۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۷۶۴۶۹
کارشناس حوزوی:

قلبتان را مهربانی به یتیمان رقیق کنید

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی معارف قرآن و حدیث گفت: یکی از فضایل اخلاقی که شاید از مهم‌ترین فضایل اخلاقی به حساب بیاید، سلامت و رقت قلب است که در مقابل رذیله اخلاقی قساوت قلب قرار می‌گیرد، ما در زبان فارسی به انسان قسی‌القلب، سنگ دل می‌گوییم.
يتيم‌نوازي حضرت علي(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام آیت، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث سلامت و رقت قلب پرداخت و گفت: یکی از فضایل اخلاقی که شاید از مهم‌ترین فضایل اخلاقی به حساب بیاید، سلامت و رقت قلب است که در مقابل رذیله اخلاقی قساوت قلب قرار می‌گیرد، ما در زبان فارسی به انسان قسی‌القلب، سنگ دل می‌گوییم.

وی ابراز داشت: متأثر شدن از مشاهده ناگواری و نابسامانی هم نوعان و کمک و تعاون در رفع مشکلشان یک نوع سلامت قلب، رقت و لطافت قلب است، بعضی اوقات متأثر شدن از ذکر و نام خداوند و قبولی دعوت انبیا علامت رقت قلب است، گاهی نسبت به مردم و گاهی نسبت به دین و انبیا رقت قلب داریم.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: به طور کلی برخورداری از صفای دل، پرهیز از بیماری‌هایی که منجر به سنگدلی و قساوت می‌شود و حجاب و کوری دل را در پی دارد، این را رقت و لطافت قلب می‌گویند، این رقت قلب حالتی است که انعطاف پذیری و اثر پذیری مثبت برای انجام اعمال خیر را برای انسان زنده می‌کند، شاید رقت قلب خیلی هم نیاز به تعریف نداشته باشد، مردم می‌دانند معنی آن چیست اما دقت در آن مهم است.

وی اظهار داشت: خیلی از مسائلی که پیرامون ما می‌گذرد و ما به آن توجه نمی‌کنیم، برای این است که قلب ما رقیق نیست، مرکز دریافت پیام و ارسال پیام در بدن قلب و مغز است، مغز یا عقل انسان حسن و قبح را درک می‌کند، اما قلب حب و بغض را درک می‌کند، محبت‌ها را درک می‌کند، چقدر خانواده‌ها که به فروپاشی می‌کشد، منشاش قساوت قلب است، اگر قلب لطیف باشد رحمت در آن باشد خیلی از اتفاقات ناگوار در خانه نمی‌افتد.

حجت‌الاسلام آیت بیان داشت: قساوت قلب زن و مرد ندارد، هم زن می‌تواند قسی‌القلب باشد و هم مرد، روز قیامت خدا این قلب پاک را می‌خواهد، خداوند می‌فرماید «روزی که نه ثروت به کار انسان می‌آید و نه فرزند، مگر اینکه انسان با قلبی پاک و سالم به درگاه خدا وارد شود».

این کارشناس قرآنی ابراز داشت: در تعبیر روایتی داریم که در آخرالزمان قلب‌ها را قساوت می‌گیرد، پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «اگر کسی توجه به قلبش بکند و دلش را نگه دارد از اینکه قساوت بگیرد، من به او قول می‌دهم که روز قیامت با خودم محشور شود»، امام علی (ع) در مورد قساوت قلب می‌فرمایند «مؤمن نیست مگر کسی که بردبار و مهربان است».

وی در ادامه بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «اگر می‌خواهید قلبتان با صفا و رقیق شود، به مساکین غذا بدهید، (ما گاهی به فقرا پول می‌دهیم، این خوب است اما اثری که خودمان اطعام کنیم را ندارد، یعنی ما خودمان سفره بیندازیم و گرسنه را سیر کنیم، دیدنش قلب را پاک می‌کند) و یتیم نوازی کنید».

حجت‌الاسلام آیت ادامه داد: این قانون بشر است، اگر کسی به دیگری رحم نکند، دیگران هم به او رحم نمی‌کنند، فقط بچه‌های دیگران نیستند که یتیم می‌شوند، ممکن است فرزندان ما هم یتیم شوند، فقط دیگران مسکین نمی‌شوند، ممکن است روزی ما هم جزء مساکین باشیم، این رقت قلب و مهربانی با دیگران به ما و فرزندانمان باز می‌گردد.

وی در پایان ابراز داشت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند، خداوند می‌فرماید«فضل و زیادی نعمت و رحمت را از بندگان مهربان من بخواهید، اگر کاری داشتید درخواستی داشتنید سراغ بندگان خوب من بروید، با آن‌ها زندگی کنید با آن‌ها حشر و نشر داشته باشید، زیرا من رحمتم را در آن‌ها قرار داده‌ام و از کسانی که قلبشان قساوت دارد چیزی نخواهید، زیرا من خشم خودم را در میان آن‌ها قرار داده‌ام»، این راهکار زیبایی برای زندگی است که با انسان‌های مهربان و مؤمن هم نشین شویم. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات