۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۸۱۳۵۵
کشتار شنیع یک سرباز آمریکایی؛

قاتل آمریکایی 16 افغان اعدام نمی شود

خبرگزاری رسا ـ متهم در ماه ژوئن امسال به شرطی اتهام های وارده را پذیرفت که در ازای آن، دادستان ها مجازات اعدام را مطرح نکنند.
رابرت بيلز قاتل 16 افغان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، محاکمه یک سرباز آمریکایی که دو سال پیش در ولایت قندهار 16 غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را کشته بود وارد مرحله نهایی خود شده است.


گروهبان رابرت بیلز پذیرفته است که در ساعات نیمه شب 11 مارس سال 2012 (21 اسفند سال 1390)، 16 نفر که عمدتا زن و کودک بودند را در دو روستای ولایت قندهار، واقع در جنوب افغانستان، به قتل رسانده است.


محاکمه او در پادگان لوئیس مک کورد ایالت واشنگتن در غرب آمریکا انجام می‌شود.

از روز سه شنبه (20 اوت) ‌تعیین اعضای هیات منصفه دادگاه نظامی آغاز شده است. انتظار می‌رود که حدود دو هفته دیگر حکم دادگاه صادر شود.


متهم در ماه ژوئن امسال به شرطی  اتهام های وارده را پذیرفت که در ازای آن، دادستان ها مجازات اعدام را مطرح نکنند.


بنا بر گزارش ها، دادستان ها 9 افغان را که از آن حمله جان سالم به در بردند به عنوان شاهد به دادگاه آورده اند. در جریان محاکمه همچنین تعدادی از شاهدان و خانواده های قربانیان در تماس های ویدیویی شهادت داده بودند.


بستگان کشته‌شدگان از اینکه رابرت بیلز ممکن است به اعدام محکوم نشود خشمگین هستند.


کشتار قندهار در سال 2011 میلادی چنان اعتراضات گسترده ای را در افغانستان در پی داشت که آمریکا مجبور شد به طور موقت، عملیات نظامی در افغانستان را متوقف کند.


رابرت بیلز که اکنون 39 ساله است برای چهارمین بار به افغانستان اعزام شده بود. وکیل رابرت بیلز می‌گوید: او در زمان این ماجرا، از «اختلال استرس پس از سانحه» و "آسیب روانی" رنج می برده است. اما دادستان ها می‌گویند که آن کشتار "شنیع" با تعمد و هوشیاری رابرت بیلز انجام شده بود.

متهم پس از به قتل رساندن عده ای غیرنظامی در یک روستا، به پایگاه بازگشته و به یکی از دوستانش هم گفته که چه کار کرده است اما آن سرباز حرف رابرت بیلز را باور نکرده بود. رابرت بیلز سپس به روستای دوم می‌رود و عده ای دیگر را نیز در آنجا به ضرب گلوله به قتل می رساند.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات