۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۱۶۴۹۵۹
پژوهش‌گر ادبیات فارسی:

ادبیات عامه‌پسند به عنوان ادبیات پایه و مرحله گذار خوب است

خبرگزاری رسا _ پژوهش‌گر ادبیات فارسی گفت: ادبیات عامه‌پسند به عنوان ادبیات پایه و مرحله گذار خوب است، مخاطبین ادبیات جدی ما نیز از ابتدا وارد این مرحله نشده‌اند و آن‌ها نیز از این مرحله پایه گذشته‌اند.
نمايشگاه بين المللي کتاب تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فیروز زنوزی جلالی، پژوهش‌گر ادبیات فارسی در نشست ادبیات عامیانه، تهدید یا فرصت صبح امروز 15 اردیبهشت‌ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه تهران گفت: ادبیات عامه‌پسند یک ادبیات ضرور است برای کسانی که می‌‍‌خواهند ادبیات جدی را شروع کنند، مخاطب خوب باید ذائقه‌اش را تغییر دهد و از پایه وارد ادبیات جدی شود.

وی گفت: ادبیات عامه‌پسند مانند علف هرز است و مانع رشد مخاطب می‌شود، وقتی شما به عنوان یک نویسنده اثری را می‌نویسید که هیچ موقعیتی را مورد تجزیه قرار نمی‌دهد و صرف سرگرمی دارد این به عنوان یک مخدر است، در این آثار جنبه سرگرمی جزیی از نفس رمان است ولی اگر همه چیز به صرف سرگرم‌کنندگی در سطح به سر ببرد، این یک معزل است.

پژوهش‌گر ادبیات فارسی گفت: ادبیات عامه‌پسند باعث نوعی فراموشی در ما می‌شود ولی ادبیات جدی ما را وادار به تفکر می‌کند، در ادبیات عامه‌پسند به مسایل روز توجه نمی‌شود و ما را به جهانی هدایت می‌کند که اندیشه‌ای در ما فعال نشود. ادبیات غرب، ادبیات طبقه‌بندی شده است، رمان‌های اندیشه، پلیسی و وحشت از این طبقه‌ها است ولی در کشور ما این طبقه‌بندی‌ها وجود ندارد.

وی گفت: معزل زمانی است که قشر عظیمی از مخاطبین جذب ادبیات عامه‌پسند می‌شوند و این ادبیات را آن‌قدر جدی می‌گیرند که ادبیات جدی را فراموش می‌کنند، البته بسیاری از مشکلات ما به این دلیل است که مخاطب به دنبال این آثار است و با مقایسه این دو اثر نوعی وازدگی در نویسنده ادبیات جدی ایجاد می‌شود.

پژوهش‌گر ادبیات فارسی گفت: وقتی مخاطب این‌چنین به این ادبیات گرایش پیدا می‌کند این به خاطر وجود دلایل زیادی است و یکی از آن‌ها این‌ است که این گرایش ناخواسته است، ادبیات عامه‌پسند به عنوان ادبیات پایه و مرحله گذار، خوب است، مخاطبین ادبیات جدی ما نیز از ابتدا وارد این مرحله نشده‌اند و آن‌ها نیز از مرحله پایه گذشته‌اند./9595/پ302/ق

ارسال نظرات