۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۷۸۵۹۸
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

اعتکاف پل ارتباطی با عالم بندگی است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این که اعتکاف پل ارتباطی با عالم بندگی است، گفت: اعتکاف از سنت های برتر و متمایز اسلام در برابر دیگر ادیان است.
حجت الاسلام ارزاني2

حجت الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره آیین اعتکاف اظهارداشت: بریدن از هواهای نفسانی و تعلقات و لذت‌های مادی، حرکت به سوی خدا، حضور در مسجد، روزه‌داری و همراهی و قرار گرفتن در مسجد با دیگر مسلمانان، شب زنده داری و تهجد از نتایج اعتکاف است.

حجت الاسلام ارزانی درباره اهمیت و شرایط و زمان اعتکاف بیان داشت: اعتکاف سنتی است که بسیاری از واجبات را در بر دارد، همانطور که در سایر ادیان و مکاتب دیده شده، در سطح متعالیتر آن، بریدن از دنیا در خانه خدا و با جماعت، فرصتی برای راز و نیاز و خلوت با خدا داشته باشد.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، ادامه داد: بهتر است هرکس بتواند هر ساله حداقل یک بار در اعتکاف شرکت کند، و تفکر و تعقل بیشتری داشته باشد؛ چرا که بسیاری با حضور در مراسم اعتکاف، زندگی‌شان دگرگون شده و زندگی جدیدی پیدا می‌کنند.

این استاد اخلاق دانشگاه، در رابطه با زمان اعتکاف، تصریح کرد: پیامبر 10 روز آخر ماه مبارک رمضان معتکف بودند و در زمان‌هایی که روزه‌داری در آن حرام نیست، می‌شود در اعتکاف حضور داشت و در مسجد معتکف شد.

حجت الاسلام ارزانی به وجود اعتکاف در ادیان دیگر پرداخت و افزود: در مسیحیت مسأله رهبانیت، در یهود انزوا و گوشه گیری، در بودائیسم و هندوئیسم به نوعی ریاضت با تفکر و تأمل و گذشتن از حلقه‌های هشت‌گانه و طی کردن حلقه رنج برای رسیدن به مرتبه عالی وجود دارد و در اسلام، در عین حال که جدا از جامعه هستیم، با جمع همراهیم و در خانه خدا، ارتباطات فردی و اجتماعی حفظ می‌شود و این مسأله خود یک نوع برتری نسبت به دیگر ادیان دارد.

وی همچنین به نقش معنویت‌زایی در اعتکاف اشاره کرد و گفت: به یقین اعتکاف بسیاری از نیازهای معنوی انسان را پاسخگو و بهترین پل ارتباطی با خدا و عالم بالا است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پایان گفت: کسی که عبودیت در زندگی‌اش نقش اصلی را دارد، از انسان محوری به خدا محوری دست پیدا می‌کند و اعتکاف در زندگی‌اش بسیار مؤثر است./939/ت303/غ

ارسال نظرات