۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۶۸۴۴۳
در گفت‎وگو با آیت الله حیدری بررسی شد؛

تغییر قبله؛ پاسخ صریح به شبهه افکنی‌ یهود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حیدری درباره ضرورت تغییر قبله گفت: هنگامی که پیغمبر(ص) به مدینه رفت، یهودیان در آنجا نفوذ بسیاری داشتند و دیدند که پیغمبر(ص) به سوی بیت المقدس نماز می‌خواند؛ از این رو این شایعه «آیا دین اسلام یک دین مستقل است و یا تابع دین یهود» را مطرح کردند.
آيت الله حيدري

 آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز گفت: نخستین و آخرین قبله ای که خداوند برای مسلمانان پسندیده بود همان کعبه بیت الحرام است.

وی افزود: در شرایط حضور پیامبر اسلام در مکه و وجود بت هایی که کعبه را تحت تأثیر قرار می دادند، روی کردن مسلمانان به سوی کعبه به نوعی همراهی با بت پرستان تلقی می شد و در آن شرایط بود که دستور نماز خواندن به سوی بیت المقدس در جهتی مخالف با کعبه بر پیامبر(ص) نازل شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هنگامی که هجرت صورت گرفت و آن شرایط گذشته کعبه تغییر کرد، خداوند از راه وحی دستور تغییر قبله را به پیغمبر(ص) داد و این در زمانی بود که پیامبر(ص) در مسجدی کنار مسجد النبی و در کنار یکی از طایفه های مدینه نماز ظهر را برگزار می کرد و در حالی که دو رکعت از نماز را به سوی بیت المقدس خوانده بود، جبرییل پیامبر(ص) را به سوی کعبه چرخاند و تغییر قبله صورت گرفت.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه را بنابر ایجاد شبهات بسیار از سوی یهودیان مدینه دانست و اظهارداشت: هنگامی که پیغمبر(ص) به مدینه رفت، یهودیان در آنجا نفوذ بسیاری داشتند و دیدند که پیغمبر(ص) به سوی بیت المقدس نماز می خواند؛ از این رو این شایعه مبنی بر «آیا دین اسلام یک دین مستقل است و یا تابع دین یهود؟ و اگر دین مستقلی است پس چرا به سمت بیت المقدس نماز می خوانند چرا قبله مستقلی ندارند و همچنین اگر تابع یهود است پس این دین دیگر ارزشی ندارد و یهود دین اصلی است» را مطرح کردند.

آیت الله حیدری تأکید کرد: با دگرگونی شرایط مصلحت تغییر قبله از بین رفت و حکم اولیه که همان خواندن نماز به سوی کعبه بود ثابت شد که قبله برای همیشه ثابت بماند.

وی افزود: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) دیگر هیچ حکمی نسخ نشده است، البته بدعت هایی که از سوی برخی از خلفا در دین گذاشته شد به نوعی نسبت به احکام گذشته بوی نسخ می دهد که انحراف از دین است و قدرت نسخ احکام از سوی پیامبر اسلام  را فرد دیگری ندارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‎که احکام شرعی ممکن است با توجه به موضوع آن تغییر کند، گفت: اگر موضوع حکمی تغییر نکند حکم نیز تغییر نمی کند به عنوان نمونه فقها در گذشته فتوا می دادند که خرید و فروش خون حرام است چون موضوع خرید و فروش خون، خوردن آن بود و خوردن خون حرام است، اما امروز خرید و فروش خون به سبب خوردن نیست بلکه برای تزریق به بدن بیمار است و حکم حلال پیدا می کند./9462/ت301/س

ارسال نظرات