۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۸۱۶۴۰
پژوهشگر مبانی تربیتی:

میدان خدمت رسانی به وسعت تمام عرصه‌های زندگی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم و معارف حدیث و پژوهشگر مبانی تربیتی گفت: نمی‌توان برای خدمت رسانی محدوده و حیطه مشخص کرد، تمام عرصه‌هایی که در متن زندگی با آن‌ها سروکار داریم میدانی برای خدمت رسانی است.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی صدوقی، کارشناس و پژوهشگر مبانی تربیتی و فرهنگ مهدوی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث خدمت رسانی به مردم پرداخت و گفت: نمی‌توان برای خدمت رسانی محدوده و حیطه مشخص کرد، تمام عرصه‌هایی که در متن زندگی با آن‌ها سروکار داریم میدانی برای خدمت رسانی است.

وی ادامه داد: خدمت رسانی این نیست که کسی کارمند دولت باشد و ما بگوییم که تو باید به عنوان یک خدمتکار وارد صحنه شوی و وقتی می‌توانی خدمت کنی که کارمند دولت باشی، در تمام صحنه های زندگی این مقوله جایش محفوظ است، در حوزه های خصوصی، فردی و اجتماعی ما بحث خدمت رسانی را داریم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: بحث خدمت رسانی آن قدر گسترده است که حتی اگر فردی رفتاری از او به عنوان خدمت سر  نزند اما در نیتش این است که خدمتی بکند، برایش ثواب نوشته می‌شود، کاری انجام نشده اما نیت خدمت در وجود این فرد بوده است، خدا این را دوست دارد و وقتی نیت عملی شود، خدا می‌گوید دوباره به او ثواب بدهید.

وی افزود: خدمت رسانی در حوزه فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی و هر موضوعی که شما در ذهنتان تصور کنید دخالت دارد، اما بحثی که وجود دارد این است که اگر بخواهیم در یک کلمه قلمرو کلی خدمت رسانی را تعریف کنیم باید بگوییم، هر جا و در هر موقعیتی من احساس کردم که در ارتباط با این صحنه ای که من قرار گرفتم عدم تعادل وجود دارد، هر قدم برای تعادل خدمت رسانی است.

حجت‌الاسلام صدوقی اظهار داشت: بنابراین هر کس، در هر موقعیتی، وظیفه دارد به صورت مستمر، تلاشش بر این باشد که بتواند خدمت رسانی را عینیت ببخشد؛ از صفات منتظر در آخرالزمان داریم که منتظر واقعی امام زمان(عج) کسی است که در هر موقعیتی، به صورت مستمر، عملی انجام می‌دهد که منجر به رشد اجتماعی شود، این عمل در حوزه اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی است و می‌تواند اعتدال را برقرار کند.

این کارشناس مبانی تربیتی گفت: هر خدمتی که انسان بتواند متناسب با توانایی که دارد انجام دهد، مهم و ارزشمند است، اما در بین این خدمات می‌توان به یک خدمت بزرگ اشاره کرد و آن هم خدمت تعلیم و تربیت است، اگر یک معلم یا مربی بسترهایی را برای رشد و انگیزش‌های درونی انسان‌ها ایجاد کند که انسان به سمت خداوند تربیت شود، ادامه دهنده راه انبیا و اولیا است و بسیار مهم و ارزشمند است.

وی ادامه داد: جامعه ای که برای خدا تربیت شده است، در آینده به یک بالندگی گسترده و نشاط ویژه ای می‌رسد، همدلی و همراهی در این جامعه تضمین می‌شود و این جامعه راه کمال و رشد را طی خواهد کرد، چون افراد جامعه از یک شعور و معرفت خوبی برخوردارند و این معرفت و شعور را معلم یا مربی ایجاد می‌کند.

این کارشناس علوم حدیث ابراز داشت: ما گاهی خود این خدمات و گاهی ریشه این خدمات را بررسی می‌کنیم، اگر ریشه یک خدمتی در وجود خادم از ارزش‌های الهی نشئت بگیرد، آن خدمت زیبا و بدون منت می‌شود، دیگر فرد خادم طلبکار نیست.

وی خاطر نشان کرد: کسی که برای خدا کار نمی‌کند، در دلش طلبی از مردم دارد و انتظار ندارد از ناحیه فردی که به او خدمت شده، ظلم ببیند، در حالی که ما می‌بینیم بسیاری از افرادی که به آن‌ها خدمت شده ممکن است قدر خدمت را ندانند و با طرف مقابل بد رفتار کنند و آن وقت است که او ناراحت می‌شود، اما خادم الهی از بدی دیگران ناراحت نمی‌شود، زیرا کار را برای خدا و برای رضای خدا انجام داده است./9194/پ202/ی

ارسال نظرات