۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۷۹۷۱۳
امام جمعه شبستر:

مؤمنان از فضائل آخرین روزهای ماه رمضان غافل نشوند

خبرگزاری رسا ـ معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی بر توجه جدی مؤمنان روزه‌دار بر استفاده از فیوضات معنوی آخرین روزهای ماه مبارک رمضان تأکید کرد.
حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر

حجت الاسلام علی محمدزاده، معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که رحمت و مغرفت الهی در ماه مبارک رمضان از ابتدا تا انتهایش شامل حال بندگان مخلص و متقی می شود، اظهار داشت: بهره مندی از تک تک لحظات این ضیافت الهی موجب سعادت دنیوی و اخروی انسان می شود.


امام جمعه شبستر بر توجه جدی مؤمنان روزه‌دار بر استفاده از فیوضات معنوی آخرین روزهای ماه مبارک رمضان تأکید کرد و گفت: حال که در آخرین روزهای این ماه مبارک قرار داریم، چه خوب است عادت‌های نیک و پسندیده و فضائل معنوی و اخلاقی کسب شده در ماه رمضان را حفظ کنیم و پس از حلول ماه شوال نیز همان بنده خاضع و خاشع درگاه احدیت باشیم.


وی با اشاره به تکالیف مؤمنان و روزه‌داران در آستانه عید سعید فطر یادآور شد: در روز عید فطر، برنامه‏های ارزنده‏ای مانند صدقه دادن، کمک به نیازمندان، صله رحم، دلجویی از یتیمان و پوشیدن لباس پاکیزه، از سوی معصومان سفارش شده است.


حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که عید شریعت اسلامی هچنانکه برای روح و معنویت انسان‌ها برنامه‌ جامع و کاملی دارد برای سعادت و رفاه دنیوی آنها نیز برنامه مناسبی دارد، گفت: در فقه اسلامی، علاوه بر اینکه بخش قابل توجهی به مباحث اقتصادی مربوط می‌شود، قوانینی در آن وضع شده تا قشر کم درآمد و فقیر، از کمک‌های بی‌نیازان برخوردار باشند.


امام جمعه شبستر با اشاره به این‌که بر اساس آیات قرآنی، احادیث و روایات معتبر وارده، انفاق در راه جلب رضایت الهی دارای اجر اخروی و مجاهدتی بزرگ محسوب می‌شود، گفت: یکی از این واجباتی که هر سال بعد از پایان ماه مبارک رمضان ثابت می‌شود «زکات فطره» است، پرداخت زکات فطریه واجب شرعی بر عهده تمام روزه‌داران است.


وی ادامه داد: از آنجایی که زکات فطره از عبادات مالی است، باید با قصد قربت به پروردگار پرداخت شود، بنابر فقه شیعه در روز عید فطر اگر کسی می‌خواهد نماز عید بخواند باید بر اساس احتیاط قبل از نماز، زکاتش را پرداخت کرده باشد اما اگر قصد ندارد نماز عید به جای آورد تا اذان ظهر روز عید فطر وقت دارد تا زکاتش را بپردازد.


حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که پرداخت زکات فطره نوعی تمرین فضیلت اخلاقی انفاق و دستگیری از نیازمندان و فقرا است، گفت: مستحب است انسان زکات فطره را ابتدا به خویشان فقیر بدهد و اگر آنها فقیر نباشند به همسایه فقیر یا اهل علم و فضیلت و تقوا که فقیر هستند بدهد./935/ت302/ب

ارسال نظرات