۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۱۸۰۲۶۲
کارشناس حوزوی:

شرح صدر انسان را در مقابل مشکلات مقاوم می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل اعتقادی با بیان اینکه شرح صدر انسان را در مقابل مشکلات مقاوم می‌کند، گفت: انسان با «شَرْح صَدْر» به موفقیت رسیده و غم و اندوه او از بین می‌رود.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن آیت، کارشناس حوزوی مسائل اعتقادی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به بحث شرح صدر پرداخت و گفت: یکی از صفات فضیلتی که در کنار صفت حلم، خودش را جلوه گر می‌کند، شرح صدر است؛ زیرا کسی که بردبار باشد، شرح  صدر پیدا می‌کند.

وی افزود: خداوند می‌فرماید «آیا کسى که خدا سینه‌اش را براى [پذیرش‌] اسلام گشاده و [در نتیجه‌] برخوردار از نورى از جانب پروردگارش مى‌باشد [همانند فرد تاریکدل است‌]؟ نه، این گونه نیست، حتّی پیامبران الهی درخواست شرح صدر می‌کردند، حضرت موسی(ع) وقتی خدا او را به مقام نبوت رساند، گفت خدایا به من شرح صدر عنایت کن.

این کارشناس حوزوی گفت: «شَرْح» را به معنای وسعت بخشیدن، روشن کردن و فهم، معنا کرده‌اند، «صدر» را هم به معنای سینه می‌گیرند، بنابراین، «شرح صدر» به معنای روشن بودن و وسعت فکر و دل است، به خاطر این‌که انسان بتواند واقعیت‌ها و حق و قوانین اسلام را بپذیرد و تحمّل مشکلات را داشته باشد، در حقیقت، شرح صدر، نیرویی است که الهامات غیبی را برای انسان قابل دریافت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید «قلب‌ها مثل ظرف می‌مانند، بهترین ظرف‌ها آن است که گنجایشش بیشتر باشد» مشکلات موجود، ریشه‌یابی شود، (مخصوصاً در مشکلاتی که برای خانواده‌ها پیش می‌آید) به بحث شرح صدر می‌رسیم، اگر کسی شرح صدر داشته باشد، در نتیجه آرامشش بیشتر می‌شود و به راحتی می‌تواند مشکلات و سختی‌ها را پشت سر بگذارد.

وی ابراز داشت: خداوند می‌فرماید «کسی را که خدا بخواهد هدایت کند، شرح صدر به او عنایت می‌کند» یعنی به واسطه شرح صدر، انسان می‌تواند هدایت شود، خداوند به پیامبرش می‌فرماید «آیا ما شرح صدر به تو ندادیم؟» اگر پیامبر (ص) سعه صدر نداشت، فکرِ باز و ظرفیت بالا نداشت.

وی با ذکر روایتی از امام علی(ع) گفت: حضرت می‌فرماید «یکی از ویژگی‌های مؤمن، این است که سعه صدر و تحمل او از همه بالاتر است، در روایت دیگری هم حضرت می‌فرماید «ذکر و یاد خدا، به انسان، شرح صدر می‌دهد، او را توانمند می‌کند و در مقابل مشکلات،  مقاوم می‌سازد».

وی با ذکر روایت دیگری گفت: امام رضا(ع) می‌فرماید «اگر خداوند بخواهد کسی را هدایت کند، به او شرح صدر می‌دهد، یعنی این که به او دید وسیع و تحملی می‌دهد که تسلیم محض خدا باشد، اینچنین شخصی به خدا توکل کرده و اطمینان قلبی پیدا می‌کند.

این کارشناس حوزوی افزود: حضرت موسی(ع) با استفاده از شرح صدر با فرعون مقابله کرد و توانست آن ناملایماتی که فرعون به وجود آورده بود را از بین ببرد، امّا فرعون، به خاطر عدم داشتن سعه صدری، تاب تحمل در مقابل آن حضرت را نداشت.

حجت‌الاسلام آیت تصریح کرد: شرح صدر، انسان را در مقابل مشکلات مقاوم و محکم می‌کند، قلب‌ها را به هم نزدیک و دوستی‌ها را محکم می‌کند، انسان، با شرح صدر، به موفقیت رسیده و غم و اندوه او از بین می‌رود، بنابراین افسردگی از او دور شده و همیشه شاد خواهد بود.

وی گفت: دعای بزرگان دین، همیشه شرح صدر بوده است، امام علی(ع) فرمودند «پیامبر اکرم(ص) بیشترین سعه صدر را داشتند» در دعایمان هم می‌خوانیم «خدایا به ما شرح صدر عنایت کن» باید شرح صدر را در خودمان تقویت کنیم و در مقام عمل هم گذشت داشته و با اطرافیانمان با بردباری و حلم و سعه صدر رفتار کنیم. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات