۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۷۹۸۴۲
امام جمعه شبستر:

عید فطر هدیه‌ای از جانب خداوند متعال است

خبرگزاری رسا ـ معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی گفت: عید سعید فطر هدیه‌ای از جانب خدا بعد از یک ماه جهاد علیه وسوسه های شیطانی است.
فطر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی محمدزاده، معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی امروز در نشست شورای سیاست‌گذاری نماز عید سعید فطر در شبستر اظهار داشت: عید سعید فطر هدیه‌ای از جانب خدا بعد از یک ماه جهاد علیه وسوسه های شیطانی است.


وی عید فطر را پاداش بندگی و عبودیت دانست و خاطرنشان کرد: مسلمانان بعد از یک ماه امساک که در آن خیلی از امور مباح مانند خوردن و آشامیدن آن حرام بود، سرانجام در عید فطر اجر و پاداش بندگی را از خداوند می‌گیرند، زیرا خداوند در حدیث قدسی فرموده است که روزه برای من است و من پاداش آن هستم.


حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به یکی از معانی فطر که مجاز شدن برای خوردن و آشامیدن است، افزود: یکی از دلایل عید نامیدن روز اول شوال این است که در این روز امساک از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده می‌شود که مؤمنان در روز افطار کنند، از این روست که روزه گرفتن در عید فطر حرام است.


امام جمعه شبستر زکات فطریه را یکی از اعمال واجب عید فطر معرفی و خاطرنشان کرد: هر کسی که عید فطر را درک کردند، چه روزه ‌گرفته و چه نگرفته باشد، باید زکات فطریه خود را پرداخت کرده و خداوند را به پاس نازل کردن این عید آسمانی شکر کند تا شاید در پایان این ماه مبارک مورد رحمت و مغرفت الهی قرار گیرد.


وی با اشاره به آیه 185 سوره بقره گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه می فرماید؛ «یریدالله بکم الیسر ولایرید بکم العسر ولتکملواالعده ولتکبروالله علی ماهدئکم ولعلکم تشکرون» از این رو باید به خاطر یک ماه بندگی شکرگزار رحمت بی واسعه الهی باشیم و عید فطر را آغازی برای بازگشت به فطرت پاک درونی خود قلمداد کنیم.


حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان صفا و پاکی فطری به روح و جان باز می‌گردد، گفت: ائمه اطهار علیهم السلام عید فطر، را روز گرفتن مزد معرفی کرده اند، مستحب است در این روز که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و خیر دنیا و آخرت از درگاه الهی بطلبد.


معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در پایان با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری نماز عید سعید فطر گفت: جمع‌آوری زکات فطریه بایستی به صورت دقیق صورت گیرد و هزینه آن بنا بر فقه شیعه و توصیه مراجع عظام تقلید با اولویت اختصاص به فقرا و نیازمندان هزینه شود./935/پ203/ب

ارسال نظرات