۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۸۰۰۹۶
کارشناس حوزوی:

حلم و بردباری ستون علم است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس قرآن و حدیث گفت: جاهلیتی که در بین مردمی به وجود می‌آید، به وسیله حلم و بردباری از بین می‌رود، این راهکاری است که میان دو گروه، دو فامیل، یک خانواده، همسایه‌ها و یا حتی بین دو کشور جواب می‌دهد، چون اگر نسبت به یکدیگر، حلیم باشند، مشکلی به وجود نمی‌آید.
شبستان، راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام سید محمدحسن آیت، کارشناس  قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به بحث حلم و بردباری پرداخت و گفت: از جمله فضایل اخلاقی که از صفات خداوند هم هست، حلم و بردباری است و در مقابل آن، رذیله اخلاقی قرار می‌گیرد به نام خشم و غضب.

وی افزود: رسول خدا (ص) فرمود «کسی که حلیم باشد، نزدیک است که یک پیامبر باشد» به عبارت دیگر، یکی از بارزترین و روشن‌ترین صفات پیامبری، حلیم بودن است.

وی ادامه داد: آرامش نفس، باعث می‌شود که انسان زود خشمگین نشده و رفتارهای ناشایست انجام ندهد، حلم، غضب را دفع می‌کند و موجب می‌شود انسان عصبانی نشود و اگر خشمی هم بر او عارض شد، می‌تواند «کظم غیض» کند و آتشی که در درونش روشن شده است را با بردباری فرو بنشاند.

حجت‌الاسلام آیت خاطرنشان کرد: کظم غیض، نشان می‌دهد که شخص، به علم رسیده است، امام صادق (ع) می‌فرماید «بر تو باد به حلم و بردباری، که رکن و ستون علم است».

وی اظهار داشت: خوب است گاهی انسان به گذشته خودش نگاه کند، ببیند چقدر حلم و بردباری داشته است؟ بخصوص جوانان که خیلی زودتر به غضب می‌آیند، یا کسانی که با دیگران زندگی می‌کنند؛ مثل خانواده، کارفرما و کارگران، یا رئیس اداره با کارمندان و... در چنین جاهایی این صفت حلم، کاربردش بهتر دیده می‌شود.

وی ابراز داشت: ما اگر در زندگی‌مان حلم و بردباری را پیاده کنیم، بسیاری از مشکلات ما برطرف می‌شود و دیگر خیلی از دعواها و گرفتاری‌هایی که در خانه است مرتفع می‌شود.

این کارشناس حوزوی با ذکر مثالی از تاریخ، ادامه داد: شخصی بادیه نشین، به مکه آمده بود به پیامبر اکرم (ص) عرض کرد: مرا نصیحت کنید، حضرت فرمود «غضب نکن و عصبانی نشو، در مقابل حلم و بردباری داشته باش» اتفاقاً وقتی آن شخص، به قبیله‌اش بازگشت، دید که اختلافی میان آن‌ها و قبیله همسایه پیش آمده است، این اختلاف باعث شده بود که بینشان جنگ بیفتد.

وی افزود: آن شخص هم عصبانی شد و می‌خواست آماده جنگ با آن‌ها شود، وقتی به جمع جنگجویان آمد، یک دفعه یاد نصیحت پیامبر (ص) افتاد، آرام شد، خشمش را فرو خورد و با آرامی شمشیر و لباسش را در خانه گذاشت و نزد آن قبیله رفت، با آن‌ها صحبت کرد؛ گفت مثل اینکه قبیله من به شما خسارات و دستبردهایی زده، هر چقدر که خسارت وارد شده است را من می‌دهم و از این کار آن‌ها معذرت می‌خواهم.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: افرادی که در آن قبیله بودند، گفتند نه، اگر شما بخواهید با ما این گونه رفتار کنید، ما هم با شما همین گونه رفتار می‌کنیم، ما از حق خودمان گذشتیم پس شما برگردید، ما هم خساراتی را وارد کرده‌ایم که جبران خواهیم کرد، بنابراین، با یادآوری سفارش رسول خدا (ص) و به کار گرفتن آن، کار، اصلاح شد و یکدیگر را بخشیدند.

حجت‌الاسلام آیت در پایان خاطرنشان کرد: جاهلیتی که در بین مردمی به وجود می‌آید، به وسیله حلم و بردباری از بین می‌رود، این راهکاری است که میان دو گروه، دو فامیل، یک خانواده، همسایه‌ها و یا حتی بین دو کشور جواب می‌دهد، چون اگر نسبت به یکدیگر، حلیم باشند، مشکلی به وجود نمی‌آید./9194/پ202/ن

ارسال نظرات