۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۱۸۰۸۳۶
کارشناس فرهنگی:

تفکر در عالم خلقت برتر از عبادت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث فرهنگی با بیان اینکه تفکر در عالم هستی برتر از عبادت است، گفت: یکی از آثار وجود عقل، قدرت تفکر و یکی از عرصه‌های تفکر، اندیشه درباره خلقت آسمان، زمین و ستاره‌ها است.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید هادی عظیمی، کارشناس مباحث فرهنگی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث اهمیت تفکر پرداخت و گفت: یکی از آثار وجود عقل، قدرت تفکر است و یکی از عرصه‌های تفکر، اندیشه درباره خلقت آسمان، زمین و ستاره‌ها است، خداوند می‌فرماید «به درستی در خلقت آسمان، زمین و گردش شب و روز نشانه‌های بسیاری است برای صاحبان خرد و اندیشه».

وی با طرح این سؤال که چرا باید تفکر کرد، ادامه داد: تفکر در آیات و نشانه‌های خدا، یقین انسان به معاد را افزایش می‌دهد و ما با یقین بیشتر می‌توانیم کنترل بیشتری روی رفتارمان داشته باشیم، حتی اگر پای این مطلب هم در میان نباشد، انسان باید از سر کنجکاوی و پرسشگری محیط اطرافش را خوب بشناسد و بداند که در اطرافش، در کرات همسایه و در کهکشان‌ها چه اتفاقی می‌افتد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: تفکر کردن ثوابش از عبادت کردن برتر است، حتی در متون دینی ما این جملات است که یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت برتر است، در سیره معصومین(ع) به ما رسیده است که همه ائمه معصومین بخشی از شبشان را به تفکر درباره خلقت آسمان اختصاص می‌دادند.

حجت‌الاسلام عظیمی اظهار داشت: درباره امام سجاد(ع) روایت شده است که وقتی نیمه شب، برای وضو به حیاط منزل می‌رفتند، دستشان به آب بود که نگاهشان به آسمان می‌افتد و آن قدر این نگاه طولانی می‌شد که فرصت نماز شب می‌گذشت و صدای اذان صبح بلند می‌شد، این مطالب به ما می‌گوید که تفکر کردن در آسمان و زمین حتی از نماز شب خواندن ارزش بیشتری دارد.

این کارشناس فرهنگی بیان داشت: یکی از عرصه‌های تفکر، تفکر درباره عظمت عالم هستی و بزرگی جهان ما است، جثه ما در برابر کوه‌ها و تپه‌ها بسیار کوچک است، حالا جثه خودمان را در برابر  زمین مقایسه کنیم، چقدر عالم هستی بزرگ است، بیابان‌ها، تپه‌ها و کوه‌های کشور ما در مقایسه با آسیا، آسیا در مقابل با خشکی‌ها، خشکی‌ها در مقابل با کل کره زمین، تازه فقط یک چهارم کل کره زمین خشکی است و بقیه آن را آب محاصره کرده است.

وی ادامه داد: تمام این‌ها پوسته زمین است اگر بخواهیم حجم زمین را از پوسته تا جبه و هسته با جثه انسان مقایسه کنیم آن وقت می‌بینیم که حجم زمین چقدر نسبت به جثه ما بزرگ است، انسان وقتی این مقایسه را انجام دهد، مبهوت می‌شود که واقعاً زمین چقدر بزرگ است، حال این زمین را با ستاره‌ها، سیاره‌ها و آسمان مقایسه کنید که اطراف زمین هستند.

حجت‌الاسلام عظیمی ابراز داشت: زمین یکی از سیاره‌های منظومه شمسی است، در کنار زمین هشت سیاره دیگر هم وجود دارند، که چهار تا از این سیارات از زمین کوچک‌تر و چهار تا بزرگ‌تر هستند، به صورتی که فقط مشتری  حجمش 1300 برابر زمین است، ستاره‌شناسان به آن سیاره غول پیکر می‌گویند، اگر قرار باشد ما جثه‌مان را با سیاره مشتری بسنجیم چقدر به بزرگی عالم پی می‌بریم.

وی گفت: حالا زمین را با خورشید مقایسه کنید، خورشید مادر سیارات است و در مقایسه با زمین یک میلیون و سیصد و نود و هفت هزار برابر بزرگ‌تر از زمین است، همین خورشیدی که ما هر روز طلوع و غروبش را می‌بینیم خوب است که گاهی اوقات تفکر کنیم و عظمت آن را به یاد آوریم و نسبت به خدای متعال خودمان ابراز شکر کنیم که خدای متعال چه چیزهایی را برای زندگی راحت ما خلق کرده است./9194/پ202/ی

ارسال نظرات