۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۷۶۸۰۰
کارشناس حوزوی:

سعادت انسان در گرو اطاعت از خداوند است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی معارف قرآن و حدیث، سعادت انسان را در گرو اطاعت از خداوند دانست و گفت: کسانی که گمراه شدند و به بیراهه رفتند، به سبب سرکشی و عدم فرمان‌برداری از خداوند متعال و رسولان الهی بوده است.
شبستان، راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام آیت، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث تسلیم و اطاعت پذیری پرداخت و گفت: یکی از فضایل مهم اخلاقی که باید به آن توجه شود، فرمان پذیر بودن، اطاعت کردن و تسلیم در برابر فرمان خدا، پیامبر و ائمه است، که در مقابل رذیله سرکشی و طغیان قرار دارد.

وی افزود: اگر ذره‌ای سرکشی و بدی در ما است، باید در این ماه مبارک تلاش کنیم که از آن دور شویم و فرمان پذیر باشیم، اوامر و دستورات بزرگان را گردن بنهیم، از نظر ظاهری بپذیریم و رضایت قلبی نسبت به دستورات و احکام الهی داشته باشیم، در عمل نیز کارهایمان را مطابق با دستورات خدا انجام دهیم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اطاعت خدا، پیامبر و اولی الامر را بکنید»، اولی الامر به قدر مسلم وجود حضرات اهل بیت(ع) هستند، آن‌ها ولی نعمت و ولی امر ما هستند، اطاعت سبب قبولی عبادت‌ها است، خداوند می‌فرماید «اطاعت کنید و اعمالتان را باطل نکنید»، این نشان می‌دهد کسانی که اطاعت ولی امر نکنند اعمالشان باطل است.

وی افزود: کسانی که گمراه شدند و به بیراهه رفتند، به سبب سرکشی و عدم فرمان‌برداری بوده است، هیچ رسولی را خدا نفرستاده، مگر برای اینکه مردم به امر خدا اطاعت کنند، وقتی اطاعت انبیا، پیامبر و اولی الامر اطاعت خدا است، چرا باید تمرد و سرکشی کنیم، چرا مصداق آیه «هر کس از خدا و رسولش اطاعت کند، به سعادت و پیروزی بزرگی نائل می‌شود» نباشیم.

حجت‌الاسلام آیت اظهار داشت: امام علی(ع) می‌فرمایند «هر کس از امام خودش اطاعت کند، از خدای خودش اطاعت کرده است»، باز در جایی دیگر می‌فرمایند «زیبایی بنده به فرمان پذیری‌اش است»، بندگی یک جوهر و خمیرمایه‌ای است که کنه آن آقایی و سروری است، اطاعت خدا و پیامبران هدف تبلیغی همه انبیا بوده است و ما وظیفه‌ای جز بندگی نداریم، راه سعادت و رستگاری ما همین است.

این کارشناس قرآنی بیان داشت: مهم‌ترین عامل برای پیاده شدن دین و نظام امامت و سیاست اهل بیت (ع)، اطاعت از دستوراتشان است، اگر بخواهیم حکومت صالحین جاری شود باید فرمان‌بردار و مطیع باشیم، اصلی‌ترین ویژگی یاران خاص حضرت ولی عصر (عج)، فرمان‌برداری و پذیرش دستورات خداوند و ولی امر است.

فواید اطاعت پذیری

حجت‌الاسلام آیت فواید و آثار اطاعت پذیری را برشمرد و گفت: تسلیم خدا بودن فواید بی شماری دارد، اطاعت پذیری دین و ترویج دین را تضمین می‌کند، رشد دینی ما را قطعی می‌کند، چون اطاعت کردیم بنیه دینی‌مان تقویت شده، سبب شکوه کلمه الله در عالم می‌شود، راه‌های نفوذ دشمن بر ما بسته می‌شود، از فتنه‌ها و خونریزی‌ها جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: نظام دینی پایدار می‌ماند، به سبب اطاعت، کسانی که هادیان جامعه هستند با دل خوشی بیشتری هدایت را انجام می‌دهند، وقتی که می‌بینند مردم بدون چون و چرا با دقت آنچه را که دین می‌خواهد اطاعت می‌کنند، بهتر جامعه را هدایت می‌کنند، اطاعت پذیری نشانه یقین و حسن عاقبت افراد است، فرمان‌برداری سد گناهان ما می‌شود.

این کارشناس حوزوی در پایان ابراز داشت: باید با نفس و هواهای نفسانی مبارزه کنیم و خودمان را عادت دهیم که اطاعت پذیر و فرمان‌بردار باشیم، از کسانی که قلبشان از ذکر خدا غافل است، کافران و منافقان، دروغ‌گویان و نادانان و کسانی که اسراف می‌کنند اطاعت نکنیم، همان طور که تبعیت از امام بر ما واجب است، در زمان غیبت، اطاعت از ولی فقیه و فقهایی که جامع‌الشرایط هستند واجب و لازم است./9194/پ202/ی

ارسال نظرات