۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۷۶۱۱۶
کارشناس حوزوی بررسی کرد؛

قلب سلیم و نقش آن نجات انسان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی معارف قرآن و حدیث با بیان اینکه قلب سلیم از فضایل اخلاقی است، گفت: بسیاری از بیماری‌های جسمانی، تنبلی‌ها، افسردگی‌ها و رنجوری‌ها را باید در قلب جستجو کرد.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام آیت، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث قلب سلیم پرداخت و گفت: قلب سلیم از فضایل اخلاقی است که انسان باید درباره آن کنکاش کند و برای به دست آوردنش زحمت بکشد.

وی ادامه داد: قلب سلیم به قلبی گفته می‌شود که از آلودگی‌های اخلاقی و اعتقادی پیراسته باشد و زیبایی‌های اخلاقی را در خود جای داده باشد، در زبان فارسی از آن به قلب پاک و سالم یاد می‌کنیم، ما به زیبایی و ظاهر خودمان خیلی توجه می‌کنیم، ولی باید قلب را هم مورد کنکاش قرار دهیم، ببینیم در آن چه خبر است، پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «دلی که حاوی اعتقاد بدون شک و بدون هوا و عملی بدون ریا باشد این دل، قلب سلیم و پاک است».

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: دلی که خدا را ملاقات کند در حالی که غیر خدا در آن نباشد، قلبی که خالی از حب دنیا باشد، دل سلیمی است، اما دلی که پر از شرک، هوا پرستی، شک و حب دنیا است، دلی که یقین ندارد و ریا در آن لانه کرده است، قلب بیماری است.

وی افزود: خداوند می‌فرماید در قیامت مال و فرزند به انسان سودی نمی‌دهد مگر کسانی که با یک قلب پاک و پیراسته از فضایل اخلاقی آنجا جلوه‌گر شوند، مؤمنانی که قلبشان پاک است کسانی هستند که وقتی یاد خدا می‌کنند قلب‌هایشان لرزان می‌شود.

حجت‌الاسلام آیت ابراز داشت: قلب از مواردی است که مردم کمتر به آن توجه می‌کنند، مردم بیشتر به عملشان دقت می‌کنند، که رفتارشان چگونه رفتاری است، اما به اینکه در قلب ما چه خبر است دقت نمی‌کنند، امام صادق (ع) می‌فرمایند «جایگاه قلب در بدن، مثل امام و پیشوا می‌ماند برای مردم»، قلب پیشوا و رهبر بدن است، حتی بسیاری از بیماری‌های جسمی از قلب ناپاک ناشی می‌شود.

وی ابراز داشت: رسول خدا (ص) می‌فرمایند «وقتی قلب انسان پاک می‌شود بدن و جسدش هم پاک می‌شود و وقتی دلش ناپاک و خبیث می‌شود، بدنش هم ناپاک می‌شود»، خیلی از بیماری‌های جسمانی، تنبلی‌ها، افسردگی‌ها و رنجوری‌ها را باید در قلب جستجو کرد.

وی ادامه داد: رسول خدا (ص) می‌فرمایند «در انسان پاره گوشتی است، اگر این پاره گوشت سالم باشد، اعضای دیگر بدن سالم است و اگر آن بیمار باشد، بقیه بدن را هم بیمار و تباه می‌کند، آن پاره گوشت، قلب است»، قلب مثل ظرف می‌ماند بهترین ظرف‌ها، وسیع‌ترین ظرف‌ها است.

حجت‌الاسلام آیت اظهار داشت: در روایت داریم که خداوند در زمین ظرف‌هایی دارد که این ظرف‌ها دل‌های مردم است، ظرف می‌تواند منشأ بسیاری از خبائث باشد و از آن طرف خدا می‌فرماید زمین و آسمان گنجایش من را ندارد، اما قلب بنده مؤمن وسعت من را دارد، قلب می‌تواند خبیث، کثیف و بی ظرفیت باشد، یا به تعبیر قرآن مثل سنگ باشد و می‌تواند هم وسیع باشد آن قدر وسیع باشد که گنجایش خدا را داشته باشد.

این کارشناس معارف قرآن گفت: امام جواد (ع) می‌فرمایند «اگر انسان به سوی خدا با دل پاک توجه کند، این خیلی رضاتر است از اینکه اعضا و جوارحش را به زحمت بیندازد»، البته افراط و تفریط هم درست نیست، بعضی می‌گویند دلت پاک باشد، مهم دل است، این روایت هم این را می‌گوید، اما فهم روایت بسیار مهم است، منظور این نیست که تو اعمال را رها کن و دل را داشته باش، عمل نماینده قلب است.

وی در پایان ادامه داد: منظور روایت این است که برای درست کردن عملت این قدر تلاش نکن، قلبت را درست کن، اگر قلب را درست کردی عملت هم طبق قلب موافق می‌شود، دل پاک علامتش عمل پاک است، از دل پاک عمل جوارحی خطا، خلاف و اشتباه صادر نمی‌شود، قلب باید رقیق و صاف باشد، رقت قلب در مقابل قساوت قلب است. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات