۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۷۹۳۵۱
رییس جمهور در مراسم تنفیذ:

اعتدال به معنای عدول از اصول نیست/ امیدوارم همه به دولت جدید کمک کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور یازدهم در مراسم تنفیذ خود تاکید کرد: اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی اسلامی است، اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه کاری در برابر تغییر و تحول نیست،‌ اعتدال رویکردی فعالانه،‌خردورزانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است.
رييس جمهور منتخب مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري يازدهم مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري يازدهم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود که با حضور رهبر معظم انقلاب، سران قوا و شخصیت های کشور و لشکری در حسینیه حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد، با تقدیر از رای اعتماد ملت و تنفیذ حکم به عنوان رییس جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب، سخنان خود را بیان کرد.

 

بخش های مهمی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین روحانی در مراسم تنفیذ به این شرح است:

 

انتخابات خرداد 92 گرچه با تردید و سؤ ظن بخشی از جامعه آغاز شد اما با استقبال و تایید عموم جامعه همراه شد و با آرامش کامل برگزار شد که نتیجه آن برای بسیاری غافل کننده بود.

 

 ایرانی که از منظر بدخواهان قرار بود در ستیزه ای داخلی قرار گیرد با انتخاباتی پرشور و مشارکت گسترده حماسه ای بی نظیر تبدیل شد، این انتخابات با مشارکت همه فعالان پایبند به نظام به گونه ای شکل گرفت که نشان گر بلوغ نظام و بازسازی هرچه بیشتر اعتماد بین حاکمیت و مردم گردید.

 

همه و نخبگان جامعه منافع ملی و شرایط کشور را به خوبی درک کردند و در راه سربلندی میهن قدم نهادند،‌ این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود، بلکه نشانگر عزت خواهی ملت ایران بود و این واقعیت را مورد تاکید قرار داد که مردم سالاری در ایران نهادینه شده و ماندگار است و انقلاب اسلامی از پختگی و بلوغ و ثبات لازم برخوردار است.

 

فرایندهای مردم سالاری در ایران پس از انقلاب تثبیت شده است، مردم در انتخابات 24 خرداد حماسه ای بزرگ آفریدند و با حضور کم نظیر خود در پای صندوق های رای از شکاف های سیاسی و اجتماعی فروکاستند و بر همگرایی ملت و منزلت تاکید کردند.

 

 انتخابات فرصت های جدیدی برای نظام ایجاد کرد

نشاط، امید و اعتمادی که از دل انتخابات برآمد سرمایه اجتماعی جدیدی را برای ایران مهیا کرد،‌ سرمایه ای که نه تنها رفع مخاطرات را از دامان کشور ممکن ساخت بلکه فرصت های جدیدی را در روند پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور به وجود آورد.

 

گرچه انگشت امید در انتخابات بیشتر به گفتمانی نشانه رفت که در رویکرد اینجانب وجود داشت اما باید عوامل مختلفی را در این مسائل دخیل دانست، باید قدردان رهبر معظم انقلاب و همه اقشار و طبقات اجتماعی و نقش آفرینی شخصیت های برجسته، علما، مراجع و جریانات سیاسی کشور بود.

 

همه مردم با آرا و افکار و گرایشات متنوع سیاسی دست به کار شده و امید و اعتمادی بزرگ در متن نظام ظهور یافت، به یقین مسؤولیت محوری من از این پس نیز حفظ همین عشق و امید و اعتماد مردم خواهد بود.

 

مردم مسؤولیت خود را انجام دادند، اکنون نوبت مسؤولان است

مردم در انتخابات شگفتی آفریدند بعد از این نوبت تکلیف ما مسؤولان است که پیام این تحول را بپذیریم و در همه سطوح نظام متعهد به آن باشیم، تفسیر چرایی مشارکت و رای مردم ضرورتی پیش روی سیاست گذاران و مسؤولان قرار دارد، ‌امیدواریم همه دولت را در انجام این مهم یاری دهند تا مبنای جهت گیری و سیاست ها و برنماه های آتی کشور باشد.

 

حداقل انتظار مردم از دولت ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه ها و رفع تنگناهای مختلف است،‌ من توانمندی دولت را در تقویت پایگاه اجتماعی آن و پایبندی به عهد و پیمانی که با مردم بسته است می دانم، لازمه آن وفاداری و راست گویی در برابر مردم است.

