۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۴
کد خبر: ۱۷۹۷۴۸
کارشناس حوزوی:

نماز شب سبب تشخیص حق از باطل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ‌ کارشناس مسائل عبادی با بیان اینکه نماز شب سبب تشخیص حق از باطل می‌شود، گفت: بسیاری از علما و بزرگان دین به واسطه خواندن نماز شب، چهره‌های نورانی دارند که چشم آدم را خیره می‌کند.
راز و نياز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مرتضی خاکسار، کارشناس مسائل عبادی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: نماز شب، در روح آدمی و بعد، در جسم او تأثیراتی می‌گذارد؛ دل را نورانی می‌کند، سبب هدایت می‌شود، تشخیص حق از باطل را به انسان می‌دهد و بالطبع اثر دیگر آن، این است که چهره آدمی نورانی می‌شود، چون نورانیت دل و روح، نورانیت چهره ایجاد می‌کند.

وی افزود: از امام سجاد (ع) ‌سؤال شد: مَا بَالَ المُتَحَجِّدِین بِاللَّیلِ مِن اَحْسَنِ النَّاسِ وَجْهاً؛ چرا «مُتَحَجِّدِین بِاللَّیل» چهره‌های نورانی و نیکو دارند؟  چرا آن‌ها از همه زیباتر، یعنی نورانی‌ترند؟

وی گفت: البته مراد از نورانیت چهره، زیبایی ظاهری و جسمانی نیست، یعنی نوری در وجود و چهره این‌ها است که وقتی چشم آدم به او می‌افتد، به دل، می‌نشیند، آن شخص در قلب آدمی جا می‌گیرد و چنان ابهّت و عظمتی در او ایجاد می‌شود که انسان در مقابل او حریم می‌گیرد، نورانیّت دل او در چهره‌اش اثر گذاشته است، نه این زیبایی‌های ظاهری که با آرایش‌های ظاهری خودمان را زیبا کنیم.

این استاد حوزه ادامه داد: این‌ها ظاهر است و جلوه گری دارد، ولی نورانیت دل، درونی است از چشمه می‌جوشد، همین نورانیت و جاذبه این افراد است که تعجّب شخص سؤال کننده را بر انگیخته و او این سؤال را از امام سجاد (ع)‌ می‌پرسد.

حجت‌الاسلام خاکسار با بیان پاسخ امام سجاد (ع) گفت: امام (ع) فرمود: لِاَنَّهُمْ خَلَوْا بِاللهِ فَکَسَاهُمُ اللهُ مِنْ نُورِهِ؛‌ چون هنگامی که دیگران خواب هستند، این‌ها خلوت‌ها با خدا دارند و با نور ازلی خدای متعال سخن‌ها دارند، پس خدا هم از نورش به این‌ها پوشانید، این نوری که در چهره این‌ها دیده می‌شود، نور الهی و‌ عنایت خدا است.

وی با بیان روایت دیگری خاطر نشان کرد: امام صادق (ع)‌ هم می‌فرماید: طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِی التَّفَکُّرِ وَ الْبُکَاءِ؛ من به دنبال نور قلب بودم، آن را در تفکر و گریه یافتم؛ همین گریه های نیمه شب، آن نور قلب را می‌آفریند.

وی ادامه داد: فَطَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَی الصِّرَاطِ؛ دنبال تذکره بر پل صراط بودم که چگونه و با چه مجوزی از آن رد شوم؟ فَوَجَدْتُهُ فِی الصَّدَقَهِ؛ دیدم بهترین تذکره و گذرنامه برای رد شدن از پل صراط، صدقه در راه خدا است، وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ؛ اما نور وجه و چهره طلب کردم، فَوَجَدْتُهُ فِی صَلُوهِ اللَّیْلِ؛ پس آن را در نماز شب یافتم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: علت اینکه بسیاری از علما و بزرگان و عرفا؛ آن‌هایی که واقعاً اهل دل بوده و هستند، چهره های نورانی دارند و چشم آدم را خیره می‌کنند، نماز شب خواندن آن‌ها است، گاهی انسان از نگاه کردن به برخی از علما، سیر نمی‌شود، نگاه کردن به آن‌ها لذّت به دنبال دارد.

وی بیان داشت: روایات هم می‌فرماید: اَلنَّظَرُ اِلَی وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَهٌ؛ یعنی نگاه به صورت عالم، عبادت است؛ چون این نورها، نور الهی است، آن‌ها که عارف بالله بودند این‌چنین بوده‌اند، بنابراین نماز شب در نورانیت چهره اثر می‌گذارد.

حجت‌الاسلام خاکسار اظهار داشت: نماز شب، حتی در خانه‌ها هم نورانیت ایجاد می‌کند، حدیثی است در مورد خانه ای که در آن نماز شب خوانده می‌شود، می‌فرماید: اِنَّ الْبُیُوتَ اللَّتِی یُصَلَّی فِیهَا بِاللَّیْلِ بِتِلَاوَتِ الْقُرآنِ تُضِیءُ لِاَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِیءُ نُجُومَ السَّمَاءِ لِاَهْلِ الْاَرْضِ؛ خانه‌ای که در آن نماز شب خوانده می‌شود، برای اهل آسمان‌ها نور می‌افشاند همچنان که ستارگان بر زمین نور می‌افشانند.

وی در پایان گفت: ملائکه نگاه می‌کنند که از این خانه نوری به آسمان بلند است، سؤال می‌کند که این چه نوری است، گفته می‌شود، در این خانه، نماز شب خوانده می‌شود، بنابراین نماز شب، خانه‌ها را هم نورانی می‌کند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات