۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۱۸۲۱۴۸
پژوهشگر مبانی تربیتی مطرح کرد؛

احسان و خدمت رسانی در مقابل رفتار بد دیگران

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر مبانی تربیتی و فرهنگ مهدوی گفت: چون هر انسانی خودش را دوست دارد و می‌خواهد به ارزش‌های بالایی برسد، با عشق و علاقه، داوطلبانه وارد خدمت رسانی به جامعه می‌شود.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی صدوقی، پژوهشگر مبانی تربیتی و فرهنگ مهدوی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: از نظر مبانی اسلامی، جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، از قانونمندی و هدفمندی برخوردار است و یکپارچگی در آن وجود دارد به نحوی که تمامی پدیده‌های آن با هم مرتبطند.

وی ادامه داد: وقتی من در این جامعه زندگی می‌کنم، باید این ارتباط را لمس کنم، یعنی بفهمم یا نفهمم، در جامعه‌ای زندگی می‌کنم که تمام اجزائش به هم مرتبطند.

وی افزود: بنابراین یکی از فلسفه‌های عملی امر به معروف و نهی از منکر، همین است که اگر من این کار را نکنم، خواه ناخواه خودم هم آسیب می‌بینم، چون در یک جامعه مرتبط به هم زندگی می‌کنم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اگر عمل احسان و خدمت رسانی در جامعه جاری نشود، خود من هم در این جامعه آسیب می‌بینم، خود من هم دچار فشارهایی خواهم شد؛ زیرا جامعه وقتی می‌تواند به من خدمت کند و زمینه آرامشم را فراهم کند که از تعادل، مودت، صمیمیت و یکپارچگی برخوردار باشد، بنابراین ما به استناد اینکه اگر احسان و خدمت رسانی نکنیم آسیب می‌بینیم، باید وارد حوزه احسان و خدمت رسانی در جامعه شویم.

وی افزود: در سخنان ائمه معصومین(ع) آمده است که اگر ما برای تأمین نیازهای جامعه حرکت کنیم و به دنبال برآورده کردن آن نیازها باشیم، خود این نیازهای مردم، نعمت پروردگار است که به سمت ما می‌آید و اگر ما قدرشناس این نعمت باشیم، خداوند، وجود ما را توسعه می‌دهد و ظرفیت درونی‌مان را ارتقا می‌بخشد.

این کارشناس مبانی تربیتی اظهار داشت: امام علی(ع) می‌فرماید «بر تو باد نیکوکاری که بهترین کِشتی است که می‌توانی در مزرعه دنیا داشته باشی و این سودآورترین کار است» یعنی اگر من عمل احسان را جدی بگیرم، بذری را می‌کارم که در هنگام درو، تأثیر‌های بسیاری در زندگی من دارد و وارد تجارتی پر سود می‌شوم، پس بازتاب عمل من در این نظام قانونمند، به خود من برمی گردد.

حجت‌الاسلام صدوقی گفت: چون هر انسانی خودش را دوست دارد و می‌خواهد به ارزش‌های بالایی برسد، با عشق و علاقه، داوطلبانه وارد خدمت رسانی به جامعه می‌شود؛ در حدیث داریم «مؤمن محسن است» یعنی مؤمن کسی است که نیکوکاری و خدمت رسانی جزء جدا نشدنی وجودی‌اش است، بنابراین نمی‌شود کسی مؤمن باشد، اما نسبت به وضع جامعه، مردم و نیازهای جامعه بی تفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: در اهمیّت خدمت رسانی همین بس که می‌تواند باعث انسجام جامعه شود، التزام جامعه را تضمین کند و این التزام و همبستگی و تعاونی که به وجود می‌آید، بیشترین سود و استفاده را خود ما می‌بریم، پس ما برای اینکه از این مقوله بهره‌مند شویم و هم دنیا و هم آخرت را آباد کنیم، باید مسئله خدمت رسانی را جدی بگیریم

وی در پاسخ به این سؤال که «احسان و خدمت رسانی در مقابل رفتار بد دیگران چگونه است؟» گفت: انسانی که مبتنی بر ارزش‌های الهی وارد خدمت رسانی می‌شود، در مقابل برخورد غلط دیگران، منفعل نمی‌شود، بلکه به راهش ادامه داده و می‌گوید مخاطب من خدا است و من باید با او خودم را تنظیم کنم، نه با برخورد دیگران.

وی افزود: نکته بعد این است که ما دیوار نیستیم که بدی دیگران را با بدی جواب دهیم، بلکه ما مسلمان، مؤمن و شیعه هستیم و این شیعه بودن ما، می‌طلبد که بهتر با مقوله احسان و خدمت رسانی برخورد داشته باشیم.

این کارشناس حوزوی با ذکر روایتی از امیرمؤمنان(ع) گفت: آن حضرت می‌فرماید «به پاداش نعمتی که خدا به تو داده است، به کسی که در حقت بدی کرده خوبی کن» خدا چقدر به ما نعمت داده؟ از تو می‌خواهد که جواب بدی را به بدی ندهی.

وی در پایان، با ذکر روایتی دیگر از آن حضرت،‌ افزود: امام علی(ع) می‌فرماید «آمرزش خداوند به کسی که بدی را با بدی جواب می‌دهد نمی‌رسد» یعنی آمرزش و مغفرت الهی شامل کسی که جواب بدی را با بدی می‌دهد نخواهد شد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات