۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۷۶۷۷۹
اساتید حوزه علمیه قم:

حقیقت سلوک قطع علاقه از غیر خدا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصغرلو با بیان این‌که ذکر، فکر و طلب، سه ابزار اصلی برای رسیدن به ملکوت است، گفت: حقیقت سلوک الی الله قطع علاقه از غیر خدا و توجه محض به حضرت حق است.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام حسین اصغرلو، استاد حوزه علمیه قم امروز در جمع پایوران و سربازان سپاه مراغه اظهار داشت: تا فرصت در ماه مبارک رمضان باقی است باید دست به راه عرفان و سلوک الی الله زد و باید دانست که حقیقت سلوک قطع علاقه از غیر خدا و توجه محض به اوست.

وی با اشاره به برخی از احادیث و روایات معتبر وارده مبنی بر حقیقت سیر و سلوک الهی گفت: هر کس چهل روز در هر فکر و عمل خود رضایت خدا را معیار قرار دهد به سرچشمه‌های حقیقت متصل می‌شود؛ البته واقعیت این است که ذکر و فکر و طلب، سه ابزار اصلی برای نفوذ به ملکوت است.

این استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: حقیقت‌ سلوک‌ و کلید آن‌، تسخیر بدن‌ و نفس‌ است‌ در تحت‌ رأیت‌ ایمان‌ که‌ مبیّن‌ احکام‌ آن‌ فقه‌ جوارح‌ و فقه‌ نفس‌ است‌ و بعد از این‌ إفناء نفس‌ و روح‌ در تحت‌ رأیت‌ کبریایی‌ الهی‌ و همه عقبات‌ و منازل‌ در این‌ مراحل‌ مندرج‌ است‌.

حجت الاسلام اصغرلو با تأکید بر توحید نظری و افعالی در زندگی دنیایی برای آبادانی مزرعه آخرت گفت: انسان‌ تا وقتی‌ که‌ در سلوک‌ علمی‌ و نظری‌ قدم‌ نگذارده‌ است‌، همواره مشاهده کثرت‌ را می‌کند و از مشاهده وحدت‌ غافل‌ است‌ و کثرت‌ در این‌ حال‌ حاجب‌ از وحدت‌ است‌.

این استاد حوزه علمیه قم به موانع سیر وسلوک اشاره کرد و گفت: سالک در هیچ لحظه اى از لحظات حرکت خود نباید احساس وصول یا امتیاز برترى کند که اگر چنین آفتى گریبان سالک را بگیرد، نه تنها از حرکت به مراحل بعدى باز خواهد ماند، بلکه نفس کمال جوى او به قهقرا خواهد رفت.
وی با بیان این‌که سرگرمی ها و علایق دنیایی همچون ثروت اندوزى، مقام جویى، شهرت طلبى و محبوبیت خواهى میان مردم، از امور تباه کننده سیر و سلوک اند، افزود: اگر ثروت در مقام وسیله اى جهت تنظیم حیات خود و دیگران باشد، نه تنها مانع راه کمال نخواهد بود، بلکه به سبب مشقت هایى که سالک در این مسیر تحمل مى کند عبادت تلقى خواهد شد.

حجت الاسلام اصغرلو در پایان خطاب به پاسداران گفت: در محضر و مجلسی که احساس کردی تو را با خدا آشناتر، متوجه تر، نزدیک تر، صمیمی تر، مودب تر، مطیع تر و با تقواتر می کند حاضر شو و در غیر این صورت در چنین محافلی شرکت نکن؛ نه این‌که مجلس خوبی نیست، بلکه ممکن است خوب و عالی هم باشد اما با روح تو تناسب ندارد./935/پ202/غ

ارسال نظرات