۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۱۷۷۱۰۰
کارشناس حوزوی مطرح کرد:

ترس، نفاق و دنیازدگی عامل بیگانه پرستی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی معارف قرآن و حدیث با بیان اینکه عوامل فراوانی سبب می‌شود که ما مقابل دشمنان و کفار زانو بزنیم و با آن‌ها طرح دوستی بریزیم، ترس، نفاق و دنیازدگی را از عوامل بیگانه پرستی برشمرد.
نفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن آیت، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث مذمت طرح دوستی با کفار و دشمنان دین پرداخت و گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آورده‌اید با کسانی که اهل کتاب هستند و با کفار که دین شما را به مسخره می‌کنند، دوست نشوید، اگر مؤمن هستید، تقوای الهی را رعایت کنید».

وی ادامه داد: این‌ها دین، آیین و مکتب شما را به بازی می‌گیرند و مسخره می‌کنند، شما با آن‌ها معاشرت دوستانه می‌کنید؟ اهل بیت (ع) هرگز این گونه نبودند، خدا به پیامبر (ص) می‌گوید «بگو هیچ خدایی جز خدای واحد نیست، او خدای یگانه است و از آنچه شما به آن شرک می‌ورزید بی زار است»، کسی که خدا و رسول را ولی و دوست خودش قرار دهد با ارزش است و حزب خدا همیشه غالب است، یعنی حزب رسول و مؤمنان، حزب خدا به حساب می‌آید.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: رسول خدا (ص) در روایت می‌فرمایند «کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، طرح اخوت با کفار نمی‌بندد، با انسان‌های فاجر مصافحت و اختلاط نمی‌کند، اگر کسی طرح اخوتی با کفار بست یا هم صحبتی و اختلاطی با انسان‌های فاجر داشت، او هم فاجر و کافر است»، چه بسا کسانی که فاجر و کافرند، اما فکر می‌کنند که مسلمانند،  نماز هم می‌خوانند اما خبر ندارند که نمازشان، ارزشی که باید برای آن‌ها ندارد.

وی اظهار داشت: امام علی(ع) می‌فرمایند «بترسید از اینکه دشمنان خدا را دوست بدارید، یا اینکه تسویه و خالص کنید دوستی را برای اولیای غیر خدا، هر کس یک قومی را دوست داشت، خدا با همان قوم محشورش می‌کند»، گاهی اوقات ما به چیزهای زیبایی از غرب و شرق زانو می‌زنیم و از آن طرفداری می‌کنیم و به آن‌ها عشق می‌ورزیم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات ما دشمنان را به مراتب بیشتر از بچه‌های مسلمان و شیعیان که از محبین اهل بیت (ع)  هستند دوست داریم، این نشانه نقص ایمان است، ناقص بودن ایمان فقط به این نیست که ما تصریح به کفر کنیم، گاهی ما اقرار به ایمان می‌کنیم اما به این روش کفر خودمان را ثابت می‌کنیم.

عوامل دوستی با دشمنان خدا

حجت‌الاسلام آیت ابراز داشت: عوامل فراوانی باعث می‌شود که ما مقابل دشمنان و کفار زانو بزنیم و با آن‌ها طرح دوستی بریزیم، یکی از این عوامل ترس است، ما از قدرت کفار و مشرکین می‌ترسیم، گاهی نفاق و دنیازدگی باعث بیگانه پرستی می‌شود، بعضی افراد مبانی اعتقادیشان ضعیف است یا می‌تواند به خاطر وابستگی نظامی، اقتصادی، سیاسی یا حتی صنعتی به کشورهای بیگانه باشد.

وی ادامه داد: البته این که می‌گوییم ارتباط نداشته باشیم و طرح دوستی نریزیم، روابط سالم را به هم نمی‌زند، می‌توانیم با حساب و کتاب با آن‌ها رابطه داشته باشیم، ما در مباحث اخلاقی بحث‌هایی در مورد حقوق بین‌الملل و روابط با یهود و نصاری و اقوام دیگر داریم، که چگونه باید با آن‌ها ارتباط داشته باشیم، اما آنچه از نظر آیات و روایات مذموم است، این است که با آن‌ها دوستی کنیم و آن‌ها را ولی و دوست خودمان قرار دهیم.

راهکارهای عدم دوستی با دشمنان خدا

این کارشناس قرآنی در پایان چند راهکار ارائه داد و گفت: یکی از راه‌های علاج، تقویت ایمان است، ما با تقویت ایمان و بررسی زیان‌ها و مفاسد این نوع دوستی، بررسی سیره، اقتدار و عظمت پیامبر اکرم (ص) و چگونگی عدم برخورد ایشان با یهود و نصاری و بررسی سیره معصومین (ع) و علمای بزرگ می‌توانیم از این کار پرهیز کنیم، نکته دیگر رسیدن به خودکفایی و استقلال است تا حالت عزت نفس پیدا کنیم و وابسته به بیگانگان نباشیم./9194/پ202/ی

ارسال نظرات