۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۶۰۸۹۵
مدیر حوزه علمیه خواهران مشهد:

آموزش بدون توجه به تهذیب برازنده حوزه نیست

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به ضرورت توجه به اخلاق و معنویت در نظام درسی حوزه، تأکید کرد: نیرویی که جامعه انتظار دارد از حوزه تحویل بگیرد، بدون معنویت و تهذیب نفس، محقق نمی شود.
مدير مدرسه علميه حضرت زينب(س) مشهد

مرضیه پارسایی راد، مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص ضرورت پرداختن به مباحث اخلاقی در حوزه اظهار داشت: اصولا آموزش از اخلاق تفکیک پذیر نیست و این دو، به منزله دو بال برای رشد و تعالی انسان هستند بنابراین آموزش صرف، برازنده حوزه نیست.

 

وی گفت: نیرویی که جامعه انتظار دارد از حوزه تحویل بگیرد، بدون معنویت و تهذیب نفس، محقق نمی شود. البته اکنون نسبت به گذشته بیشتر به مباحث اخلاقی توجه می شود اما کافی نیست.

 

پارسایی راد افزود: برنامه ها مدام در حال تغییر و تحول است، فشردگی دروس و شرایط و محدودیت های خاص بانوان خواه ناخواه روی آموزش های فرهنگی ـ تربیتی اثر می گذارد و دست ما را بسته است. هر مدرسه باید پنج ساعت در هفته به برنامه های فرهنگی اختصاص دهد اما به دلیل فشردگی دروس و کمبود وقت آموزشی این مهم محقق نمی شود.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد ادامه داد: برنامه هایی چون تهجد شبانه که در حوزه علمیه برادران جدی تر دنبال می شود، خود از عوامل بسیار موثر در تهذیب اخلاقی طلاب است. همچنین نشست های صمیمی مسؤولان مدرسه با طلاب در این زمینه راهگشاست.

 

تفاوت استاد حوزه و دانشگاه

وی درباره تفاوت شاخصه های یک استاد حوزه با استاد دانشگاه، ابراز داشت: اساتید حوزه باید افرادی باشند که اهل عمل باشند تا بتوانند روی طلبه اثر بگذارند. در حوزه، رابطه صمیمی استاد و شاگرد، از ضروریات است اما باید متعادل و تحت نظر مسؤولان تا مزاحمتی برای استاد ایجاد نشود.  

 

پارسایی راد تصریح کرد: اساتید ابتدا باید محبوب طلاب بوده و مورد پذیرش آنان باشند، طلاب در مباحث مختلف، استاد را امین خود بدانند. از این طریق، نقطه ضعف های طلاب را راحت تر می توان برطرف کرد، این شیوه در روند تحول حوزه نیز مؤثر است چرا که تحول، صرفا از طریق وضع و رعایت برخی ضوابط، اتفاق نمی افتد.

 

نظام آموزشی جدید حوزه های علمیه خواهران

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد همچنین در مورد نظام آموزشی جدید حوزه های علمیه خواهران که از سال تحصیلی جاری اعمال شده است، یادآور شد: میزان کارآیی این نظام به اهداف طلاب بستگی دارد؛ اگر برای یادگیری عمیق و رسیدن به اجتهاد، آمده باشند این نظام بسیار خوب است اما اگر برای آشنایی کلی با معارف و تبلیغ دین بیایند، هشت سال واقعا خسته کننده است.

 

وی افزود: با توجه به این که در نظام جدید، منابع درسی خواهران به کلی تغییر کرده و همان منابع حوزه برادران است، سبب فشردگی بیشتر ساعات درسی شده در حالی که در کنار این مسأله، تربیت دینی طلاب نیز بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد.

 

اهمیت مباحثه

پارسایی راد در ادامه در مورد جایگاه و نحوه احیای سنت مباحثه در حوزه اظهار داشت: افزون بر فضای معنوی و علمی حوزه، سنت مباحثه نیز به عنوان یکی از شاخصه های مهم حوزه اهمیت دارد.

 

وی با بیان این که میزان پایبندی طلاب و حساسیت اساتید به مباحثه در گرو میزان آگاهی شان از فواید و کارکردهای آن است، گفت: اگر مباحثه و نقش آن برای طلاب و اساتید تبیین شود به یقین این سنت پررنگ تر تداوم می یابد، این سنت باید تا حدی رشد کند که طلاب بدون مباحثه در کلاس درس حاضر نشوند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد با اشاره به راهبردهای این مدرسه برای احیا و تعمیق سنت مباحثه، افزود: در آغاز هر سال تحصیلی، در نشست‌هایی با طلاب ورودی، فضای حوزه را با تأکید بر روی روش مباحثه معرفی می کنیم، از همانجا نیز حلقه های مباحثه تعیین می شود که وقتی به پایه های بالاتر می روند، فواید و شیرینی آن را درک می کنند و خود پیگیر می شوند و درخواست وقت بیشتر برای مباحثه دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: مباحثه باید فرهنگسازی شود؛ جوان امروز هیچ چیز را به زور قوانین نمی پذیرد. طلبه اگر ثمرات مباحثه را درک کند مباحثه در وجودش نهادینه می شود./930/ت301/س

ارسال نظرات