۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۷۶۴۳۵
استاد حوزه علمیه:

چشم و هم چشمی مانعی برای اجابت دعا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با انتقاد از چشم و هم چشمی هایی که از خودنمایی، فخر فروشی و هوای نفس نشأت می گیرد، گفت: متأسفانه این مشکل بزرگ در جامعه رواج پیدا کرده و به مانعی برای اجابت دعا به ویژه دعا برای اصلاح جامعه تبدیل شده است.
سخنراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی به بیان و تشریح روایتی از پیامبر اکرم(ص) در مور 6 گرفتاری و بلای باطنی در دوران آخرالزمان پرداخت.

وی تأکید کرد: پیامبر(ص) از شش بلا و گرفتاری سخن گفتند که اگر این بلاها در دوران آخر الزمان و دوران ما نصیب انسانی شود، دین و ایمان آن فرد را می سوزاند و نابود می کند.

حجت الاسلام حسینی اراکی با بیان اینکه نخستین بلا، بیماری مستی است، گفت: امام علی(ع) انسان ها را از مست شدن نسبت به چند موضوع هشدار می دهند زیرا نور دین و ایمان را در انسان خاموش می کند؛ ایشان انسان را از مستی در قدرت، علم، مدح و ستایش از سوی دیگران و جوانی انذار می دهند.

استاد حوزه علمیه بیماری کفران نعمت را به عنوان دومین بلا معرفی و اظهار کرد: متأسفانه امروزه کفران نعمت، اسراف و افراط در اغلب زندگی ها مشاهده می شود؛ کفران و ناسپاسی نعمت سبب می شود تا خداوند نعمت ها و برکات خودش را از انسان بگیرد.

وی با اشاره به عطش در ثروت اندوزی به عنوان یکی دیگر از بلاهای باطنی، ابراز کرد: عطش در مال اندوزی عده ای را وادار می کند تا به غش در معامله، تعریف دروغین از مال خود، قسم دروغ و ... روی بیاورند.

سخنران حرم رضوی خاطرنشان کرد: هنگامی که بین افراد رقابت در دنیا وجود داشته باشد، آنگاه یکی از خطرناک ترین بلاها، یعنی چشم و هم چشمی به وجود می آید.

حجت الاسلام حسینی اراکی با بیان اینکه جامعه ما گرفتار بلای چشم و هم چشمی شده است، تأکید کرد: امروزه بسیاری از جهیزیه ها و مراسم عروسی، ترحیم، حج و ... به خاطر چشم و هم چشمی هزینه های هنگفتی را به برگزار کنندگان آن تحمیل می کند.

وی به عواقب چشم و هم چشمی اشاره کرد و با بیان اینکه انسان باید زندگی اش را بر اساس واقعیت های موجود تنظیم کند، گفت: اگر انسان با نگریستن به زندگی دیگران و بر اساس آن بخواهد حرکت کند، یا دچار حسرت، استرس و نگرانی می شود و یا سعی می کند از هر طریقی، حتی راه های حرام سطح زندگی خودش را به دیگران نزدیک کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی از افراد با اشاره به فساد و مشکلات موجود در جامعه از ما می خواهند برای رفع آن دعا کنیم در حالیکه تا این چشم و هم چشمی های نشأت گرفته از شهوت، خودخواهی و خودنمایی و فخر فروشی وجود دارند، دعاهای ما مستجاب نمی شود.

وی با معرفی حسادت به عنوان یکی دیگر از بلاهای باطنی و ایمان سوز، اظهار کرد: پس از ایجاد رقابت دنیایی و تنگ نظری افراد به یکدیگر، حسادت به وجود می آید.

حجت الاسلام حسینی اراکی با بیان اینکه اکثر غیبت ها و تهمت ها به دلیل حسادت است، گفت: حسادت ایمان انسان را نابود و اعمالش را فاسد می کند.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: پس از رقابت دنیایی، چشم و هم چشمی و حسادت، آخرین بلا و بیماری باطنی کینه است که نصیب انسان می شود؛ آنگاه افراد در یک صف و در کنار هم در مسجد نماز می خوانند اما نسبت به هم کینه دارند؛ دل های همسران و فرزندان و والدین نیز با هم نیست و از هم دورند. /9312/پ202/پ

ارسال نظرات