۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۷۷۳۷۰
کارشناس حوزوی:

اساس روزه صبر است

خبرگزاری رسا ـ مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه اساس روزه صبر است، گفت: در قرآن کریم در بعضی از تعابیر، معنی صبر را استعانت از روزه تعبیر کرده‌اند.
ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام میر حسینی، مدرس حوزه علمیه، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: اساس روزه صبر است، در قرآن کریم در بعضی از تعابیر، معنی صبر را استعانت از روزه تعبیر کرده‌اند، و در روایت هم داریم «الصبر الصوم»، صبر گاهی صبر از خوردن و آشامیدن است، روزه دار باید خود نگهدار باشد و از خوردن و آشامیدن و مبطلات روزه خودداری کند.

 وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «کسی که در روزهای گرم روزه داری می‌کند و خود را نگه می‌دارد، خداوند وکیل کرده هزار فرشته را که با حالت مودت و مهر در مقابل روزه دار اظهار لطف کنند، در هنگام افطار هم بشارت خاص می‌دهند که خداوند به طور رسمی می‌گوید چقدر نیکو و خوشبو است این بنده من»، مثل اینکه شخص روزه دار زمینه‌ای را فراهم می‌کند که از او بوی رحمت خدا استشمام می‌شود.

این کارشناس حوزوی روایت را ادامه داد و گفت: خداوند می‌فرماید «فرشتگان من شهادت بدهید، من او را بخشیدم»، این مربوط به بعد مادی امساک و صبر در حال روزه داری است و آنچه مهم‌تر است، صبر از منافیات معنوی روزه داری، یعنی روزه داری چشم، گوش، زبان و دل است.

وی ابراز داشت: امام صادق (ع) می‌فرمایند «در حالی که روزه هستی و روزه گرفتی، باید چشم، گوش، زبان و همه جوارحت روزه دار باشد»، یعنی یک نوع خود نگهداری نسبت به همه جوارح و اعضا در حال روزه داری برای شخص روزه دار مطرح است، اگر کسی بتواند این گونه خود را حفظ کند، این صبر مطلق و شکیبایی است.

حجت‌الاسلام میر حسینی اظهار داشت: هدف روزه، تقوا و صیانت از همه بدی‌ها و زشتی‌ها است، که در طی یک ماه، آدم باید به آن مرتبه برسد، در یک بعد خود نگهداری کردن است از رغبت‌ها و خواسته‌های انسان، و از بعد دیگر که مهم‌تر است خود نگهداری از منافیات معنوی و مصونیت اعضا و جوارح از محرمات است.

وی افزود: برای رسیدن به هدف نهایی باید انسان روزه دار به جهات مختلف مراقب باشد، در روایت آمده است، روزی پیامبر اکرم (ص) در مجلسی نشسته بودند، یکی از زنان مجلس غیبت کسی را کرد، حضرت به او فرمود: افطر صیامک، در قرآن به طور رسمی از غیبت کردن نهی شده است، اساس معنی غیبت هم به این است که چیزی را در غیاب کسی یادآوری کنیم که اگر بشنود ناراحت می‌شود.

این استاد اخلاق بیان داشت: اما غیبت کردن در میان ما تبدیل به یک جریان شایعی شده است و مفاسد زیادی در پی دارد، ماه مبارک رمضان می‌تواند فرصت طلایی برای ترک این گناه بزرگ باشد، در روایت داریم که کسانی در قیامت شکایت می‌کنند که در کارنامه اعمال ما اعمالی ثبت شده است که ما انجام ندادیم، ندا می‌رسد، این مربوط به حق مظلومی است که تو ضایع کردی و خدا گناهان او را به تو منتقل کرده است.

وی در پایان ادامه داد: عکس این را هم داریم یعنی کسانی می‌گویند خدایا ما این حسنات و اعمال صالح را انجام ندادیم، اما در نامه اعمال ما ثبت شده‌اند، به آن‌ها نیز ندا می‌رسد که این‌ها به خاطر غیبتی است که پشت سر تو کرده‌اند، آن‌ها حق تو را ضایع کرده‌اند و خدا امروز حق تو را به تو بازگرداند و اعمال صالح آن‌ها را به تو منتقل کرد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات