۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۷۹۶۱۸
کارشناس حوزوی:

بندگان خوب خدا ملتزم به نماز شب هستند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل عبادی گفت: بندگان خوب خدا که در قرآن از آن‌ها به عباد الرحمن یاد می‌شود، ملتزم به نماز شب هستند.
مسلمانان استراليا در حال عبادت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مرتضی خاکسار، کارشناس مسائل عبادی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: بندگان خوب خدا که در قرآن از آن‌ها به عباد الرحمن یاد می‌شود، ملتزم به نماز شب هستند.

وی افزود: در سوره فرقان، آیه 63 و 64 خداوند متعال می‌فرماید « وَعِبَادُ الرَّ‌حْمَـنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ...  وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَ‌بِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا؛  و بندگان خداى رحمان کسانی‌اند که روى زمین به نرمى گام برمى‌دارند... و آنانند که در حال سجده یا ایستاده، شب را به روز مى‌آورند».

وی ادامه داد: در این آیه شریفه خصوصیات عبادالرحمن را بیان می‌کند؛ یکی از خصوصیات این است که وقتی که در روی زمین راه می‌روند، با حالت خضوع و خشوع حرکت می‌کنند و متکبرانه راه نمی‌روند.

حجت‌الاسلام خاکسار گفت: یکی دیگر از خصوصیاتشان این است که وقتی افراد جاهل به صورت تمسخر به آن‌ها خطاب زشتی می‌کنند، این‌ها «قَالُوا سَلَاماً» و خصوصیت سوم که مدّ نظر ما هم هست، این است که «یُبَیِّتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجّداً وَ قِیَاماً» آن بزرگواران، در حال سجده و قیام، برای پروردگارشان شب زنده دارای می‌کنند.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: آیه به زیبایی می‌فرماید «هر شب زنده داری ارزش نیست، بلکه آن شب زنده داری با ارزش است که با این خصوصیات باشد: اولاً لِرَبِّهِمْ باشد، باید شب زنده داری برای پروردگار عالمیان و خداوند متعال باشد، دوم سُجَّداً وَ قِیَاماً باشد، یعنی قیام و سجده شب زنده داری، دارای ارزش است.»

وی ابراز داشت: اگرچه از نظر عملی، قیام بر سجده مقدم است، یعنی انسان در حال نماز اول قیام می‌کند، بعد رکوع و بعد سجده، ولی در این آیه شریفه ابتدا سجده را مطرح کرده و فرموده است «سُجَّداً وَ قِیاماً» ‌شاید دلیلش این باشد که گرچه قیام، در عمل، مقدم بر سجده است، اما از نظر مراتب عبادی، سجده والاترین مرتبه را دارد.

وی ادامه داد: مرتبه سجده از مراتب سایر عبادت‌ها بالاتر است؛ انسان در برابر ذات پروردگار عالم، به خاک می‌افتد؛ بنابراین، همان مرتبه والا در نظر گرفته شده و با مقدم کردن سجده از قیام می‌فرماید «سُجَّداً وَ قِیَاماً».

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا خداوند متعال در آیات شریفه قرآن، این قدر به نماز شب اهمّیّت داده است؟» گفت: پیامبر اکرم (ص) و همچنین همه انبیاء، راز و نیازهای شبانه داشته‌اند؛ برای اینکه آثار قابل ملاحظه ای دارد.

وی در پایان با ذکر یکی از آثار نماز شب، اظهار داشت: یکی از آثار، جلوگیری از گناهان است، یعنی همان گونه که نماز به طور عام، بازدارنده از گناه است «اِنَّ الصَّلُوهَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَر» یعنی کل نمازها این خصوصیات را دارند، امّا در مورد نماز شب بالخصوص، ائمّه معصومین (ع) فرموده‌اند که وسیله بسیار خوبی است برای باز داشتن ما از گناهان. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات