۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۷۴۳۶۸
از رادیو قرآن پخش می شود؛

ویژه برنامه عالم ربانی به مناسبت رحلت علامه امینی

خبرگزاری رسا ـ رادیو قرآن در سالروز رحلت علامه امینی نگارنده اثر ارزنده«الغدیر»، ویژه برنامه «عالم ربانی» را تقدیم شنوندگان می کند.
علامه اميني

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، در روز چهارشنبه 12 تیرماه، سالروز رحلت علامه امینی گروه فرهنگ و اندیشه قرانی ویژه برنامه «عالم ربانی» را با محوریت شرح زندگی نویسنده  الغدیر تقدیم شبکه رادیو قران می‌کند.

درباره زندگی این علامه شهیر باید گفت نامش عبدالحسین بود و در تبریز به دنیا آمد؛ در مدارس علمیه تبریز مقدمات علوم حوزوی را فرا گرفت و نزد سید محمد مولانا و سید مرتضی خسرو شاهی درس خواند، سپس به نجف رفت و در درس علمای نام آور نجف حاضر شد و به درجه اجتهاد رسید، آنگاه به تبریز بازگشت و پس از چند سال، به قصد اقامت دائمی، به نجف بازگشت، علامه امینی فقیهی بزرگ، مولفی پرکار و خطیبی دانشمند بود.

اثر مشهور او مجموعه الغدیر، دایره المعارفی از  مباحث عقلی، استدلالی، تاریخ و ادبیات راجع به حادثه غدیر خم و در اثبات ولایت امیرمومنان علی (ع) است.

علامه برای گردآوری مطالب الغدیر، کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی و شخصی بسیاری را در عراق، ایران، هند، پاکستان، لبنان، سوریه، مکه و مدینه بررسی و با بسیاری از علما و دانشمندان شیعه و سنی دیدار کرد.

کتاب دیگر او شهداء الفضیله نام دارد. علامه امینی در نجف کتابخانه ای تاسیس کرد که بیش از 40 هزار کتاب داشت. او در تهران درگذشت و در کتابخانه اش در نجف، به خاک سپرده شد.

هرچند گاه کوچیدن در دست مشیت الهی است، ولی در علل و اسباب می‏توان گفت: کثرت کار و زحمت بی‏دریغ علامه امینی قوای بدنی او را ضعیف ساخت و معمار مدینه غدیر را به ناتوانی جسمی دچار کرد بیماری علامه حدود دو سال به طول انجامید تا این که عاشقی از عاشقان ولایت و مجاهدی نستوه روز جمعه 12 تیرماه 1349 برابر با 28 ربیع الثانی 1390 هجری قمری هنگام اذان ظهر دعوت حق را لبیک گفت.

او که همواره در نماز بود و جز به عبادت خدای کعبه و خدمت به مولود آن کار دیگری نداشت در 68 سالگی از دنیا رفت و جهانی را در غم ارتحال خویش فرو برد.

برنامه «عالم ربانی» روز چهارشنبه 12 تیرماه ساعت 11:10 به مدت 15 دقیقه به سردبیری  و تهیه کنندگی مونا توسلی و با اجرای رضا خضرایی برروی موج اف ام ردیف 100مگاهرتز از رادیو قران پخش می‌شود./959/د102/ص

ارسال نظرات