 

در آیین ما اساس دینداری ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان است،‌راست گویی سبب اصلاح امور و دروغ گویی سبب تباهی کارها است.

 

دولت جدید در عهد خود برای تبیین و تحقق احکام نورانی اسلام وفادار خواهد ماند

این دولت بر عهد خود در شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین و تحقق احکام نورانی اسلام وفادار خواهد بود،‌من با حمایت و پشتوانه مردمی پا به میدان مسؤولیت نهاده ام که خواستار تغییر و بهبود معیشت و منزلت خویش هستند،‌مردمی که می خواهند بهتر زندگی کنند و از فقر، فساد و تبعیض به دور باشند و حرمت و کرامت بیشتری داشته باشند.

 

خواسته های مردم به حق است،‌ گرچه برآوردن همه آن به یک باره امکان پذیرنخواهد بود،‌ دولت می کوشد داشته ها و نداشته ها و عوامل مساعد و نا مساعد پیش رو را با صداقت و صراحت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگناها از سایر قوا و مردم استمداد جوید.

 

جامعه ما به ویژه نسل جوان باید مدام سازوکار های گفت وگو و حق دانستن و در جریان امور را بکار ببندد، استمرار امید مردم کلید حل مشکلات کشور است، این فرصت را می توان با رویکردهای اعتدالی نگاه داشت، کشور به عزم ملی برای دور شدن از افراط و افراطی گری و تمرکز بر حاکیمت قانون نیاز دارد.

 

اعتدال به معنای عدول از اصول نیست

اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی اسلامی است، اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه کاری در برابر تغییر و تحول نیست،‌اعتدال رویکردی فعالانه،‌خردورزانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است.

 

مسیر استقرار مردم سالاری دینی از اعتدال می گذارد، ‌اعتدال همان تحقق مشیت الهی است که برای امت وسط بودن را برگزیده است،‌ من بر اساس رویکردی که در انتخابات داشته ام و دانش و تجربه ای که بدست آورده ام خود را موظف می دانم این مفهوم را در برابر برنامه ها پی گیرم.

 

به مشی اعتدالی پایبندم/ باید از رنج معیشت مردم کاست

من به مشی اعتدالی پایبندم، اصلی ترین جنبه کاربردی اعتدال آن دسته از برنامه های دولت خواهد بود که جنبه ساختاری دارد پس باید با آسیب شناسی علمی به درستی مشکلات را شناخت و ظرفیت های نهاد دولت را در برابر جامعه ارتقا داد.

 

باید از رنج معیشت مردم کاست،‌ به اقتصاد و تولید رونق دیگری داد، جهت گیری ما ارتقای اخلاق و تعامل سازنده با جهان خواهد بود، دولت پیش و بیش از هر چیز در پی ارتقای معیشت مردم خواهد بود، در عرصه روابط بین الملل نیز گام های جدید برای رفع تحریم های ظالمانه برخواهد داشت.

 

افق های آینده روشن و امید بخش است

افق های آینده روشن و امید بخش است، اگر خلق حماسه سیاسی با تدبیر رهبری و امید ملت میسر شد خلق حماسه اقتصادی نیز ممکن خواهد بود.


بگذاریم فضای خدمت برای همه که دل در گرو این مرز و بوم دارند باز شود و سینه ها از کینه ها پاک شود و آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و اسلام با چهره رحمانی و نظام با چهره عاطفی همچنان حماسه بیافریند.

 

تقدیر از خدمات احمدی نژاد و دولت

از خدمت دولت های گذشته، به ویژه دولت دهم و رییس جمهور سابق تشکر و برای همه آنها آروزی توفیق می نمایم.

 

ملت نشان داد وقتی کشور در نقطه حساسی قرار گیرد لحظه ای در حمایت از نظام دریغ نمی کنند، من دست همه را به گرمی می فشارم و از همه کسانی که پای صندوق ها آمدند صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم استحقاق اعتماد آنان را داشته باشم.

 

من سنگینی بار رای مردم و تنفیذ را احساس می کنم و تنها به خدا پناه می برم و از خدا خالصانه و خاضعانه درخواست می کنم این بنده را از شر کبر و غرور حرص و بخل و حسد وا رهاند. /924/پ201/ج

ارسال نظرات