۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۸۱۱۷۲
کارشناس مباحث فرهنگی:

تفکر درباره جهانِ هستی سبب تقویت ایمان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث فرهنگی گفت: با تدبیر و تفکر درباره این جهانِ با عظمت، می‌توانیم از عمق وجودمان به خدا ایمان بیاوریم، این تفکر می‌تواند یقین ما را به خداوند بیشتر کند.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید هادی عظیمی، کارشناس مباحث فرهنگی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به بحث عظمت جهان هستی پرداخت و گفت: برای درک جهان هستی باید جثه خودمان را با زمین بسنجیم و سپس زمین، که در برابر ما بسیار بزرگ است را با خورشید مقایسه کنیم، که خورشید یک میلیون و سیصد و هفتاد هزار برابر از زمین ما بزرگ‌تر است.

وی افزود: در کنار خورشید، دویست یا سیصد میلیارد ستاره وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به قدری بزرگ هستند که خورشید در مقابل آن‌ها مثل یک نخود در مقابل کوه دماوند است، تعداد این گونه ستاره‌ها هم به چند صد میلیون می‌رسد، امّا آیا تمام ستاره های آسمان هم، همین اندازه هستند؟

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: دانشمندان می‌گویند که تمام این چند صد میلیون ستاره، فقط در یک مجموعه به نام کهکشان هستند و کهکشانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، کهکشان راه شیری است که با این تعداد ستاره، یک مجموعه از صدها هزار مجموعه ای است که در کنار ما قرار دارند.

وی ادامه داد: اکنون این سؤال به ذهن می‌رسد که: وقتی یک کهکشان کوچک، این مقدار ستاره دارد، کهکشان‌های دیگر که گاهی تا هزاران و گاهی میلیون‌ها برابر بزرگ‌تر از کهکشان ما هستند، چقدر ستاره دارند و عظمت آن‌ها چقدر بیشتر از این کهکشان است.

وی خاطرنشان کرد: این که می‌گوییم کهکشان راه شیری، کوچک است، در مقایسه با دیگر کهکشان‌ها می‌گوییم، والّا آن قدر  هم کوچک نیست؛ زیرا اگر بخواهیم از ابتدا تا انتهای کهکشان را طی کنیم، اگر با سرعت نور حرکت کنیم، از صد و بیست هزار تا دویست هزار سال نوری باید حرکت کنیم؛ ما اگر سرعت نور را متوجه شویم و درست درک کنیم، خواهیم فهمید که این کهکشان چقدر بزرگ است.

وی گفت: نور در یک ثانیه 300 هزار کیلومتر حرکت می‌کند، یعنی هفت و نیم بار دور کره زمین در یک ثانیه می‌رود، ما اگر با این سرعت بخواهیم به کره ماه برویم یک ثانیه و یک چهارم ثانیه طول می‌کشد.

حجت‌الاسلام عظیمی تاکید کرد: ما فکر نکنیم که این دویست یا سیصد ستاره ای که در کهکشان راه شیری هستند خیلی به هم نزدیکند، بلکه در آسمان، ستاره ای نزدیک‌تر از چهار سال نوری نداریم.

وی افزود: در یک شب که هوا صاف است، اگر به آسمان نگاه کنید، تمام ستاره‌هایی که می‌بینید بسیار بسیار بزرگ‌تر از خورشید هستند و حداقل چهار، پنج یا شاید 70 ،80 سال نوری با خورشید فاصله دارند، البته دورترین آن‌ها تا 150 هزار سال نوری هم تخمین زده شده است.

وی در پایان، با نتیجه گیری از این بحث، گفت: وقتی به این عظمت و بزرگی دنیا و جهان پیرامونمان دقیق می‌شویم و نگاه می‌کنیم، ایمانمان به خدا بیشتر می‌شود که او با چه قدرتی این جهان را آفریده است؟ با تدبیر و تفکر درباره این جهان با عظمت، می‌توانیم از عمق وجودمان به خدا ایمان بیاوریم، این تفکر می‌تواند یقین ما به خداوند را بیشتر کند. /9194/پ202/س

ارسال نظرات