۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۷۶۳۲۸
کارشناس حوزوی:

شنیدن موسیقی قلب را سخت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس معارف قرآن و حدیث با بیان اینکه شنیدن موسیقی قلب را سخت می‌کند، گفت: قلبی که خدا مهر شقاوت بر آن زده باشد، مانند قلب شخص جبار است.
شبستان، راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام آیت، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: رذیله اخلاقی که در مقابل قلب سلیم قرار می گیرد بیمار دلی است، دلی که پر از کینه است، دلی که سخت است و مملو از شرک، شک، تردید و دلی که اسیر حب دنیا باشد دل بیماری است.

وی ادامه داد: به تعبیر روایات دل بیمار دلی واژگون به دور از معنویت است، این دل اعضا و جوارح را هم به تباهی می‌کشاند، در آیه 74 سوره بقره خداوند تعبیر می‌کند «این‌ها قلب‌هایشان چنان قصی می‌شود که مثل سنگ یا سخت‌تر از سنگ می‌شود»، قلبی که این چنین سخت شود هیچ ارزشی ندارد، به درد مردم نمی‌خورد، نمی‌تواند بچه خوبی تربیت کند یا در زندگی رأفت داشته باشد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: قلبی که خدا مهر شقاوت بر آن زده باشد، مانند قلب شخص جبار است، این قلب را خدا بسته و قفل کرده است، هیچ چیز به آن ورود پیدا نمی‌کند، قلبی که مرض داشته باشد، قلبی که دنبال خوش‌گذرانی باشد جسم را هم به دنبال خودش می‌کشاند.  

وی افزود: خیلی اوقات ما در انتخاب دوست، همسر و دیگر موارد جسم آن‌ها را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بسیار مرتب و منظم هستند، اما بعضی از این‌ها قلب‌هایشان مثل سنگ است، ما در روایت داریم که در آخرالزمان بعضی از مردم قلب‌هایشان سخت و تلخ‌تر از زهر است، اما ظاهرشان بسیار زیبا و زبان‌هایشان مثل عسل شیرین است، باید مواظب باشیم که دچار چنین افرادی نشویم.

حجت‌الاسلام آیت اظهار داشت: کسانی که ایمان به خدا ندارند، اهل ذکر نیستند، اهل تلاوت قرآن نیستند، یاد مرگ در قلبشان نیست، استغفار بر لبشان نیست، دل‌هایشان سخت می‌شود، این افراد را نباید به عنوان دوست و هم‌صحبت انتخاب کرد.  

وی ابراز داشت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «شما دل‌هایتان را از قساوت به دور بدارید، در آخرالزمان من قول می‌دهم که شما با من در روز قیامت محشور بشوید»، در روایتی دیگر رسول خدا (ص) می‌فرمایند «بدترین کوری، کوری دل است»، باید پناه ببریم به خدا از اینکه قلب‌هایمان سخت شود و خدا بر آن‌ها مهر بزند.

این کارشناس قرآنی به روایتی دیگر اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «وقتی بنده‌ای گناه می‌کند بر قلبش یک لکه سیاه می‌نشیند، وقتی توبه می‌کند آن لکه پاک می‌شود، اگر گناهش را عود داد و تکرار کرد، این لکه‌های سیاه کم‌کم تمام قلبش را خواهند گرفت».

وی بیان داشت: امام کاظم (ع) در مورد قساوت و بیماری دل می‌فرماید «خدا به حضرت داوود (ع) وحی فرستاد که اصحاب خودت را بر حذر بدار و آن‌ها را پند بده نسبت به حب شهوات دنیا (انواع شهوات جنسی، شهوت خوردن، شهوت حرف زدن، خوابیدن، نگاه کردن و غیره) به خاطر اینکه قلوبی که به شهوات معلق است از من پوشیده شده است، قلبی که اطرافش را شهوت گرفته مورد توجه من نیست، نه من با او کاری دارم و نه او با من کاری دارد».

حجت‌الاسلام آیت بیان داشت: ارزش دارد که ساعاتی بنشینیم و قلب خود را مورد کنکاش قرار دهیم، ببینیم نمره قلب ما چند است، انسان به نفس خودش آگاه است، حضرت مسیح (ع) به اصحابش فرمودند «حیوانات حالشان این گونه است که اگر از آن‌ها بار نکشیدی، کار به آن‌ها نگفتی، از آن‌ها استفاده نکردی، سرکش می‌شود و اخلاقش بد می‌شود، دل هم همین طور است، اگر با یاد مرگ او را نرم نکردی، اگر با رنج عبادت او را به رنج نینداختی، قلب سخت و سرکش می‌شود».

وی افزود: نکته ظریفی که باید گفت این است که سعی کنیم قلبی ذکر بگوییم، ذکرمان لسانی نباشد، بعضی از اساتید اخلاق می‌گویند چگونه غذا دهان بچه می‌گذارید، خیلی با آرامش ذره‌ذره غذا را به او می‌دهید چون به طور عادی نمی‌خورد، باید قلب را فریب بدهید، آرام خوراک را دهانش بگذارید، ذکر و استغفارتان فقط لفظی نباشد و کم‌کم به قلب واردش کنید، کاری کنید که به قلب فرو برود و بپذیرد.

وی در پایان گفت: پیامبر(ص) فرمود «سه چیز است که قلب را سخت می‌کند، یکی استماع لهو (شنیدن موسیقی باطل و شنیدن چیزهای بی خود و حرف‌های بیهوده)، دوم دنبال صید و شکار رفتن و سوم هم رفتن به در خانه سلطان»، پس لازم است تأمل کنیم، مفاسد قلب را بشناسیم، به راحتی از آنچه در قلبمان است نگذریم، آنچه در قلب‌ها است خدا روز قیامت بیرون می‌ریزد و فراموش نکنید که اعمال ظاهری ما را فریب می‌دهد، اعمال و اذکار باید قلبی باشد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات