۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۸۰۳۸۵
کارشناس حوزوی:

برای رسیدن به موفقیت، آستانه تحملمان را بالا ببریم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس معارف قرآن و حدیث گفت: تحمل و صبر آثار و فواید زیادی دارد انسان را به موفقیت می‌رساند و صاحب نام می‌شود، انسانی که در مدیریت و زندگی‌اش موفق است انسانی است که آستانه تحملش بالا است، به اهداف عالیه می‌رسد و دیگران او را به عنوان الگو و اسوه برای خود قرار می‌دهند.
شبستان، راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن آیت، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: تحمل داشتن است که نزدیک به معنای شرح صدر است صفتی فضیلتی است، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند «به واسطه کثرت تحمل است که می‌توانید شخص بردبار را بشناسید».

وی ادامه داد: احتمال به معنای تحمل است، یعنی انسان برای به دست آوردن حسنات و خوبی‌ها خودش را بکار گیرد، اگر شخص در برابر سختی‌ها تحمل نداشته باشد، مثلاً یک شب برای نماز شب بیدار می‌شود، اما شب دیگر، هفته دیگر نمی‌تواند بیدار شود، این‌ها به خاطر نداشتن تحمل است، تحمل این است که انسان خودش را برای کسب امور پسندیده خرد کند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اگر انسان در دینش تحمل نداشته باشد کم می‌آورد، خوبی‌ها را به دست آورده اما نمی‌تواند آن‌ها را نگه دارد و سریع از دستش می‌رود، برای خوبی اقدام می‌کند، اما عملش ناتمام می‌ماند، از اقدام می‌ترسد، خدا به پیامبر(ص) می‌فرماید «در برابر آنچه که ما به تو امر کردیم استقامت و تحمل داشته باش».

وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند «شما تحمل انجام عباداتی که من انجام می‌دهم ندارید، اما من را در این میدان تنها نگذارید» بالاخره شما هم یک مقدار از خودتان تحمل نشان دهید، به خصوص در برابر خطاها و اشتباهات که از دیگران سرمی زند، انسان باید برای بالا بردن صبر و تحملش تلاش و تمرین کند، مثلاً برای تحصیل علم جایی می‌رود اما سختی‌ها او را از پای درمی آورد کسی که تحملش کم است نمی‌تواند موفقیت‌ها را کسب کند.

حجت‌الاسلام آیت اظهار داشت: تحمل کردن مدفن عیب‌ها و زشتی‌ها است، کسی که تحملش کم است، خیلی زود اقدام می‌کند، فکر نمی‌کند و صبر ندارد، امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند «انسان عاقل نصفش تحمل لغزش‌های دیگران و نصفش تغافل است»، یعنی انسان خودش را به غفلت و بی خبری بزند، فرض کند که ندیده و متوجه نشده است، اشتباهات دیگران را به رخ آن‌ها نکشیم.

وی بیان داشت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند «حلم و احتمال برای رسیدن به کسب فضایل، خیلی کمک کارتر از مردان شجاع است»، یعنی اگر من خودم بتوانم تحمل کنم و حلم به خرج دهم، بهتر و با فضیلت‌تر از این است که مردان شجاع بیایند و به من کمک کنند تا به مقصودم برسم.

این کارشناس معارف قرآن ابراز داشت: در روایات داریم که در آخرالزمان مردم تحملشان کم می‌شود و در برابر سختی‌ها کم می‌آوردند، خیلی زود خودشان را می‌بازند، حضرت علی (ع) می‌فرمایند «انسان با تحمل مشکلات و بخشش زیاد می‌تواند به بزرگی برسد»، تحمل بر سختی‌ها حتی لغزش‌ها باعث می‌شود که مدیریت انسان زینت پیدا کند.

وی ابراز داشت: تحمل صفت بسیار ارزشمندی است که انسان را در مسیر تکامل و رسیدن به قله های رشد و سعادت کمک می‌کند و از بهترین صفات مردان بزرگ است، نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود، مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد، بعضی از ما در وادی دین تحملمان کم است، این یکی از وسوسه های شیطان است.

حجت‌الاسلام آیت اظهار داشت: تحمل و صبر آثار و فواید زیادی دارد انسان را به موفقیت می‌رساند و صاحب نام می‌شود، انسانی که در مدیریت و زندگی‌اش موفق است انسانی است که آستانه تحملش بالا است، به اهداف عالیه می‌رسد و دیگران او را به عنوان الگو و اسوه برای خود قرار می‌دهند.

وی در پایان گفت: امام صادق می‌فرمایند «اوقات فرائض، سنت‌های پیامبر و آنچه برای تو رعایتش لازم است از ادب و تحمل را غنیمت بشمار» امام علی (ع) در جنگ احد هفتاد زخم برداشته بودند، اما باز هم تحمل کردند و از پیامبر اکرم (ص) یک تنه دفاع کردند، ما هم باید از احکام و اوامری که پیامبر (ص) از طرف خدا به ما رسانده دفاع کنیم، سختی‌ها و مشکلاتی که در این راه وجود دارد را تحمل کنیم تا به اهداف دینی مان برسیم. /9194/پ202/ن

 

 

ارسال نظرات