۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۱۶۸۹۹۴

مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
مراسم اختتاميه نخستين کنگره ملي صائب تبريزي و شعر اخلاقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی عصر روز سه‌شنبه هفتم خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این کنگره حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی با بیان این‌که نام مرحوم محمد قهرمانی برای خیلی‌ها ناشناخته ماند البته نخبگان شعر وی را می‌شناختند، افزود: او از ویژگی‌های خاصی برخوردار بود و شعرش، شعر ناب بود و تمام عمرش را صرف شعر کرد.

وی افزود: مرحوم محمد قهرمانی یک انجمن شعر را پنجاه سال اداره کرد که جلسات آن در کتابخانه منزلش برگزار می‌شد و مقام معظم رهبری وی را قدر می‌شناخت.

رییس دفتر مقام معظم رهبری ابراز داشت: مقام معظم رهبری یک ادب پرور و ادب دوست هستند و طبع سرشاری دارند و نمی‌دانم از ایشان در آینده آثاری منتشر شود یا خیر.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی با بیان این‌که زبان شبه قاره هند فارسی بود اما استعمار پیر آمد و با تصرف هندوستان به اسلام و زبان فارسی خیانت کرد، افزود: اقبال لاهوری، لاهیجی و حکیم کاشانی ایران را ندیده بودند اما به زبان فارسی شعر می‌سرودند.

همچنین سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم تهران ابراز داشت: در جلسه شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد دادیم که یک روز به‌عنوان روز صائب تبریزی ثبت شود که مورد توافق قرار گرفت و تصویب شد.

وی در ادامه این مطلب بیان داشت: دهم تیر به‌عنوان روز بزرگداشت صائب تبریزی نام‌گذاری شد و هرسال در این روز کنگره صائب تبریزی برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که صائب تبریزی دارای چهره مردمی بود و با مردم حشر و نشر داشت، گفت: صائب با معضلات اجتماعی آشنا بود و شعر اجتماعی بیشترین تجلی را در دیوان صائب تبریزی دارد.

این گزارش می‌افزاید: در این مراسم محمدرضا سنگری، شاعر و پژوهشگر ابراز داشت: بُعد اخلاقی شعر صائب تبریزی که یک ویژگی‌ استثنایی است، در دل غزلش اتفاق اقتاده است.

وی شعر را همسایه دیوار به دیوار عرفان دانست و بیان داشت: افق عرفان فراتر و لطیف‌تر از اخلاق است به‌طوری‌که عرفان مانند حریر است.

این شاعر و پژوهشگر با اشاره به این‌که مضامین اخلاقی صائب هرگز افق شعر را تنزل نداده است، بیان داشت: انگار صائب تبریزی تمام زندگی ما را زیست کرده است.

لازم به‌ذکر است در این مراسم از تمبر کنگره ملی صائب و کتاب شعر بیداری اسلامی رونمایی شد.

شایان ذکر است در این مراسم از برگزیدگان نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی تقدیر و تجلیل شد./956/پ202/ص

ارسال نظرات