرا نمی‌بینید که از جایگاه خود برای خواندن نمازی که بر او واجب نکردم، برخواسته است؟ پس شاهد باشید که من او را آمرزیدم».

این محقق و پژوهشگر مباحث دینی در پایان، با ذکر دلیل دیگری بر اینکه به واسطه نماز شب، گناهان انسان بخشیده می‌شود، گفت: دلیل دیگر، طلب مغفرت‌هایی است که انسان در این نماز، در دل شب، بر زبان جاری می‌سازد؛ زیرا این طلب مغفرت، همراه با جاری شدن اشک، بر چشمان انسان است؛ بنابراین این طلب مغفرت و اشک، سبب بخشیده شدن گناهان می‌شود./9194/پ203/ی

ارسال نظرات